MÜSNED-İ HANBEL |
KURBANLAR |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
14- Kusurlu
Hayvanların Kurban Edilememesi; Kurban Edilmesi Mekruh ve Müstehab Olan
Hayvanlar
FARKLI
HADİSLER
1. Ali b. Ebi Talib
(r.a.)
12503 (1) Ali b. Ebi Talib der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) kulağının ön tarafı kesik (=mukabele) olan hayvanı, kulağının arka
tarafı kesik (=mudabere) olan hayvanı, kulağı uzunlamasına yarık (=şerka) olan
hayvanı, kulağı delik (=harka) olan hayvanı ve burnu kesik (=ced'a) olan
hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı."
[Hasen]
Diğer tahric: İbn Mace
(3142), Nesai (7/217), İbnu'l-Carud (906) ve Hakim (4/224) rivayet ettiler.
12504 (2)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı
kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2805) rivayet etti.
12505 (3)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlık hayvanın gözü ile
kulağını kontrol etmemizi emretti.
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi (1503),
İbn Mace (3143) ve Nesai (7/217) rivayet ettiler.
12506 (4)- Ali b. Ebi
Talib bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kulağı kesik veya
boynuzu kırık olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der
ki: Bunu Said b. el-Müseyyeb'e sorduğumda: "Kulağı yarıdan fazla kesik
veya boynuzu yarıdan fazla kırık olan hayvandır" dedi.
[Sahih]
12507 (5)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlık hayvanın gözü ile
kulağını kontrol etmemizi emretti. Ayrıca bir gözü kör, mukabele, muddrebe,
şerkd ve harkd olan hayvanları kurban olarak kesmememizi emretti."
[Hasen]
Züheyr der ki: Ebu
İshak'a: "Hz. Ali bunu söylerken boynuzu kırık (=adba.) olan hayvanı
zikretti mi?" diye sorduğumda: "Hayır!" dedi. Ona:
"Mukabele
nedir?" diye sorduğumda: "Kulağının ön tarafı kesik olan
hayvandır" dedi. Ona: "Muddbere nedir?" diye sorduğumda:
"Kulağının arka tarafı kesik olan hayvandır" dedi. Ona: "Şerkd
nedir?" diye sorduğumda: "Kulağı uzunlamasına yarık olan
hayvandır" dedi. Ona:
"Harka nedir?"
diye sorduğumda: "İşaretlemek için kulağı delinen hayvandu" dedi.
[Hasen]
1 Tirmizi (1498), Ebu
Davud (2804) ve Nesai (7/126-7) rivayet ettiler.
12508 (6)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı
kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı."
[Zayıf]
Diğer tahric: Tayilis!
(97) rivayet etti.
12509 (7)- Hz. Ali
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kulağı kesik veya boynuzu
kırık olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der ki: Bunu
Said b. el-Müseyyeb'e sorduğumda: "Kulağı yarıdan fazla kesik veya boynuzu
yarıdan fazla kırık olan hayvandır" dedi.
[-Sahih-]
12510 (8)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlık hayvanın gözü ile
kulağını kontrol etmemizi emretti. Ayrıca kulağı uzunlamasına yarık (şerka)
olan hayvanı, kulağı delik (harka) olan hayvanı, kulağının ön tarafı kesik
(mukabele) olan hayvanı ve kulağının arka tarafı kesik (mudabere) olan hayvanı
kurban olarak kesmemizi yasakladı."
[-Sahih-]
12511 (9)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kulağı kesik veya boynuzu
kırık olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der ki: Said
b. el-Müseyyeb'e bunun miktarını sorduğumda: "Kulağı yarıdan fazla kesik
veya boynuzu yarıdan fazla kırık olmasıdır" dedi.
[-Sahih-]
12512 (ıo)-Z Ali b. Ebi
Talib der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlıkların göz
ve kulaklarını bile kontrol etmemizi emretti."
[-Sahih-]
12513 (11)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı
kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der ki: Said
b. el-Müseyyeb'e bunun miktarını sorduğumda: "Kulağı yarıdan fazla kesik
veya boynuzu yarıdan fazla kırık olmasıdır" dedi.
[-Sahih-]
12514 (12)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı
kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der ki: Bunu
Said b. el-Müseyyeb'e sorduğumda: "Evet, kulağı yarıdan fazla kesik veya
boynuzu yarıdan fazla kırık olmasıdır" dedi.
[-Sahih-]
12515 (13)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlık hayvanın gözü ile
kulağını kontrol etmemizi emretti. Ayrıca bir gözü kör, muldibele, mudarebe,
şerica ve harlca olan hayvanları kurban olarak kesmememizi emretti."
