MÜSNED-İ HANBEL |
BÜYÜK VE KÜÇÜK GÜNAHLAR |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
19- Hırs ve
Cimrilikten Sakındırma
1. Cabir b. AbdIDah
23822- Cabir b. Abdullah'ın bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Zulümden sakının! Zira
zulüm, kıyamet günü Allah katında yapanı karanlıklarda bırakacaktır. Hırstan da
sakının! Zira hırsı sizden öncekileri helak etmiş, birbirlerinin kanlarını
dökmelerine ve kutsalları çiğnemelerine sebep olmuştur. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(6668) rivayet etti.
23534 (1)'de tekrar
etmiştir.
2. Ebu Hureyre
23823- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Allah yolunda solunan toz ile cehennem
ateşinin dumanı müminin burnunda bir araya gelmezler. Bir müminin kalbinde iman
ile hırs (ve cimrilik) bir arada bulunmazlar.''
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai
(6/14) rivayet etti.
12918 (1)'de tekrar
etmiştir.
3. Ebu Hureyre
23824 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Kişide bulunabilecek en kötü şey, hırsa sebep olan cimrilik ile
aşırı korkaklıktır'' buyurmuştur.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2511) rivayet etti.
23825 (2)- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kişide
bulunabilecek en kötü şey, hırsa sebep olan cimrilik ile aşırı korkaklıktır''
buyurmuştur.
[Sahih]
4. Ebu Hureyre
23826 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Cimri kişi ile infak edip sadakalar
veren kişi, boyunlarından göğüslerine kadar uzanacak şekilde demirden zırh
giymiş iki kişi gibidirler. Cömert olan bir infakta bulundu mu buna karşılık
zırhından bir halka genişler, infakta bulundukça da bu zırhın halkaları
genişlemeye devam eder. Cimri olan kişiye gelince ise üzerindeki zırhın her bir
halkası diğerine daha sıkı bir şekilde tutunur.''
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari (1443), Müslim (2322) ve Nesai (5/70) rivayet ettiler.
23827 (2)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: ''Cimri kişi ile infak edip sadakalar veren kişi, boyunlarından
göğüslerine kadar kolları da içinde kalacak şekilde demirden zırh giymiş iki
kişi gibidirler. Cömert olan kişi infakta bulundukça üzerindeki bu zırh
genişler ve sonunda yere düşer. Cimri olan kişi ise infakta bulunmak istediği
zaman üzerindeki zırhın her bir halkası diğerine daha sıkı bir şekilde tutunur.
Onu genişletmek isterı ama bu zırh genişlemez. ''
[Hasen]
23828 (3)- Ebu Hureyre
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize cimri ile cömert kişiler
konusunda şu örneği verdi: ''Bunlar boyunlarından göğüslerine kadar kolları da
içinde kalacak şekilde demirden zırh giymiş iki kişi gibidirler. Cömert olan
kişi, infakta bulundukça üzerindeki bu zırh genişler ve sonunda ayaklarının
ucuna, yere düşer. Cimri olan kişi ise infakta bulunmak istediği zaman
üzerindeki zırhın her bir halkası diğerine daha sıkı bir şekilde tutunur. ''
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bunu söylerken parmağıyla cübbesine
dokunduğunu ve: ''Onu genişletmek istediğini görürsünı ama bunu yapamaz''
buyurduğunu gördüm.
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari, zekat 3/305 (1443), Müslim 2/708 (1021) ve Nesai, zekat 5/70 (2547)
rivayet ettiler.
5. Ashabdan Biri
23829- Ebu Salih b. Zekvan, ashabdan bir adamdan bildiriyor: Adamın
biri Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) geldi ve: "Ey Allah'ın Resulü! Filan
kişinin benim bahçemde bir hurma ağacı var. Ona söyle bana ya satsın ya da hibe
etsin" dedi. Hurma ağacının sahibi bunu kabul etmeyince, Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Adamın dediğini yap, karşılığında cennette bir
hurma ağacın olsun'' buyurdu. Adam yine kabul etmeyince, Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bu adam en cimrilerden biridir'' buyurdu.
[Sahih]
6. Cabir
23830- Cabir bildiriyor: Adamın biri Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) geldi ve: "Filan kişinin bahçeme uzanan bir hurma dalı var. Bu
daIm bahçeme uzanması ve yeri beni rahatsız ediyor" dedi. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) daIm sahibini yanına çağırdı ve: ''Filan kişinin
bahçesine uzanan o dalı bana sat'' buyurdu. Adam: "Satmam" dedi.
Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''0 zaman bana hibe dı buyurunca,
adam yine: "Hayır!" dedi. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Cennette bir hurma dalı karşılığında bana sat'' buyurunca, adam:
"Hayır!" dedi. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona:
''Selam vermeyi dahi esirgeyen kişi dışında senden daha cimri birini görmüş
değilim'' buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Abd b.
Humeyd (1037), Hakim, Müstedrek'te (2/20) ve Beyhaki, Şuabu'l-iman'da (8771)
rivayet ettiler.
7. Abbad b. Şurahbil
23831- Gubar oğullarından biri olan Abbad b. ŞurahbU anlatıyor:
Kıtlığa maruz kaldığımız bir zamanda Medine'ye geldim. Oradaki bahçelerden
birine girip başaklarından ufalayıp yedim ve giysimin içine de koydum. Ama
bahçe sahibi geldi, beni dövüp giysimi aldı. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e geldiğimde bahçe sahibine: ''Bilmiyorsa öğretmenı açsa da doyurman
gerekirdi" buyurdu. Bunun üzerine bahçe sahibi giysimi geri verdi. Ayrıca
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana bir veya yarım vesk tahıl
verilmesini emretti.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud,
cihad 3/39 (2620), Nesai, kada 8/240 (5409), İbn Mace, ticaret 2/770 (2298),
Hakim (4/133) ve Beyhaki (10/2) rivayet ettiler.
8. Ebu Hureyre
23832 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Kul ''Malım! Malım!'' der durur. Oysa insana
malından yiyip bitirdiği, giyip eskittiği ve sadaka olarak verip (ahireti için)
kalıcı kıldığı olmak üzere üç kısmından başkası yoktur. Bunlar dışında kalan
mallarını ise ölünce başka insanlara bırakır. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim,
zühd 4/2273 (2959) ve Tirmizi, zühd 4/572 (2342) rivayet ettiler.
23833 (2)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: ''Kul ''Malım!'' der durur. Oysa insana malından yiyip bitirdiği,
giyip eskittiği ve sadaka olarak verip (ahireti için) kalıcı kıldığı olmak
üzere üç kısmından başkası yoktur. Bunlar dışında kalan mallarını ise ölünce
başka insanlara bırakır. ''
[Sahih]