MÜSNED-İ HANBEL |
GİYİM KUŞAM |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
DEVAM: 14- Altın,
Gümüş ve İpek Kumaş; Bunlardan Kullanılması Caiz Olanlar ve Olmayanlar
Bütün Bunları
Kullanmanın Yasaklanması
6. Hz. Ömer
20063 (1) Ebu Osman der ki: Biz Azerbeycan'da iken bize Ömer'in mektubu
geldi. Onda şöyle yazılıydı: "Ey Utbe b. Ferkad! Lükse kaçmaktan,
müşriklerin giysilerinden giymekten ve ipek giysiler giymekten sakının. çünkü
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ipek giymemizi yasakladı ve iki
parmağını kaldırıp: ''Ancak bu kadarına izin verilmiştir'' buyurdu."
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari (5828) rivayet etti.
20064 (2)- Hz. Ömer'in
bildirdiğine göre Nebi (giyside) sadece iki parmak kadar ipek bulunmasına
ruhsat vermiştir.
[Sahih]
20065 (3)- Ebu Osman der
ki: Biz Utbe b. Ferkad ile bitlikte idik. Ömer kendisine Allah Resulü'nden
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazı şeyler hakkında hadisler içeren bir mektup
yazdı. Onda yazılanlardan biri de şöyleydi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): ''İpek elbiseyi ancak ahirette nasibi olmayal kişi dünyada iken
giyer. Ancak şu kadar kullanmada sakınca yoktur'' buyurdu."
Ravi der ki: Bunu
anlatan Ebu Osman işaret parmağı ve orta parmağı ile ne kadarlık olduğunu
göstererek şöyle dedi: "Taylasan modeli giysiyi gördüğümüzde ben bu iki
parmak kadar ipeğin düğme ilikleri olduğunu gördüm."
[Sahih]
20066 (4)- Abdullah b.
ez-Zübeyr der ki: Ömer b. el-Hattab'ın hutbesinde şöyle dediğini işittim:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''Kim dünyada iken ipek giysiler
giyerse o kimse onu ahirette giyemeyecektir'' buyurduğunu işittim."
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari (5834), Müslim (5461) ve Nesai (8/200) rivayet ettiler.
20067 (5)- Esmi'nın
azatlısı Abdullah der ki: Esma beni İbn Ömer'e gönderdi ve ona: "Duyduğuma
göre giysilere ipekten işaretler konulmasını, kırmızı ipekten eyerler
kullanılmasını ve Receb ayının tamamının oruçlu geçirilmesini
yasaklıyormuşsun" deyip konuyu sormamı istedi. İbn Ömer buna şu karşılığı
verdi: "Recep ayı orucu konusunda, ben kişinin tüm yılını oruçlu
geçirebileceğini söylerken bu ayın tamamını oruçlu geçirmeyi nasıl yasaklarım?
Giysiye ipekten işaretler konulmasına gelince, (Babam) Ömer'den işittiğime göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Dünyada iken ipek giyinen kişi
ahirette onu giyemez'' buyurmuştur."ı
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Müslim (5459), Tirmiz! (2817) ve Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (9515-6) rivayet
etti.
20068 (6)- Abdullah b.
ez-Zübeyr der ki: Kadınlarınıza ipek giydirmeyin. Zira Ömer'in Allah
Resulü'nden (Sallallahu aleyhi ve Sellem) naklederek: "Kim dünyada iken
ipek giysiler giyerse o kimse onu ahirette giyemeyecektır'' dediğini işittim.
Ravi der ki: Abdullah b.
Zubeyr kendi yanından da şu eklemede bulundu: "Ahirette ipek giymeyen
kimse de Cennete girmeyecektir, çünkü Yüce Allah: ''Oradaki giysileri de
ipektir''[Fatır 33] buyurmaktadır.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(1/152), Nesai, (2/297) ve Dülabi, el-Kuna (1/171) rivayet ettiler.
