MÜSNED-İ HANBEL |
TALAK / BOŞAMA |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
19- Çocuğun, Doğduğu
Yatağın Sahibine Ait Olması
1. Ebu Hureyre
18313 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurmuştur: "Çocuk, doğduğu yatağın sahibine aittir. Zina
eden kişinin (erkeğin) de bundan doğacak çocuğun üzerinde bir hakkı olmaz. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(3605) ve Nesai (6/180) rivayet ettiler.
18314 (2)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Çocuk, doğduğu yatağın sahibine aittir. Zina eden kişinin de
bundan doğacak çocuğun üzerinde bir hakkı olmaz.''
[Sahih]
18315 (3)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Çocuk doğduğu yatağın sahibine aittir. Zina eden kişinin de
bundan doğacak çocuğun üzerinde bir hakkı olmaz. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari (6750, 6818) rivayet etti.
18316 (4)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Çocuk doğduğu yatağın sahibine aittir. Zina eden kişinin de
bundan doğacak çocuğun üzerinde bir hakkı olmaz. ''
[Sahih]
18317 (5)- Ebu Hureyre
der ki: Ebu'l-Kasım'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Çocuk doğduğu
yatağın sahibine aittir. Zina eden kişinin de bundan doğacak çocuğun üzerinde
bir hakkı olmaz'' buyurduğunu işitim.
[Sahih]
18318 (6)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Çocuk doğduğu yatağın sahibine aittir. Zina eden kişinin de
bundan doğacak çocuğun üzerinde bir hakkı olmaz. ''
[Sahih]
18319 (7)- Hasan der ki:
"Bana bildirilene göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) çocuğun,
doğduğu yatağın sahibine ait olduğuna, zina eden kişinin de bundan doğacak
çocuğun üzerinde bir hakkı olmadığına hükmetmiştir."
18320 (8)- Ahmed başka
bir kanalla bir öncekinin aynısını Ebu Hureyre'den naklen bildiriyor.
[Sahih]
2. Hz. Aişe
18321 (1) Hz. Aişe bildiriyor: Abd b. Zem'a ile Sa'd b. Ebi Vakkas,
Zem'a'nın cariyesinden olan bir çocuk konusunda Nebi'in (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) huzurunda davalaştılar. Abd: "Ey Allah'ın Resulü! Bu çocuk
kardeşimdir, babamın cariyesinin oğludur, zira babamın yatağında
doğmuştur" deyince, Sa'd: "Kardeşim (Utbe), Mekke'ye geldiğim zaman,
Zem'a'nın cariyesinin oğlunu bulup almamı, zira bunun onun oğlu olduğunu
vasiyet etmişti" karşılığını verdi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) çocuğun Utbe'ye daha fazla benzediğini görünce: ''Ey Abd! Bu çocuk
senindir! Zira çocuk doğduğu yatağın sahibine aittir. Sen de ey Sevde! Bu
çocuğun karşısında örtün'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
buyu' 4/293 (2053), Müslim, rada' 2/1080 (1457), Ebu Davud, talak 2/282 (2273),
Nesai, talak 6/18 (3474), İbn Mace, nikah 1/646 (2004) ve Darlıni, nikah 2/204
(2237) rivayet ettiler.
18322 (2)- Hz. Aişe'nin
bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Çocuk, doğduğu
yatağın sahibine aittir'' buyurmuştur.
[Sahih]
18323 (3)- Hz. Aişe der
ki: Sa'd b. Ebi Vakkas ile Abd b. Zem'a bir çocuğun nesebi konusunda Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in huzurunda tartıştılar. Sa'd: "Ey Allah'ın
Resulü! Bu çocuk, kardeşim Utbe b. Ebi Vakkas'ın oğludur. Kardeşim de onu
himayeme almam konusunda bana vasiyette bulundu. Hem bak, kardeşime ne kadar
benziyor" dedi. Abd b. Zem'a da: "Ey Allah'ın Resulü! Çocuk benim
kardeşimdir. Babamın yatağında doğmuştur" dedi. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) çocuğun kime benzediğini kontrol edince Utbe'ye daha fazla
benzediğini gördü ve: ''Ey Abd! Çocuk senindir. Zira çocuk doğduğu yatağın
sahibine aittir. Zina eden kişinin (Utbe'nin) de bundan doğacak çocuğun
üzerinde bir hakkı yoktur'' buyurdu ve eşi Sevde binti Zem'a'ya: ''Ey Sevde!
