MÜSNED-İ HANBEL

BÜYÜK VE KÜÇÜK GÜNAHLAR

 

ANA SAYFA      Kur’an      Hadis      Sözlük      Biyografi

 

8- Atayla ve Soyla Övünmekten Sakındırma

 

1. İbn Abbas

 

23622- İbn Abbas'ın bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Cahiliye döneminde ölen babalarınızIa övünmeyin. Canım elinde olana yemin olsun ki bokböceğinin burnuyla yuvarladığı şey (pislik) cahiliyede ölen babalarınızdan daha hayırlıdır.''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Tayalisı, Musned'de (2682) ve İbn Hibban (5775) rivayet ettiler.

Heysemi, Mecmau'z-Zevaid'de (8/85) der ki: "Ahmed'in rkali Sahih rkalidir."

 

 

2. Ebu Hureyre

 

23623 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''İnsanlar cahiliye dönemleriyle övünmeyi ya bırakırlar ya da Allah katında bir kara böcekten daha değersiz olurlar. ''

 

[Hasen]

 

 

 

23624 (2)- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Bazıları cehennem kömürlerinden olmuş bazı topluluklarla övünmeyi ya bırakırlar ya da Allah katında burnuyla pislik yuvarlayan bokböceğinden daha değersiz olurlar. Allah cahiliye döneminin kibri ile atalarla övünme adetini sizden giderdi. Artık insanlar ya takvalı bir mümin ya da bedbaht bir günahkar olmak üzere iki sınıftır. Bütün insanları Adem'in oğullarıdır. Adem de topraktan yaratılmıştır.''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Ebu Davud, edeb 4/331 (5116) ve Tirmizi, menakib 5/734 (3955, "hasen ğarib") rivayet ettiler.

 

 

 

23625 (3)- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''AIlah, cahiliye döneminin kibri ile atalarla övünme geleneğini sizden giderdi. Artık insanlar ya takvalı bir mümin ya da bedbaht (cehennemlik) bir günahkar olmak üzere iki sınıftır. Bütün insanlar Adem'in oğullarıdır. Adem de topraktan yaratılmıştır. Bazıları ya bazı adamlarla (atalarıyla) övünmeyi bırakırlar ya da Allah katında burnuyla pislik yuvarlayan bokböceğinden daha değersiz olurlar. ''

 

[Sahih]

 

 

3. Muaz b. Cebel

 

23626- Muaz b. Cebel der ki: Hz. Musa zamanında İsrailoğullarından biri müslüman, diğeri de müşrik olan iki adam karşılıklı soylarını saymaya başladılar. Müşrik olan: "Ben filan oğlu filan ... " diyerek atalarından dokuz kişiyi saydı ve müslüman olana: "Annesiz kalasıca! Sen soyunu say bakalım" dedi. Müslüman olan kişi: "Ben filanın oğlu filanımı Geriye kalanlardan da uzağım" karşılığını verdi. Bunun üzerine Hz. Musa bir çağrı yapıp insanları topladı ve ikisine şöyle dedi: "Allah aranızda hükmünü verdi. Kendini dokuz ataya nisbet eden kişi, sen cehennem ateşinde onların onuncusu olacaksın. Sadece anne babasına nisbet eden kişi, sen de müslümanlardan birisin."

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (20/284) ve Beyhaki, Şuabu'l-iman'da (5134) rivayet ettiler. Heysemi (8/85): "Taberani ve Muaz'ın sözü olarak Ahmed rivayet etmiştir. Taberani'nin isnadlarından birinni ricali Sahih ricalidir. Ahmed'in ricali de böyledir" demiştir.

