MÜSNED-İ HANBEL |
VASİYET VE FERAİZ (MİRAS) |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
24- Birbirine Lian
Yapmış Anne Babanın Oğlunun Annesine, Annenin de Oğluna Varis Olması
1. Abdullah b. Amr
16549 (1) Amr b. Şuayb, babasından, o da dedesinden bildiriyor: Allah'ın
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem), kendi aralarında lian yapan eşlerin
çocuğunun, annesine varis olacağı gibi, annesinin de çocuğuna varis olacağına
hükmetti. Ayrıca kim adına zina iftirası atarsa veya o çocuğa "veled-i
zina" diye hitab ederse, seksen değnek vurulmasına hükmetti.
[Hasen]
17468 (1)'de tekrar
edecektir.
16550 (2)- Amr b. Şuayb,
babasından, o da dedesinden bildiriyor: Allah'ın Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), nisbet edildiği babasının ölümünden sonra ilhak edilmesi istenen
çocuk, babası olduğu söylenen adamın ölümünden sonra mirasçılarının ilhak
iddiasında bulunmasıyla ilgili olarak şöyle hüküm verdi: Adamın cinsel ilişkide
bulunduğu zaman maliki bulunduğu bir cariyeden doğma kimse, onun adamın çocuğu
olduğunu iddia eden (mirasçılar)a katılmış olur. Fakat ilhak iddiasından önce
(adamın mirasçıları arasında) taksim edilmiş olan miras malından o kimseye bir
şey yoktur. Henüz taksim edilmemiş mirastan yetiştiği kısımdan hissesini alır.
Nisbet edildiği babası (hayatta iken) onu inkar etmişse, artık (mirasçılar
ilhak iddiasında bulunsa bile) o kimse mirasçılara katılmaz. Eğer çocuk, adamın
(cinsel ilişkide bulunduğu zaman) malik olmadığı bir cariyeden veya zina ettiği
hür bir kadından olsa, (adamın mirasçıları ilhak iddiasında bulunsa bile) çocuk
adamın evladından sayılamaz ve çocuğa mirasçı olunamaz. Kendisine nisbet edilen
adam, çocuğun kendisinden olduğunu iddia etse bile hüküm böyledir. çünkü o
çocuk, hür bir kadından veya bir cariyeden (dünyaya gelen) bir zina çocuğudur.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
2/247 (2265, 2266) rivayet etti.
16551 (3)- Amr b. Şuayb,
babasından, o da dedesinden bildiriyor: Allah'ın Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), nisbet edildiği babasının ölümünden sonra ilhak edilmesi istenen
çocuk, babası olduğu söylenen adamın vefatından sonra mirasçılarının ilhak
iddiasında bulunmasıyla ilgili olarak şöyle hüküm verdi: Eğer bu çocuk, adamın
evlendiği hür bir kadından veya malik olduğu bir cariyeden ise nisbet edildiği
yere ait olmuş olur. Ama bu çocuk (hanımı olmayan) hür bir kadın veya malik
olmadığı bir cariyeden ise, bu babaya nisbet edilemez. Bu durum, baba, çocuğun
kendi oğlu olduğunu söylese bile değişmez. çünkü o çocuk, hür bir kadından veya
bir cariyeden (dünyaya gelen) bir zine çocuğudur.
[Sahih]
2. Vasile b. el-Eska'
16552 (1) Vasile b. el-Eska' el-lıysi'nin bildirdiğine göre Hz. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Kadın şu üç yerden miras alır:
Azadlısından, yolda (terk edilmiş olarak) bulup yetiştirdiği bebekten ve kocasıyla
müldane yaptığı çocuktan. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud,
faraid 3/125 (2906) ve İbn Mace 2/916 (2742) rivayet ettiler.
16553 (2)- Vasile b.
el-Eska' el-lıysi'nin bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: ''Kadın şu üç yerden miras alır: Azadlısından, yolda (terk
edilmiş olarak) bulup yetiştirdiği bebekten ve kocasıyla müldane yaptığı
çocuktan.''
[Sahih]
16554 (3)- Vasile b.
el-Eska' el-Leysi'nin bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: ''Kadın şu üç yerden miras alır; Azadlısından, yolda (terk
edilmiş olarak) bulup yetiştirdiği bebekten ve kocasıyla mülaane yaptığı
çocuktan.''
[Sahih]
3. İbn Abbas
16555- İbn Abbas'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurdu: ''İslam'da zina(ya izin) yoktur. Cahiliye döneminde
bir kimse zina ederse, (bu zinadan doğan çocuk zina eden erkeğin) asabesine
katılır. (Fakat İslamiyet geldikten sonra) kim, zina sonucu dünyaya gelen bir
çocuğu (n kendisine ait olduğunu) iddia ederse (o kimse bu çocuğa) varis
olamazı kendisine de (o çocuk tarafından) varis olunamaz.''
[Zayıf]
Diğer tahric: Ebu Davud
2/246-247 (2264) rivayet etti.
4. İbn Ömer
16556 (1) İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) mülaane yapan anne babanın çocuğunu neseben annesine bağladı.
[Sahih]
16557 (2)- İbn Ömer'in
bildirdiğine göre bir adam karısı ile mülaane yapıp kadının doğurduğu çocuğun
da kendinden olduğunu reddetti. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
ikisinin arasını ayırıp çocuğunun nesebini annesine kattı.
[Sahih]
Diğer tahric: Malik
(2/567), Şafii (2/72), Buhari (5315), Müslim (1494), Ebu Davud (2259), Tirmizi
(1203), İbn Mace (2069) ve Nesai (6/178) rivayet ettiler.