MÜSNED-İ HANBEL |
AYET VE SURE TEFSİRİ |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
244- "Sizi Onlara
Karşı Muzaffer Kıldıktan Sonra, Mekke'nin içinde Onların Ellerini Sizden, Sizin
Ellerinizi de Onlardan Çeken O'dur,[Fetih 24] Ayeti
1. Enes b. Malik
21828 (1) Enes b. Malik der ki: Hudeybiye'de Mekke ahalisinden silahlı
seksen kişilik bir müşrik grubu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
öldürmek için Ten'im dağı taraflarından Müslümanların üzerine indiler. Ancak
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) dua edince hepsi de yakalandı. Bunun
üzerine Allah: "Sizi onlara karşı muzaffer kıldıktan sonra, Mekke'nin
içinde onların ellerini sizden, sizin ellerinizi de onlardan çeken O'dur ...
"[Fetih 24] ayetini indirdi. Mekke'nin içinden kasıt Ten'ım dağıdır.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud,
cihad 3/61 (2688) ve Tirmizi (5/386 "hasen sahih") rivayet ettiler.
21827 (2)- Enes'in
bildirdiğine göre Hudeybiye'de Mekke ahalisinden silahlı seksen kişilik bir
müşrik grubu sabah namazından sonra Resulullah'ı (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
öldürmek için Ten'ım dağından Müslümanların üzerine indiler. Ancak Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) onları savaşmadan yakalayıp affetti. Bunun
üzerine: "Sizi onlara karşı muzaffer kıldıktan sonra, Mekke'nin içinde
onların ellerini sizden, sizin ellerinizi de onlardan çeken O'dur ...[Fetih 24]
ayeti indi.
[Sahih]
21828 (3)- Enes
bildiriyor: Hudeybiye'de Mekke ahalisinden silahlı seksen kişilik bir müşrik
grubu sabah namazından sonra Resulullah'ı (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ve sahabeyi
öldürmek için Ten'lın dağından indiler. Ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) onları savaşmadan yakalayıp affetti. Bunun üzerine: "Sizi onlara
karşı muzaffer kıldıktan sonra, Mekke'nin içinde onların ellerini sizden, sizin
ellerinizi de onlardan çeken O'dur ... "[Fetih 24] ayeti indi.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(4705), Ebu Davud (2688), Tirmizi (2364) ve Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (8614,
11446) rivayet etti.
2. Abdullah b.
Muğaffel
21829- Abdullah b. Muğaffel der ki: Allah'ın Kur'an'da zikettiği o
ağacın altında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraberdik. Ağacın
dalları da Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sırtına değiyordu.
Ali b. Ebi Talib ile Suheyl b. Amr, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
önündeydiler. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) anlaşma metnini yazdırırken
Hz. Ali'ye: ''Yaz: Bismillihirrahmanirrahim'' buyurunca, Suheyl, Ali'nin elini
tuttu ve: "Biz ne Rahman'ı, ne de Rahim'i biliriz. Bizim bilip kabul
ettiğimiz ifadelerle yaz" dedi. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Bismikellahumme, diye yaz'' buyurdu. Ali buyrulduğu gibi
yazdı. Sonra: "Bu, Allah'ın Resulü Muhammed'in Mekke ahalisiyle yaptığı
anlaşmanın metnidir" diye yazdırmak istedi, ancak Suheyl yine Hz. Ali'nin
elini tuttu ve: "Şayet (bizce gerçekten) Allah'ın Resulü isen o zaman sana
haksızlık etmişiz demektir. Sen bizim bilip kabul ettiğimiz ifadelerle
yaz" dedi. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bu,
Muhammed b. Abdillahlın Mekke ahalisiyle yaptığı anlaşmanın metnidir, şeklinde
yaz. Ama (bilin ki) Ben Allah'ın Resulü'yüm'' buyurdu. Hz. Ali de Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in dediği gibi yazdı.
Bu şekilde anlaşma
görüşmeleri sürerken silahlı otuz tane genç adam üzerimize saldırıya geçtiler.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara beddua edince Allah onları kör
etti. Biz de onların üzerine gidip yakaladık. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) onlara: ''Birinin güvencesi altında mı geldiniz? Biri size eman verdi mi?"
diye sorunca: "Hayır!" dediler. Sonrasında Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) onları serbest bıraktı. Allah da bu konuda: "Sizi onlara
karşı muzaffer kıldıktan sonra, Mekke'nin içinde onların ellerini sizden, sizin
ellerinizi de onlardan çeken O'dur. Allah, yaptıklarınIzı görendir"[Fetih
24] ayetini indirdi.
Ebu Abdirrahman der ki:
Hammad b. Seleme, bu hadisi Sabit'ten, Enes'ten şeklinde nakletmiştir.
Hüseyin b. Vakıd ise
Abdullah b. Muğaffel'den nakletmiştir ki bana göre doğru olan budur.
[Sahih]
Heysemi (6/145) Ahmed'in
ravilerinin Sahih'in ravileri olduğunu söyledi.