 

 

4. Ubay b. Ka'b

 

23627-z Ubey b. Ka'b anlatıyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında iki adam karşılıklı soylarını saymaya başladılar. Biri: "Ben filan oğlu filanın oğlu filanım" dedi ve diğerine: "Annesiz kalasıca! Senin ataların kimlerdir?" diye sordu. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Hz. Musa zamanında iki adam karşılıklı soylarını saymaya başladılar. Biri: ''Ben filanın oğlu filanın ... '' diyerek atalarından dokuz kişiyi saydı ve diğerine: ''Annesiz kalasıca! Sen soyunu say bakalım'' dedi. Diğeri: ''Ben müslümanlardan filanın oğlu filanım!'' karşılığını verdi. Bunun üzerine Allah, Musa'ya şöyle vahyetti: ''Kendini dokuz ataya nisbet eden kişi, sen cehennem ateşinde onların onuncusu olacaksın. Sadece anne babasına nisbet eden kişi, sen de kendini nisbet ettiğin kişilerin üçüncüsü olarak cennette olacaksın''. ''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Abd b. Humeyd (179), Beyhaki, Şuabu'ı-iman'da 4/287 (5133) ve Muhtare'de (1241) Diyau'l-Makdisi rivayet ettiler.

 

 

5. Ebu Hureyre

 

23628 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Övünme ve büyüklenme büyük baş hayvan sahipleri olan bedevilerde, sükunet koyun (sürüleri) sahiplerinde, iman ile hikmet de Yemenlilerde olur.''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari (3499) rivayet etti. 28207 (15)'de tekrar edecektir.

 

 

 

23629 (2)- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Büyüklenme ve övünme at ve deve sürüsü sahiplerinde, sükunet ise koyun sürüsü sahiplerinde olur'' buyurmuştur.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (1/52) rivayet etti.

 

 

 

23630 (3)- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Küfrün başı doğu tarafından bir yerden olacaktır. Övünme ve büyüklenme at ve deve sürüsü sahipleri olan bedevilerde, sükunet ise koyun sürüsü sahiplerinde olur.''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari (4/155), Müslim, ıman 1173 (52) ve Malik (970) rivayet ettiler.

 

 

 

23631 (4)- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Küfrün başı doğu tarafından bir yerden olacaktır. Övünme ve büyüklenme at ve deve sürüsü sahipleri olan bedevilerde, sükunet ise koyun sürüsü sahiplerinde olur. ''

 

[Sahih]

 

 

6. Ebu Said el-Hudri

 

23632- Ebu Said el-Hudri der ki: Deve ve koyun sahipleri Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in huzurunda birbirleriyle övününce Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Övünme ve büyüklenme deve sürüsü sahiplerinde, sükunet ve ağırbaşlılık ise koyun sürüsü sahiplerinde olur'' buyurdu. Yine şöyle buyurdu: ''Hz. Musa, Nebi olarak gönderildiğinde ailesinin koyunlarını otlatıyordu. Ben de Nebi olarak gönderildiğimde Ciyad'da ailemin koyunlarını otlatırdım.''

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: Abd b. Humeyd (898) rivayet etti. Heysemi (13932) der ki: "Hadisi Ahmed ve Bezzar rivayet etmiştir. Senedinde Haccac b. Ertat vardır ki müdellis bir ravidir."

 

 

7. Ebu Zer

 

23633- Ebu Zer bildiriyor: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana:

''Dikkat et, Takvan dışında kırmızı veya siyah tenli kişilerden herhangi bir üstünlüğün yok!'' buyurdu.

 

[Hasen]

 

Heysemi (8/84): "Ravileri güvenilirdir, ancak Bekr b. Abdillah, Ebu Zer'den hadis işitmiş değildir" demiştir.

 

 

8. Ubey b. Ka'b

 

23634 (1) Utey b. Damra bildiriyor: Adamın biri kendini Cahiliye'deki bir soya nisbet edip onunla övününce Ubey açık bir şekilde babasının organını ısırmasını söyledi. Oradakiler Ubey'e bakınca da şöyle dedi: "İçinizden neler geçtiğini tahmin ediyorum, ancak bunu demekten başka elimden bir şey gelmez. Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize: ''Birinin Cahil iye i deki bir soya kendini nisbet ettiğini görürseniz açık bir şekilde ona babasının organını ısırmasını söyleyin'' buyurdu."

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: Taberı, Tefsır'de (9/79) ve Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (8813) rivayet ettiler.