Sen de bu çocuğun önünde örtün!11 dedi. Bundan dolayıdır ki o çocuk, Nebi'in
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) eşi Sevde'yi hiç görmemiştir.
[Sahih]
18324 (4)- Hz. Aişe der
ki: "Sa'd b. Ebi Vakkas ile Abd b. Zem'a bir çocuğun nesebi konusunda Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in huzurunda tartıştılar..." Sonrasında ravi
bir önceki hadisin aynısını aktarır. Ancak sonunda Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Ey Abd b. Zem'a! Çocuk senindir. Zira çocuk doğduğu
yatağın sahibine aittir. Zina eden kişinin de bundan doğacak çocuğun üzerinde
bir hakkı yoktur''buyurduğunu zikreder.
18325 (5)- Hz. Aişe
bildiriyor: Utbe b. Ebi Vakkas, kardeşi Sa'd'a zamanında: "Zem'a'nın
cariyesinin oğlunun benim oğlum olduğunu biliyor musun?" demişti. Mekke'nin
fethi sırasında Sa'd çocuğu görünce kardeşine benzerliğinden dolayı onu tanıdı.
çocuğu kucağına aldı ve: "Kabe'nin Rabbine andolsun ki bu, benim
kardeşimin oğludur!" dedi. Ancak Abd b. Zem'a yanına geldi ve:
"Aksine bu benim kardeşimdir! Babamın cariyesindendir ve babamın yatağında
doğdu" diyerek itiraz etti. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e gittiler. Sa'd: "Ey Allah'ın Resulü! Bu kardeşimin oğludur. Bak
kardeşim Utbe'ye ne kadar da benziyor" dedi. Resulullah da (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) çocuğun Utbe'ye benzediğini çok açık bir şekilde görüyordu. Abd b.
Zem'a: "Aksine bu benim kardeşimdir! Babamın cariyesindendir ve babamın
yatağında doğdu" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Çocukl kimin
yatağında doğmuşsa ona aittir'' buyurdu. (Çocuğun Utbe'ye benzerliğinden dolayı
da) Eşi Sevde'ye: ''Ey Sevde! Sen de ona karşı örtün!'' buyurdu. Vallahi bu
çocuk ölene dek Sevde'yi bir daha görmedi.
[Sahih]
18326 (6)- Hz. Aişe'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Çocuk, doğduğu yatağın sahibine aittir. Zina eden kişinin (erkeğin) de
bundan doğacak çocuğun üzerinde bir hakkı olmaz.''
[Sahih]
Diğer tahric: Malik (s.
460), Buhari (3/70, 106; 8/194, 205), Müslim (4/171), Ebu Davud (2273), İbn
Mace (2004) ve Nesai (6/180) rivayet ettiler.
18327 (7)- Hz. Aişe
bildiriyor: " ... Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem),
Abd b. Zem'a'ya: "Çocuk doğduğu yatağın sahibine aittir. Zina eden kişinin
de bundan doğacak çocuğun üzerinde bir hakkı olmaz'' buyurdu. Çocuğun Utbe'ye
benzediğini görünce de Eşi Sevde binti Zem'a'ya, çocuğun karşısında örtünmesini
söyledi. Bundan dolayı ölene kadar çocuk Sevde'yi görmemiştir."
[Sahih]
3. Ömer b. el-Hattab
18328- Ömer b. el-Hattab'ın bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Çocuk, doğduğu yatağın sahibine aittir''
buyurmuştur.
4. Sevde binti Zem'a
18329- Sevde binti Zem'a der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in yanına geldim ve: "Babam Zem'a bir Ümmü veled bırakarak öldü.
Bu cariyenin de bir adamla ilişkisi olduğunu düşünüyorduk. Cariye doğum yapınca
çocuğun, kendisiyle ilişkisi olduğunu düşündüğümüz adama benzediğini
gördük" dedim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Sen bu çocuğa
karşı örtünı zira kardeşin değildir. Ancak babana mirasçı olur'' buyurdu.
[Hasen]
Heysemi (7851) der ki:
"Hadisi Ahmed rivayet etmiş olup, tabilindan iki ravi isimsizdir. Geri
kalan raviler güvenilir kimselerdir."