[-Sahih-]
Züheyr der ki: Ebu
İshak'a: "Hz. Ali bunu söylerken boynuzu kırık (adba.) olan hayvandan
sözetti mi?" diye sorduğumda: "Hayır!" dedi. Ona:
"Muicabele
nedir?" diye sorduğumda: "Kulağının ön tarafı kesik olan
hayvandır" dedi. Ona: "Mudabere nedir?" diye sorduğumda:
"Kulağının arka tarafı kesik olan hayvandu" dedi. Ona: "Şerka
nedir?" diye sorduğumda: "Kulağı uzunlamasına yarık olan
hayvandır" dedi. Ona:
"Harica
nedir?" diye sorduğumda: "İşaretlemek için kulağı delinen
hayvandu" dedi.
[Hasen]
12516 (14)-Z Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı
kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı."
[-Sahih-]
12517 (15)-Z Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı
kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı."
[-Sahih-]
12518 (16)- Huceyye b. Adiy
der ki: Hz. Ali'ye sığırın kaç kişi adına kesilebileceği sorulunca: "Yedi
kişi adına kesilebilir" dedi. Hayvanın boynuzunun kırık olması sorulunca:
"Bir sakıncası olmaz" dedi. Ayağının topalolması sorulunca:
"Kesilecek yere kadar gidebiliyorsa kurban edilebilir" dedi ve şöyle
devam etti: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize, kurbanlık
alırken onun gözünü ve kulağını kontrol etmemizi söylerdi."
[-Sahih-]
2. Utbe b. Abd
es-Sülemi
12519- Yezid ZU Misr der ki: Utbe b. Abd es-Sülemi'ye gelip:
"Ey Ebu'lVelid! Kurbanlık aramaya çıktım, ama ön dişleri dökülmüş bir
hayvandan başka hoşuma giden bir hayvan bulamadım. Bu konuda ne dersin?"
diye sordum. Utbe: "O zaman bana getirseydin ya!" dedi. Ona:
"SübhanAllah! Kesmesi bana caiz olmuyor da sana nasılolacak?"
dediğimde ise: "çünkü sen bu konuda şüphe içindesin, oysa ben
değilim" dedi ve şöyle devam etti: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), musfarra yani kulağı dibinden kesik olan, muste'sala yani boynuzu
kökten kırık olan, bahka yani gözünün feri gitmiş olan, müşeyye'a yani cılız ve
zayıflığından dolayı sürüye uyamayan ve kesra yani ilikleri kurumuş cılız
hayvanın kurban edilmesini yasakladı."
[Hasen]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2803) ve Hakim (4/225) rivayet ettiler.
3. Bera b. Azib
12520 (1) Şeybiln oğullarının azatlısı Ubeyd b. Feyruz bildiriyor:
Beril'ya Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yasakladığı ve mekruh
gördüğü kurbanlıklar konusunu sorduğumda: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) bir konuşma yapmak üzere kalktı. O eliyle (dört sayısını) işaret etti,
ben de nasıl yaptığını göstereceğim, ama elim onunkinden daha kısa" dedi
ve şöyle devam etti: "Şöyle buyurdu: ''Körlüğü belli olan kör hayvanı
hastalığı belli olan hasta hayvanı topallığı belli olan topal hayvan ve
ilikleri kurumuş cılız hayvan olmak üzere dört hayvanın kurban edilmesi caiz
değildir. ''
Beril'ya: "Hayvanın
boynuzunda kırığın veya kulağı ile dişlerinde bir eksikliğin olmasından
hoşlanmı yorum" dediğimde: "Hoşlanmadığını sen kesme, ama kimseye de
yasaklama" dedi.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Ebu Davud,
adahi 3/97 (2802), Tirmizi, adaM 4/85 (1497), Nesai, adaM 7/214 (4369), İbn
Mace, adahi 2/1050 (2144), Darimi, adahi 2/105 (1949) ve Malik, adahi (2/482)
rivayet ettiler.
12521 (2)- Ubeyd b.
Feynlz bildiriyor: Bera b. Azib'e: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in yasakladığı veya mekruh gördüğü kurbanlıklardan bahsetsene"
dediğimde: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir konuşma yapmak
üzere kalktı. O eliyle (dört sayısını) işaret etti, ben de nasıl yaptığını
göstereceğim, ama elim onunkinden daha kısa" dedi ve şöyle devam etti:
''Körlüğü belli olan kör
hayvanı hastalığı belli olan hasta hayvanı topallığı belli olan topal hayvan ve
ilikleri kurumuş cılız hayvan olmak üzere dört hayvanın kurban edilmesi caiz
değildir'' buyurdu.
Bera'ya: "Hayvanın
dişleri ile kulağında bir eksikliğin veya boynuzunda kırığın olmasından
hoşlanmıyorum" dediğimde: "Hoşlanmadığını sen kesme, ama kimseye de
yasaklama" dedi.