 

 

 

23635 (2)- Ubey b. Ka'b der ki: Adamın birinin kendini Cahiliye'deki bir soya nisbet edip onunla övündüğünü gördüğümde açık bir şekilde babasının zekerini ısırmasını söyledim. Daha sonra orada bulunanlara şöyle dedim: "İçinizden neler geçtiğini tahmin ediyorum, ancak bunu demekten başka elimden bir şey gelmez. Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''Cahiliyeldeki bir soya kendini nisbet eden kişiye açık bir şekilde babasının organını ısırmasını söyleyin'' buyurduğunu işittim."

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari, Edebu'l-Müfred'de (963), Nesai, Amelu'l-yevm ve'l-leyle (976), Taberani, M. el-Kebir'de 1/199 (532), Tahavi, Şerh Müşkili'l-Asar'da (4/237), İbn Hibban (s. 188, no. 736) ve Bağavi, Şerhu's-Sünne'de 13/120 (3541) rivayet ettiler. Heysemi (3/3): "Ravileri güvenilirdir" demiştir.

 

 

 

23636 (3)-Z Başka bir kanalla bu hadisin aynısı nakledilmiştir.

 

[Sahih]

 

 

 

23637 (4)-Z Utey bildiriyor: "Adamın biri kendini Cahiliye'deki bir soya nisbet edip onunla övündü ... " Sonrasında ravi söz konusu hadisi aktarır ve şöyle devam eder: "Bunun üzerine Ubey: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Birinin Cahiliye'deki bir soya kendini nisbet ettiğini görürseniz açık bir şekilde babasının organını ısırmasını söyleyin'' buyururdu" dedi.

 

[Sahih]

 

 

 

23638 (5)-Z Utey'in bildirdiğine göre Ubey şöyle demiştir: "Birinin Calıihye'deki bir soya kendini nisbet ettiğini gördüğümüz zaman ... " Sonrasında ravi söz konusu hadisi aktarır.

 

[Sahih]

 

 

 

23639 (6)-Z Ebu Osman bildiriyor: Adamın biri kendini Cahihye'deki bir soya nisbet edip onunla övününce Ubey açık bir şekilde babasının organını ısırmasını söyledi. Ubey'ye: "Sen böyle çirkince konuşmazdın!" denilince: "Böylesi durumlarda böyle dememiz emredildi" karşılığını verdi.

 

[Sahih]

 

 

9. Ukbe b. Amir

 

23640 (1)-z Ukbe b. Amir'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''İçinizden hiç kimsenin başkasının soyuna sövme hakkı yoktur. Hepiniz Adem'in çocuklarısınız ve soyolarak birbirinizden üstünlüğünüz yoktur. Dindarlığı ve güzel amelleri dışında kişinin başkalarına karşı herhangi bir üstünlüğü yoktur. Kaba, ağzı bozuk, cimri ve ödlek olması kişiye (kötülük olarak) yeterlidir.''

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (17/814) ve Tahavi, Şerh müşkili'l-Asar'da (3459) rivayet ettiler.

 

 

 

23641 (2)- Ukbe b. Amir el-Cüheni'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''İçinizden hiç kimsenin başkasının soyuna sövme hakkı yoktur. Hepiniz Adem'in çocuklarısınız ve soyolarak birbirinizden üstünlüğünüz yoktur. Dindarlığı ve güzel amelleri dışında kişinin başkalarına karşı herhangi bir üstünlüğü olmaz. Ağzı bozukı cimri ve kaba olması kişiye (kötülük olarak) yeterlidir. ''

 

[Hasen]

 

 

10. Durayda

 

23642- Abdullah b. Bureyde, babasından bildiriyor: Uyeyne b. Bedr, Akra' b. Habis ve Alkame b. Ulase, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında bir araya geldiler ve atalar konusunu açtılar. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Şayet susarsanız Amir oğullarının atasının nasıl biri olduğunu söylerim ki kırmızı veya buğday tenli birisiydi ve bahçedeki ağaçların üst tarafından

yiyebilen deve gibi gibi uzun ve cüsseliydi. Catafan kabilesinin atası da insanların uzak durduğu taşlık bir tepe gibiydi'' buyurdu. Akra' b. Habis: "Ya Temim oğullarının atası?" diye sorunca, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Sarmasan daha iyi olur'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: İbn Ebi Asım, Sünne'de (1443) rivayet etti.

 

 

SONRAKİ