5. Abdullah b.
ez-Zübeyr
18330- İbnu'z-Zübeyr bildiriyor: Zem'a'nın, kendisiyle ilişkiye
girdiği bir cariyesi vardı. Fakat cariyenin başka kişilerle de ilişkiye girdiği
yönünde ithamlar bulunuyordu. Bu cariye bir erkek çocuğu doğurunca Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem), eşi Sevde'ye: ''Çocuk babasına (Zem'a Iya)
mirasçı olur. Ey Sevde! Sen ise ona karşı örtünı zira kardeşin değildir''
buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai
(6/180-1) rivayet etti.
6. Osman b. Affan
18331 (1) Rebah der ki: Efendilerim beni cariyelerinden Bizanslı bir
cariyeyle evlendirdi. Onunla birlikte olunca cariye bana benzeyen siyah bir
çocuk doğurdu. Adını da Abdullah koydum. Onunla bir daha birlikte olunca yine
bana benzeyen siyah bir çocuk doğurdu. Onun da adını Ubeydullah koydum. Daha
sonra efendilerime ait olan ve Yuhannas adında bir köle ona kendi diliyle bir
şeyler söyleyerek kandırmış ve ona sahip olmuş. Bunun sonucunda da kertenkeleye
benzeyen boz renkli bir çocuk dünyaya getirdi. Kendisine: "Bu ne?"
diye sorduğumda cariye: "Bu çocuk Yuhannas'ten" dedi. Sorduğumda da
her ikisi bunu itiraf ettiler. Olayı müminlerin emiri Osman'a ilettik. Hz.
Osman onlara: "Size Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hükmüyle
hükmetmemi ister misiniz? Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) çocuğun,
doğduğu yatağın sahibine ait olduğuna, zina eden kişinin de bundan doğacak
çocuğun üzerinde bir hakkı olmadığına hükmetmiştir" dedi. Sonra ikisini de
kamçılattı. Zira ikisi de köleydi.
[Hasen]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2/250, 251) rivayet etti.
18332 (2)-Z Rebah
bildiriyor: "Efendilerim beni Bizanslı bir cariyeyle evlendirdi..."
Sonrasında ravi bir önceki hadisin ayınısını aktardıktan sonra Rebah'tan naklen
şöyle devam eder: "İkisini müminlerin emiri Osman b. Affan'a şikayet ettim.
Osman şöyle dedi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) çocuğun,
doğduğu yatağın sahibine ait olduğuna hükmetmiştir..." Sonrasında bir
önceki hadisin aynısını nakleder.
[Hasen]
18333 (3)- Rebah
anlatıyor: Efendilerim beni cariyelerinden Bizanslı bir cariyeyle evlendirdi.
Bu cariye bana siyah bir çocuk doğurdu. Daha sonra Yuhannes adında Bizanslı bir
köle onun peşine takıldı. Onunla Rumca konuşarak da ona sahip olmuş. Daha önce
cariye bana benzeyen siyah bir çocuk doğurmuştu. Ancak kertenkeleye benzeyen
boz renkli bir çocuk doğurunca: "Bu ne?" dedim. Cariye: "Bu
çocuk Yuhannes'ten" karşılığını verdi. Yuhannes'e sorduğumda o da bunu
itiraf etti. Olayı Osman b. Affan'a anlattığımda ikisini de çağırdı ve olayı
sordu. Sonra: "Size Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hükmüyle
hükmedeceğim. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) çocuğun, doğduğu yatağın
sahibine ait olduğuna, zina eden kişinin de bundan doğacak çocuğun üzerinde bir
hakkı olmadığına hükmetmişti" dedi. Ardından çocuğu bana verdi ve ikisini
de kamçılattı. Daha sonra bu cariyeden siyah bir çocuğum dünyaya geldi.
[Hasen]
18334 (4)- Rebah der ki:
Efendilerim beni cariyelerinden Bizanslı bir cariyeyle evlendirdi. Onunla birlikte
olunca cariye bana benzeyen siyah bir çocuk doğurdu. Adını da Abdullah koydum.
Onunla bir daha birlikte olunca yine bana benzeyen siyah bir çocuk doğurdu.