20069 (7)- Abdullah b.
ez-Zübeyr bildiriyor: Ömer b. el-Hattab'ın hutbesinde şöyle dediğini duydum:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''Kim dünyada iken ipek
giysiler giyerse o kimse onu ahirette giyemeyecektir'' buyurduğunu
işittim."
[Sahih]
20070 (8)- Yahya bildiriyor:
İmran b. Hittan, İbn Abbas'a ipek giysiler giyme yi sorunca, İbn Abbas:
"Bunu Aişe'ye sor" dedi. Aişe'ye sorunca da, Aişe: "Bunu İbn
Ömer'e sor" dedi. İbn Ömer'e sorunca da şu karşılığı verdi): "Ebu
Hafs (yani Hz. Ömer) bana şöyle bildirdi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): ''Kim dünyada iken ipek giysiler giyerse, o kimsenin ahirette ondan
nasibi yoktur'' buyurdu."
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari (5835) ve Nesai (8/200) rivayet ettiler.
20071 (9)- Ali b. Zeyd
der ki: Medine'ye geldiğimde Salim b. Abdillah'ın yanına girdim. üzerimde halis
ipekten bir cübbe vardı. Bunun üzerine Salim bana dedi ki: "Bu giysilerle
ne yapmaktasın? Babamın Ömer b. elHattab'tan naklederek şöyle dediğini işittim:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İpek giysileri sadece
(ahirette) ondan nasibi olmayanlar giyer'' buyurdu."
20072 (10)- Ebu Osman
en-Nehdi der ki: Biz Utbe b. Ferkad ile birlikte Azerbeycan'da (veya) Şam'da
iken bize Ömer'in mektubu geldi. Onda şöyle yazılıydı: "Derim ki! Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ipek giysiyi yasaklamıştır. Yalnız şu iki parmak
kadar olanı bunun dışındadır."
Ravi ekledi: Ebu Osman:
"Biz bununla giysi üzerindeki işlemelerin kastedildiğini anlamakta
gecikmedik" dedi.
[Sahih]
20073 (2)- Katade der
ki: Ebu Osman'ın: "Bize Ömer'in mektubu geldi" dediğini işittim.
[Sahih]
20074 (12)- Süveyd b.
Gafele bildiriyor: Ömer b. el-Hattab, Cabiye'de halka hitab edip eliyle işaret
ederek: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) iki parmak veya üç
parmak veya dört parmak miktarı dışında ipek giymeyi yasakladı" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Müslim (5468-9), Tirmizi (1721) ve Nesai (8/202) rivayet ettiler.
7. Hz. Ali
20075 (1) Hz. Ali der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sağ
eline altın, sol eline de ipek alıp ellerini kaldırdı ve: ''Bu iki şey,
Ümmetimin erkeklerine haramdır'' buyurdu.
[Sahih],
Diğer tahric: Bu kanalla
İbn Mace (3595) ve Nesai (8/160) rivayet etti.
20076 (2)- Ali b. Ebi
Talib der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana siyera
kumaşından yapılmış (ipek) bir giysi verdi. Ben onu alıp gidince yüzünde
kızgınlığını gördüm. Bunun üzerine onu kesip ailemin kadınları arasında
paylaştırdım."
[Munkatı']
Diğer tahric: Ebu Davud
(4/89) rivayet etti.
20077 (3)- Hubeyre der
ki: Hz. Ali'nin: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) altın yüzük
takmayı, ipek karışımı elbise giymeyi ve ipekten yapılmış eyer üzerine binmeyi
yasakladı -veya:- bana yasakladı" dediğini işittim.
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Ebu Davud (4051), İbn Mace (3654), Tirmizi (2808) ve Nesai (8/165) rivayet
ettiler.
20078 (4)-Z Hz. Ali
bildiriyor: "Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) siyera kumaşından
güzel bir (ipek) kaftan hediye edildi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
onu bana gönderdi. Ben de bundan dolayı sevindim. Ancak Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in yüzünden kızdığını anladığımda onu ailemin kadınları
arasında paylaştırdım."