[-Sahih-]
12522 (3)- Şeyban
oğullarının azatlısı Ubeyd b. Feyruz bildiriyor: "Bera'ya kurbanlıklar
konusunu sordum ... " Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını bildiriyor.
[-Sahih-]
12523 (4)- Şeyban
oğullarının azatlısı Ubeyd b. Feyruz anlatıyor: Bera b. Azib'e Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in mekruh gördüğü veya yasakladığı kurbanlıklar
konusunu sorduğumda: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir konuşma
yapmak üzere kalktı. O eliyle (dört sayısım) işaret etti, ben de nasıl
yaptığını göstereceğim, ama eli elimden daha uzun -veya: Elim elinden daha
kısa-" dedi ve şöyle devam etti: ''Körlüğü belli olan kör hayvanı
hastalığı belli olan hasta hayvanı topallığı belli olan topal hayvan ve
ilikleri kurumuş cılız hayvan olmak üzere dört hayvanın kurban edilmesi caiz
değildir'' buyurdu.
Beril'ya: "Hayvanın
kulağı, gözü veya dişlerinde bir eksikliğin olmasından hoşlanmıyorum"
dediğimde: "Hoşlanmadığını sen kesme, ama kimseye de yasaklama" dedi.
[-Sahih-]
12524 (5)- Beril b. Azib
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Kurbanlık olarak
hangi hayvanlardan uzak durulmalıdır?" diye sorulunca: ''Topallığı belli
olan topal hayvanı körlüğü aşikar olan kör hayvanı hastalığı belli olan hasta
hayvan ve ilikleri kurumuş cılız hayvan olmak üzere dört hayvandan uzak
durulmalıdır'' buyurdu. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu
söylerken eliyle (dört sayısını) işaret etti, ben de nasıl yaptığım
göstereceğim ama elim onunkinden daha kısa.
[-Sahih-]
4. Ebu Said el-Hudri
(r.a.)
12525 (1) Ebu Said el-Hudri der ki: Kurbanlık olarak bir koç satın
aldım, ama kurt saldırıp onun kuyruğundan bir parça kopardı. Kurban olup
olmayacağını Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e sorduğumda: ''Kurban olarak
kesebilirsin'' buyurdu.
[Zayıf]
Diğer tahric: İbn Mace
2/1051 (3146) ve Beyhaki: (9/289) rivayet ettiler.
12526 (2)- Ebu Said
el-Hudri der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Ey Allah'ın Resulü!
Kurt koçuma saldırdı ve kuyruğundan bir parça kopardı. Kurban olarak onu
kesebilir miyim?" diye sorduğumda veya biri bunu sorduğunda: ''Evet!
kesebilirsin'' buyurdu.
Affan rivayetinde:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e kuyruğu kurt tarafından koparılan
koyunu kurban edip edemeyeceğimi sorduğumda, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Evet! edebilirsin'' buyurdu.
[Hasen]
12527 (3)- Ebu Said
el-Hudri der ki: Bir kurbanlık satın aldım, ama kurt saldırıp onun kuyruğundan
bir parça kopardı. Kurban olup olmayacağını Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e sorduğumda: ''Kurban olarak kesebilirsin'' buyurdu.
Şu'be der ki: Cabir'e:
"Muhammed bunu Ebu Said'den bizzat işitti mi?" diye sorduğumda:
12528 (4)- Ebu Said
el-Hudri der ki: Kurbanlık olarak bir koç satın aldım, ama kurt saldırıp onun
kuyruğundan bir parça kopardı. Kurban olup olmayacağını Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'e sorduğumda: ''Kurban olarak kesebilirsin" buyurdu.
[Zayıf]
5. Ebu Hureyre (r.a.)
12529- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Kurbanlık olarak bir yaşındaki koyun yavrusu (kurbanlık kuzu)ı yaşı
büyük bir tekeden daha hayırlıdır" buyurmuştur.
[Hasen]
Diğer tahric: Hakim (4/227)
rivayet etmiştir. Heysemi (5945) der ki: "Hadisi Ahmed rivayet etmiş olup,
Buhari, ravilerinden olan Ebu Sifal'in tartışmalı bir isim olduğunu
söylemiştir."
6. Ebu Hureyre (r.a.)
12530- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem):
''Beyaz bir koyunu
kurban kesmek, benim için siyah iki koyunu kesmekten daha iyidir'' buyurmuştur.
[Sahih]
Diğer tahric: Hakim,
adaM (4/227) ve Buhari, Tarih'te (4/198) rivayet ettiler. Heysemi, Mecma'da
(4/18) der ki: "Hadisi Ahmed rivayet etmiş olup, ravilerden Ebu Sifal
hakkında Buhari, tartışmalı bir kişi olduğunu söylemiştir."