Onun da adını Ubeydullah koydum. Daha sonra bana (veya efendilerime) ait olan
ve Yuhannes adında bir köle kendi dili olan Rumca bir şeyler söyleyerek
kandırmış ve ona sahip olmuş. Bunun sonucunda da kertenkeleye benzeyen boz
renkli bir çocuk dünyaya getirdi. Kendisine: "Bu ne?" diye sorduğumda
cariye: "Bu çocuk Yuhannes'ten" dedi. Olayı Osman b. Affan'a
taşıdığımızda her ikisi de itiraf etti. Osman onlara: "İsterseniz
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in verdiği gibi hüküm vereyim. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) çocuğun, doğduğu yatağın sahibine ait olduğuna
hükmetti" dedi. Sonra ikisini de kamçılattı.
[Hasen]
Diğer tahric: İbn Ebi
Şeybe (4/415; 10/160) rivayet etti.
7. Ubade b. es-Samit
18335 (1)-Z Ubade der ki:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) çocuğun, doğduğu yatağın
sahibine ait olduğuna, zina eden kişinin de bundan doğacak çocuğun üzerinde bir
hakkı olmadığına hükmetmiştir."
18336 (2)-Z Ubade der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in verdiği hükümlerden biri
de şöyleydi..." Sonrasında ravi bir önceki hadisin aynısını aktarır.
17130 (2)'de tekrar
etmiştir.
8. Zeyd b. Erkam
18337 (1) Zeyd b. Erkam der ki: Hz. Ali, Yemen'de iken yanına aynı
temizlik döneminde (cariye) bir kadınla beraber olan üç adam getirildi. Bu
beraberlikten kadının bir çocuğu olmuştu. Ali onlardan ikisine, diğer
arkadaşlarını göstererek: "çocuğun bunun olmasını kabul eder
misiniz?" diye sorunca kabul etmediler. Ali içlerinden başka birini
göstererek diğer ikisine: "Siz çocuğun bunun olmasını kabul eder
misiniz?" diye sorunca onlar da kabul etmedi. Bu şekilde ikişer ikişer
hepsine sorup hiçbiri de kabul etmeyince aralarında kura çekti ve çocuğu kurada
çıkan kişiye verdi. çocuğu alan kişinin de cariyenin bedelinin üçte ikisini
diğer iki kişiye vermesine hükmetti. Verdiği bu hüküm Nebi'e (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) zikredilince azı dişleri görünecek kadar güldü.
[Hasen]
Hakim (3/136), İbn Ebi
Şeybe 7/352 (3440), Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (4990), Beyhaki (10/267) ve
Humeydi (s. 345, no. 785) rivayet ettiler.
18338 (2)- Zeyd b. Erkam
bildiriyor: Yemen ahalisinden üç kişi temizken ilişkiye girdikleri bir
cariyeden doğan çocuk konusunda Hz. Ali'nin yanında davalaştılar. Ali onlardan
ikisine, diğer arkadaşlarını göstererek: "çocuğu gönüllü olarak buna verir
misiniz?" diye sorunca, ikisi de: "Hayır!" dediler. Sonra
içlerinden başka birini göstererek diğer ikisine: "Siz çocuğu gönüllü
olarak buna verir misiniz?" diye sorunca, onlar da: "Hayır!"
karşılığını verdiler. Bunun üzerine Ali: "Siz anlaşamayan ortaklarsınız ve
aranızda kura çekeceğim. Kura kime çıkarsa çocuk onun olacak, çocuğu alan da
diğer iki kişiye o cariyenin değerinin üçte ikisini ödeyecektir" dedi.
Kura çekti ve kura kendisine isabet edene çocuğu verdi. Verdiği bu hüküm Nebi'e
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) zikredilince: "Bu konuda, Ali'nin verdiği
hükümden başka bir hüküm bilmiyorum'' buyurdu.
[Hasen]
18339 (3)- Zeyd b. Erkam
bildiriyor: "Hz. Ali, Yemen'deyken yanına (aynı temizlik döneminde bir
kadınla beraber olan) üç adam geldi. üçü de doğan çocukta hak iddia ediyorlardı.
Ali bunlar arasında kura çekti ve çocuğu kurada çıkan kişiye verdi. çocuğu alan
kişi de diyetin üçte birini diğer ikisine ödedi. Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) gelip Ali'nin bu hükmünü bildirdiğimde azı dişleri görünecek kadar
güldü."
[Hasen]