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari (2614, 5366, 5840), Müslim (5474) ve Nesai, es-Sünenu'lkübra'da (9494)
rivayet etti.
20079 (5)-Z Hz. Ali der
ki: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ipekten güzel bir kaftan
getirildi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onu (giymeyip) bana
gönderdi ve ben onu giydim. Ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
yüzünde hoşnutsuzluk gördüm. Emri üzerine de onu kadınlar arasında başörtüsü
olarak paylaştırdım.
[Sahih]
20080 (6)- Abide
bildiriyor: Hz. Ali: "Kırmızı ipekten eyer üzerine binmek, ipek karışımı
elbise giymek ve altın yüzük takmak yasaklanmıştır" dedi. Muhammed (b.
Sirin) der ki: Bunu kardeşim Yahya b. Sirın'e zikrettiğimde: "Evet
(doğrudur), sen bunu işitmedin mi? Hatta etrafı ipekle işlenmiş giysi de
yasaklanmıştır" karşılığını verdi.
[Sahih]
20081 (7)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana, altın yüzük takmamı,
ipek karışımı giysi giymemi ve ipekten eyer üzerine binmemi yas akladı."
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
İbn Mace (3596) rivayet etti.
20082 (8)-Z Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) altın yüzük takmayı, ipekten
eyer üzerine binmeyi, ipek karışımı giysi giymeyi ve arpadan yapılan şırayı içmeyi
yasakladı."
[Sahih]
20083 (9)-Z Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) altın yüzük takmayı, ipek
karışımı giysi giymeyi ve ipekten eyer üzerine binmeyi yasakladı."
[Sahih]
20084 (10)- Hz. Ali der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ipekten bir kaftan hediye
edilince onu bana giydirdi. Ben de onunla çıktım. Ancak Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kendim için hoş görmediğim bir şeyi sana da
hoş görmem'' buyurdu ve emri üzerine onu kesip ailenin kadınları Fatıma ve
halası arasında başörtüsü olarak paylaştırdım."
[Sahih]
20085 (11)- Ebu Burde b.
Ebi Musa der ki: Ben babamla birlikte oturmuşken Hz. Ali geldi ve yanımızda
durup selam verdi. Sonra Ebu Musa'ya halkla ilgili emirler verdi. Sonra da şöyle
dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), bana: ''Allah'tan, hidayet ve
doğruluk dile. (Ondan) hidayeti istediğinde yolun doğrusunu, doğruluk ile de
oku dosdoğru attığını hatırla'' buyurdu. Sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) yüzüğü şu veya şu yani işaret veya orta parmağa takmamı, -Asım der ki:
"Ali ayakta idi ve yüzüğünü hangi parmağına taktığını bilmiyorum. -
kassiyye ve misere'yi yasakladı." Kendisine: "Ey müminlerin emiri!
Misere nedir?" dediğimizde: "Kadınların, bineklerine koymaları için
kocalarına işledikleri bir şeydir" dedi. "Kassiyye nedir?"
dediğimizde ise: "Şam tarafından gelen, üzerinde kaburga kemiği gibi geniş
turunca benzer şekiller bulunan bir kumaştır" dedi. Sebeni kumaşını
gördüğüm zaman bunun bahsedilen o kumaş olduğunu anladım.
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Müslim (5541-4), Ebu Davud (4225), İbn Mace (3648) ve Nesai (8/177) rivayet
ettiler. 20203 (4)'te tekrar edecektir.
20086 (12)- Hz. Ali:
"Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ipekten eyer üzerine binmeyi, ipek
karışımı elbise giymeyi ve altın yüzük takmayı yasakladı -veya:- bana
yasakladı" dedi.
[Sahih]
20087 (13)- Ebu Burde b.
