MÜSNED-İ HANBEL |
BUYU’ / ALIŞVERİŞ |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
DEVAM: 21-
Olgunlaşmamış Meyveyi Satmanın Yasaklanması
4. Cabir b. Abdillah
15407 (1) Cabir der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
tat verene kadar üzümün satışım yasakladı."
[Sahih]
15408 (2)- Said b. Mini
der ki: Cabir b. Abdullah'ın: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
olgunlaşma belirtileri görülmeden önce meyvenin satışım yasakladı"
dediğini işittim.
[Sahih]
Süleym der ki: Said'e:
"Bu belirtiler nedir?" diye sorduğumda: "Kızarması veya
sararması ve yenilebilecek kıvama gelmesidir" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari:
(2196), Müslim (s, 1175) ve Ebu Davud (3370) rivayet ettiler.
15409 (3)- Cabir der ki:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) olgunlaşıp tat verene kadar
hurmanın satışım yasakladı."
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(1536) rivayet etti.
15410 (4)- Cil.bir der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) olgunlaşıp tat verene kadar
hurmanın satışını yasakladı."
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai,
es-Sünenu'l-kübra'da (6071) rivayet etti.
15411 (5)- Cil.bir der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) olgunlaşıp yenilebilecek
kıvama gelene kadar hurmanın satışını yasakladı."
[Sahih]
15412 (6)- Cil.bir b.
Abdullah, İbn Ömer ve İbn Abbas'ın bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) olgunlaşma belirtileri görülmeden önce meyvenin satışını
yasakladı.
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai
(7/48-9) rivayet etti.
15413 (7)- Atil.
bildiriyor: İbnu'z-Zübeyr tarlasından çıkacak üç yıllık mahsulü sattı. Cabir b.
Abdullah el-Ensari bunu duyunca bir toplulukla birlikte Mescid'e çıktı ve
orada: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) olgunlaşıp tat verene
kadar meyvenin satışını bize yasakladı" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Tahavl,
Şerh Meani'l-asa,'da (4/25) rivayet etti.
15414 (8)- Cabir der ki:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) olgunlaşıp tat verene kadar
meyvenin satışını yasakladı."
[Sahih]
15415 (9)- Said b. Mina
bildiriyor: Cabir b. Abdillah: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
olgunlaşma belirtileri görülmeden önce meyvenin satışılli yasakladı" dedi.
Süleym der ki:
"Said'e: "Bu belirtiler nedir?" diye sorduğumda:
"Kızarması, sararması ve yenilebilecek kıvama gelmesidir" dedi.
[Sahih]
5. Zeyd b. Sabit
15416 (1) Zeyd b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem):
''Olgunlaşma belirtileri
görülmeden önce meyvelerinizi satmayın'' buyurmuştur.
[Sahih]
Diğer tahric: Tahavi,
Şerh Meani'l-asar'da (4/23) rivayet etti.
15417 (2)- Zeyd b. Sabit
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Medine'ye hicret ettiğinde
bizler meyvelerimizi olgunlaşmadan önce satıyorduk. Bir ara Hz. Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bu konuda bir tartışma işitince: ''Bu ne?'' diye sordu.
"Filan kişiler meyvelerini olgunlaşmadan satmışlar ve mahsülün küllenip
çürüdüğünü söylüyorlar" denilince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Olgunlaşma belirtileri görülmeden önce meyvelerinizi satmayın''
buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(3372) ve Tahavi, Şerh Meani'l-asar'da (4/28) rivayet ettiler.
15418 (3)- Ahmed bir
öncekinin aynısını "Küllenme ve çürümeye maruz kaldığını söylüyorlar"
lafzıyla bildirir.
[Sahih]
15419 (4)- Salim
bildiriyor: İbn Ömer (babam), Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ‘‘Yaş
hurma kuru hurma karşılığında satılamaz. Toplanmamış meyve de olgunlaşmadıkça
satılamaz'' buyurduğunu bildirdi. Zeyd b. Sabit ile Abdullah b. Ömer
karşılaştıklarında Zeyd: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ariye
türü satışa izin verdi" dedi.
[Sahih]
Süfyan der ki:
"Yoksulların yemesi için hibe edilen hurma ağaçları vardı. Ancak yoksullar
bu ağaçlardaki hurmaların olgunlaşmasını bekleyemez, yemek için henüz ağacında
iken kuru hurma karşılığında satarlardı. İzin verilen ariye türü satış
budur."
15372 (10)'da tekrar
etmiştir.
6. Hz. Aişe
15420 (1) Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): ''Olgunlaşma belirtileri gösterip doğal afetten etkilenmeyecek bir
hale gelmedikten sonra meyvelerinizi satmayın'' buyurmuştur.
[Sahih]
Heysemi (6486) der ki:
"Hadisi Ahmed rivayet etmiş olup ravileri güvenilir kimselerdir. "
15421 (2)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) olgunlaşma
belirtileri gösterip doğal afetten etkilenmeyecek bir hale gelmedikten sonra
meyvelerin satışını yasakladı.
[Sahih]
Diğer tahric: Malik
(2/618) ve Şafii (2/149) rivayet ettiler.
15422 (3)- Hz. Aişe'nin
bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Olgunlaşma
belirtileri göstermedikten sonra meyveler satılmaz'' buyurmuştur.
[Hasen]
Abdullah b. Ahmed der
ki: "Babam, ravi Harice'nin zayıf olduğunu söyledi."
7. İbn Abbas
15423 (1) İbn Abbas'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): ''Olgunlaşıp tat verecek kıvama gelmedikten sonra meyveler
satılamaz" buyurmuştur.
[Sahih]
Diğer tahric:
Abdurrezzak (14318) ve İbn Hibban (4988) rivayet ettiler.
15424 (2)- ''Burada
önceki hadis yanlışlıkla tekrarlandığından dolayı tarafımızdan silinmiştir.
15425 (3)- Ebu'l-Bahteri
et- Tai der ki: İbn Abbas'a hurmanın satışını sorduğumda: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) sahibi ondan yiyinceye veya yenilecek kıvama
gelinceye ve tartılacak hale gelinceye kadar hurmanın satışını yasakladı"
dedi. "Tartılıncaya kadar da ne demek?" diye sorduğumda yanındaki bir
adam: "Ne kadar çıkacağı tahmin edilebilir hale gelmesidir" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari (2246,
2248, 2250) ve Müslim (5/12) rivayet ettiler.
8. Ali b. Ebi Talib
15426- Ebu Amir el-Müzeni, Temim oğullarından bir ihtiyardan
bildirir: Hz. Ali bize şöyle bir hutbe verdi veya şöyle dedi: "İnsanlar
üzerine öyle bir zaman gelecek ki varlıklı olanlar elindeki malları sıkı sıkıya
yanında tutacaktır. Oysa onlara emredilen bu değildir. Zira Allah: ''Aranızda
iyilik yapmayı unutmayın''[Bakara 237] buyurur. Böylesi bir zaman da kötülere
değer verilir, iyiler küçümsenir ve darda kalanlarla istemedikleri satışlar
yapılır. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zorda kalmışa satışı, teslim
alınması meçhul olan şeyin satışını ve olgunlaşmadan önce meyvelerin satışını
yasaklamıştır.
[Zayıf]
Diğer tahric: Ebu Davud
(3382) rivayet etti.
15320 (1)'de tekrar
etmiş, 27522 (l)'de yine tekrar edecektir.