MÜSNED-İ HANBEL |
BORÇ |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
5- Hz. Nebi
{Sallallahu aleyhi ve Sellem}'in Borç Alması, ihtiyaç Durumunda Borçlanmanın
Caiz Olması
1. Enes b. Malik
15874 Enes b. Malik der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) beni zengin bir Hıristiyana gönderdi ve eli bollaşınca geri ödemek
şartıyla kendisine giysiler göndermesini istedi. Hıristiyan adama gelip:
"Beni sana Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gönderdi. Eli
bollaşıncaya kadar kendisine giysi göndermeni istiyor" dedim. Hıristiyan
ise: "Bu bolluk ne ve ne zaman olacak? Vallahi Muhammed'in ne bir hayvanı,
ne de sürüsü var!" karşılığını verdi. Geri dönüp Hz. Nebi'in (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) yanına geldim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) beni
görünce: ''Allah'ın düşmanı yalan söylemiş! Zira ben kendisiyle alışveriş
yapılanların en hayırlısıyım! Sizden birinizin yamalı elbiseler giymesi,
yanında olmayan bir şeye güvenerek bir şey almasından daha hayırlıdır''
buyurdu.
[Zayıf]
Heysemi (6617) der ki: "Hadisi
Ahmed rivayet etmiştir. Ayrıca el-Mu'cemu'levsat'ta Taberani ile şu ibare ile
Bezzar rivayet etmiştir: "O (Muhammed), ekin (ekecek tarlası) ve süt veren
(hayvanı) olmayan biridir."
2. Hz. Aişe (r.anha)
15875 Hz. Aişe der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
Uman veya Katar yapımı iki tane giysisi vardı. Bir defasında ona: "Bu iki
giysinin kumaşları kalın. Hem seni terletiyor, hem de ağırlık yapıyor. Filan
adam da kumaş getirmiş. Birini gönder de elin bollaşıncaya kadar sana iki giysi
versin" dediğimde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) birini gönderdi
ve ödemesini eli bollaşınca yapmak üzere iki giysi istedi. Kumaş sahibi adam
ise buna: "Muhammed'in maksadılli biliyorum! İki giysime el koymak
istiyor" veya: "Paramı yemek istiyor" karşılığını verdi. Hz.
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu duyunca: ''Yalan söylemiş! Zira
hepsinden çok Allah'tan korktuğumu, hepsinden çok doğru sözlü ve emanet sahibi
olduğumu biliyorlar'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi,
buyu' 3/509 (1213, "hasen sahih") ve Nesai, buyu' 7/294 (4628)
rivayet ettiler. Hakim (2/23) sahih olduğunu söylemiş, Zehebi bu hükmünde onu
onaylamıştır.