Ebi Musa der ki: Ben Ebu Musa ile birlikte oturmuş iken Hz. Ali geldi ve yanımızda
durup selam verdi. Sonra Ebu Musa'ya halkla ilgili emirler verdi. Sonra da
şöyle dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), bana: ''Allah'tanl
hidayet ve doğruluk dile. (Ondan) hidayeti istediğinde yolun doğrusunu,
doğruluk ile de oku dosdoğru attığını hatırla'' buyurdu. Sonra Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana yüzüğü şu parmağa takmamı, -Asım der ki: Ebu
Burde işaret parmağını gösterdi. Ancak ben hangisini kasdettiği konusunda
şüpheye düştüm.- misere'yi ve kassiyye'yi yasakladı." Müminlerin emirine:
"Mfsere ve kassiyye nedir?" dediğimde: "Misere kadınların,
bineklerine koymaları için kocalarına işledikleri bir şeydir" dedi.
Kassiyye ise Şam veya Yemen'den -Buradaki şüphe Asım'a aittir-gelen turunca
benzer ipek kumaştır" dedi. Sebeni kumaşını gördüğüm zaman bunun
bahsedilen o kumaş olduğunu anladım.
[Sahih]
20206 (7)'de tekrar
edecektir.
8. İbn Abbas
20088 (1) İbn Abbas der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) giysilerden sadece saf ipekten olanını yasaklamıştır. Ancak üzerinde
kumaşın çözgüsünü düzeltmek için kullanılan ipeğin ve kendisiyle işleme yapılan
ipeğin bulunmasında bir sakınca yoktUr."
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(4055) rivayet etti.
20089 (2)- İbn Abbas der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) giysilerden saf ipekten
olanını yasaklamıştır. Ancak üzerinde ipekten işleme alanında bir sakınca
yoktur."
[Sahih]
20090 (3)- İbn Abbas der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) giysilerden saf ipekten olanını
yasaklamıştır.
[Sahih]
20091 (4)- İbn Abbas der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) giysilerden saf ipekten olanını
yasaklamıştır.
[Sahih]
20092 (5)- Şu'be
bildiriyor: Misver b. Mahrame hasta olan İbn Abbas'ı ziyaret için yanına girdi.
İbn Abbas'ın üzerinde kalın ipekten bir hırka vardı. Ona: "Ey Ebu Abbas!
Bu giysi de nedir?" dediğinde: "(Bu giysinin) nesi var ki?"
karşılığını verdi. Misver: "Bu giysi kalın ipektendir" dediğinde:
"Vallahi bu konuda bildiğim şeyancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in bunu yasakladığı zaman kibidenme ve büyüklenme açısından
yasakladığını biliyorum. Allah'a hamd olsun ki bunlar da bizde yoktur"
karşılığını verdi. Ona: "Mangalın üzerindeki bu heykeller de nedir?"
deyince, İbn Abbas: "Onları yaktığımızı görmüyor musun?" dedi. Misver
gidince, İbn Abbas: "üzerimdeki giysiyi çıkarın ve şu heykellerin başını
kesin" dedi. Oradakiler:
"Ey Ebu Abbas! Eğer
onu olduğu gibi çarşıya götürsen baş ile birlikte daha çabuk satılır"
deyince: "Hayır" karşılığını verdi ve başlarının kesilmesini emretti.
20093 (6)- İbn Abbas der
ki: "Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) giysilerden sadece sırf
ipekten olanını yasaklamıştır. Ancak çözgüsünü düzeltmek için üzerinde ipek
kullanılan kumaş sırf ipekten değildir ve böylesi bir giyside bir beis yoktur.
Yine Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gümüş kapla içme yi
yasaklamıştır."
[Sahih]
Heysemi,
Mecma'uz-Zevaid'de (5/76): "Ravileri Sahih'in ravileridir" dedi.
20094 (7)- Şu'be
bildiriyor: Misver b. Mahrame hasta olan İbn Abbas'ı ziyaret için yanına girdi.
İbn Abbas'ın üzerinde kalın ipekten bir giysi vardı. Ona: "Ey Ebu Abbas!
üzerindeki bu giysi de nedir?" dediğinde: "(Bu giysinin) nesi var
ki?" karşılığını verdi. Misver: "Bu giysi kalın ipektendir"
dediğinde: "Vallahi bu konuda bildiğim şeyancak Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in bunu yasakladığı zaman kibirlenme ve büyüklenme açısından
yasakladığını biliyorum. Allah'a hamd olsun ki bunlar da bizde yoktur"
karşılığını verdi. Misver: "üzerinde resimler bulunan bu mangal da
nedir?" deyince, İbn Abbas: "Onları nasıl yaktığımızı görmüyor
musun?" karşılığını verdi.
[Hasen]
Diğer tahric: Tayalisı
(2730) ve Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (12218) rivayet ettiler.
9. Abdullah b. Ömer
20095 (1) Salim'in, babasından bildirdiğine göre Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İpek giysileri sadece (ahirette) ondan nasibi
olmayanlar giyer'' buyurmuştur.
[Hasen]
Diğer tahric: Hatıb
Tarih Bağdad'da (11/349) rivayet etti.
20096 (2)- Abdullah b.
Ömer der ki: Ömer b. el-Hatta.b, Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
kalın ipekten bir kaftanla geldi ve: Ey Allah'ın Resulü! Şunu, yanına heyet
geleceği zaman giymek için satın alsan, olmaz mı?" dedi. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bunu sadece (ahirette) ondan nasibi olmayanlar
giyer'' karşılığını verdi. Bu olaydan sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e aynı kumaştan üç giysi getirildi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
onlardan birini Ömer'e, birini Ali'ye ve birini Usame b. Zeyd'e gönderdi. Ömer,
Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelerek: "Ey Allah'ın
Resulü! Bunu bana gönderdin, ama bu giysi hakkında (menfi olarak) dediğini de
işitmiştim" dedi. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Ben onu sana satman veya ailene başörtüsü olarak paylaştırman için
gönderdim'' buyurdu.
İshak rivayetinde ifade
şöyledir: Usame o giysiyle Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
gelince: ''Ben onu sana giymen için göndermedim. Onu sana satman için gönderdim''
buyurdu. Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Usame'ye: ''Onu
başörtüsü olarak kesersin'' deyip demediğini bilmiyorum. Abdullah b. el-Haris
rivayetinde şöyle dedi: Salim b. Abdullah: "(Bu durum) Ömer'in ağırına
gitti" dedi ve mana olarak aynısını aktardı.
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai
(8/198) ve İbn Hibban (5113) rivayet ettiler.
20097 (3)- İbn Ömer der
ki: Usame o giysiyle Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanına
geldi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona bakınca, Usame: "Onu
bana sen giydirdin" dedi. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Onu kadınların arasında başörtüsü olarak kes (ve paylaştır) veya onu
ihtiyacını gidermek için kulları'' buyurdu.
[Sahih]
20098 (4)- Abdullah b.
Ömer der ki: Ömer b. el-Hattab çarşıda kalın ipekten bir kaftan gördü ve:
"Ey Allah'ın Resulü! Şunu, yanına heyet geleceği zaman giymek için satın
alsan" dedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İpeği -veya:-
bunu sadece (ahirette) ondan nasibi olmayanlar giyer'' dedi. Bu olaydan sonra
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e aynı kumaştan bir giysi getirildi.
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onu Ömer'e gönderdi. Ömer bundan hoşlanınadı
ve Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelip: "Ey Allah'ın Resulü!
Bunu bana gönderdin, ama bu giysi hakkında: ''İpeği -veya:- bunu sadece
(ahirette) ondan nasibi olmayanlar giyer'' buyurduğunu işitmiştim" dedi.
Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ben onu sana giymen
için göndermedim. Onu sana, salman için gönderdim'' buyurdu.
Salim der ki: "Bu
sebeple Ömer giysinin ipek le işlenmesinden hoşlanmazdı."
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari (6081), Müslim (2068) ve Nesai (4/25) rivayet ettiler.
20099 (5)- Abdullah b. Ömer
bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İpek giysileri sadece
(ahirette) ondan nasibi olmayanlar giyer'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Nesai (8/201) rivayet etti.
20100 (6)- Abdullah b.
Ömer bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İpek giysileri
sadece (ahirette) ondan nasibi olmayanlar giyer'' buyurdu.
[Sahih]
20101 (7)- İbn Ömer der
ki: Ömer el-Hattab, Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanına
gitmek için çıktı. Yolda giderken Temim oğullarından biri olan Utarid'in yanına
ulaştı. Utarid ipekten bir kaftanı satılığa çıkarmıştı. Bunun üzerine Ömer,
Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelip: "Ey Allah'ın Resulü!
Utarid'in ipekten bir kaftanı satılığa çıkardığını gördüm. Yanına bir heyet
geleceği zaman giymek için onu satın alsan" dedi. Bunun üzerine Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İpek giysileri sadece (ahirette) ondan nasibi
ol mayanlar giyer'' buyurdu.
[Hasen]
20102 (8)- Ebu Yunus
Hatim b. Müslim bildiriyor: Kureyşli bir adamın şöyle dediğini işittim: Mina'da
bir kadının üzerinde ipek bir giysiyle İbn Ömer'e gelip: "İpek hakkında ne
dersin?" dediğini gördüm. İbn Ömer: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) onu yasakladı" karşılığını verdi.
[Zayıf]
20103 (9)- İbn Ömer
bildiriyor: (Babam Hz.) Ömer Mescid'in kapısı yanında siyera kumaşından olan
bir kaftanın satışa çıkarıldığını gördü ve: "Ey Allah'ın Resulü! Bunu
satın alıp yanına bir heyet geldiğinde ve Cuma namazında giysen" dedi.
Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bunu ancak ahirette
nasibi olmayan kişiler giyer'' karşılığını verdi. Daha sonra Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e bu giysiden bir kaç tane getirildi. Bunlardan
birini Ömer'e verdi. Hz. Ömer: "Ey Allah'ın Resulü! Bunu bana verdin, ama
bu konuda da söyleyeceğini söylemiştin" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Onu sana giymen için vermedim. Onu sana, satman veya birine
vermen için verdim'' buyurdu. Bunun üzerine Ömer onu Mekke'de anneden kardeşi
olan müşrik birine verdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(5452) ve Nesai (8/196) rivayet ettLler
20104 (10)- Salim b.
Abdillah, babasından bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem),
Hz. Ömer'e ipek veya siyera kumaşından bir kaftan gönderdi. Daha sonra onu Hz.
Ömer'in üstünde görünce: ''Onu sana giymen için göndermedim. Zira o, sadece
onda nasibi olmayanların giysisidir. Onu sana ondan fayda sağlaman için
gönderdim'' buyurdu.
[Sahih]
20105 (11)- Salim
bildiriyor: İbn Ömer: "Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem), (babam)
Ömer'e bir kaftan gönderdi" dedi ve bir önceki hadisin aynısını aktardı.
[Sahih]
20106 (12)- Abdullah b.
Ömer'in bildirdiğine göre Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"İpek giysileri sadece (ahirette) ondan nasibi olmayanlar giyer"
buyurmuştur.
[Sahih]
10. Abdullah b. Amr
20107 (1) Abdullah b. Amr b. el-As bildiriyor: ReSulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Ümmetimin erkeklerinden kim altından bir şeyler
takar ve bunu takmakta olduğu halde ölürse, Allah ona Cennet altınını haram
kılar. Yine Ümmetimin erkeklerinden kim ipekten giysi giyer ve üzerinde bu
giysi bulunduğu halde ölürse, Allah ona Cennet ipeğini haram kılar. ''
[Hasen]
Diğer tahric: Dülabı,
Kuna' da (2/61) rivayet etti. Heysemi (8688) der ki: "Hadisi İmam Ahmed ve
Taberani rivayet etmiş olup "Ümmetimden her kim şarabı içtiği halde
ölürse, Allah ona ahirette şarabı içmeyi haram kılar" ilavesini yapmıştır.
Meymün b. Estaz, Abdullah b. Amr el-Hizzanl'den, oda Abdullah b. Amr b. el-As'
tan rivayet etmiş olup ben onu tanımıyorum. Diğer ravileri güvenilir
kimselerdir."
20108 (2)- Abdullah b.
Amr'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: ''Ümmetimin erkeklerinden kim altından bir şeyler takar ve bu
şekilde ölürse cennet altınından bir şey takamaz. Ümmetimin erkeklerinden kim
ipekten giysi giyer ve bu şekilde ölürse Allah ona cennet ipeğini haram
kılar.''
Hevze rivayetinde:
''Ailah ona cennet altınım haram kılar'' ibaresi geçmiştir. İsnadındaki Meymün
b. Estaz'ın da el-Hizzam olduğunu söyler.
Abdullah b. Ahmed der
ki: "Babam, sanırım hatalı olduğu için bu hadisi işaretlemiştir.
Bu rivayeti Meymun b.
Estaz'ın Abdullah b. Amr'dan rivayet etmiş olması gerekir. İsnadında es-Sadafi
diye bir ravi yoktur. es-Sadafi'nin de isnaddaki Meymun olduğunu söyleyenler
vardır. çünkü Yezid b. Harun ancak ömrünün sonlarında bizzat Cüreyri'den hadis
işitebilmiştir. Doğrusunu da Allah bilir."
20109 (3)- Abdullah b.
Amr bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
''Ümmetimden kim içki içemeye devam ederken ölürse Allah ona Cennet şarabını
haram kılar. Yine Ümmetimin erkeklerinden kim altından takılar takar ve bunu
takmakta olduğu halde ölürse, Allah onu Cennette takmasını haram kılar. ''
[Hasen]
11. Ebu Hureyre
20110 (1) Ebu Hureyre der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) giysiye yapışık olan ipek gördüğü zaman onu sökerdi (veya
söktürürdü)."
[Sahih]
Heysemi (8637) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiştir. İbn Hibban, Ebu Said el-Gıfari'nin
güvenilir olduğunu söylemiş olup, onun dışındaki ravileri Sahih'in
ravileridir."
20111 (2)- Ebu Hureyre
der ki: Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu
işittim: "İpek giysileri dünyada iken sadece onu ahirette giymeyi arzu
etmeyenler giyer. İpek giysileri sadece (ahirette) ondan nasibi olmayanlar
giyer." Hasan der ki: "Bazı topluluklara ne oluyor ki bu hadis
Nebilerinden kendilerine ulaştığı halde giysilerinde ve evlerinde ipek
bulunduruyorlar?.
[Hasen]
Heysemi (8636) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed ve Bezzar kısa bir şekilde rivayet etmiştir. Senedinde
yer alan Mübarek b. Fedale'de zayıflık olup, İbn Hibban ve başkası güvenilir
olduğunu söylemiştir. Diğer ravileri Sahih'in ravileridir."
20112 (3)- Ebu Hureyre
bildiriyor: Hz. Ömer: "Ey Allah'ın Resulü! Utarid ipek bir kaftan yapıyor.
Onu satın alıp yanına bir heyet geldiğinde giysen" dedi. Bunun üzerine
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İpeği ancak (ahirette) ondan nasibi
olmayan kişiler giyer'' karşılığını verdi.
[Sahih]
Heysemi (8638) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed ve Bezzarrivayet etmiştir. Ahmed'in ravileri güvenilir
kimselerdir."