MÜSNED-İ HANBEL |
CİHAD |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
82- Atları Övmek,
Onları Allah Yolunda Cihad için Yetiştirmek, Bakımını Güzel Yapmak, Onları
Yemlemek; Uzaması Halinde Saçlarını Kesmenin Mekruhluğu
1. İbn Ömer (r.a.)
13741 (1) İbn Ömer bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Kıyamet gününe kadar hayır, atın perçemine bağlanmıştır'' buyurdu.
[Sahih]
13742 (2)- Abdullah b.
Ömer der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kıyamet gününe
kadar hayır, atın perçemlerindedir'' buyurdu.
[Sahih]
13743 (3)- İbn Ömer
bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kıyamet gününe kadar
hayır, atın perçemine bağlanmıştır'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Tayalisi
(1844) ve Ebu Nuaym, Hilye'de (3/43) rivayet ettiler.
13744 (4)- İbn Ömer
bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kıyamet gününe kadar
hayır, atın perçemine bağlanmıştır'' buyurdu.
[Sahih]
13745 (5)- İbn Ömer
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kıyamet gününe kadar
hayır, atın perçemine bağlanmıştır'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Ebu Ya'la (2642) ve Tahavi, Şerh meani'l-asar'da (3/274) rivayet ettiler.
13746 (6)- Ebu Hureyre,
Allah Resulü'nden (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir önceki hadisin aynısını
aktardı.
[Sahih]
13747 (7)- İbn Ömer
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kıyamet gününe
kadar hayır, ebediyen atın perçemlerindedir'' buyurdu.
[Sahih]
13748 (8)- İbn Ömer der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kıyamet gününe kadar hayır,
atın perçemine bağlanmıştır'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Malik (2/467), Buhari (2849) ve Müslim (1871) rivayet ettiler.
2. Ebu Hureyre (r.a.)
13749 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ‘'Kişi servetinin zekatım vermezse, bu mal
kıyamet gününde Cehennem ateşinde kızdınlır ve mal sahibinin yüzü, yanları ve
sırtı dağlanır. ''Miktarı (Dünya senesi ile) elli bin yıl olan bir
günde''[Mearic 4] bu durum, tüm kulların hesabı görülünceye ve Cennet veya
Cehennemdeki yeri kendisine gösterilinceye kadar devam eder. Kimin koyunları
olur da zekatmı vermezse, kıyamet günü bu koyunlar en çok oldukları zaman
sayısmca gelip karşısına dikilirler. Kendisi de geniş bir alanda yere
yatırılarak boynuzlarıyla süsüp tırnaklarıyla çiğnerler. Bu koyunların
boynuzlarında ne bir eğrilik, ne de bir kırık olur. En sondaki koyun da
geçince, en baştaki koyun çiğnemek üzere bir daha geri döner. ''Miktarı (Dünya
senesi ile) elli bin yıl olan bir günde''[Mearic 4] bu durum, tüm kulların
hesabı görülünceye ve Cennet veya Cehennemdeki yeri kendisine gösterilinceye
kadar devam eder. Kimin develeri olur da zekatını vermezse, kıyamet günü bu
develer en çok oldukları zaman sayısmca gelip karşısına dikilirler. Kendisi de
geniş bir alanda yere yatırılarak develer tırnaklarıyla onu çiğnerler. En
sondaki deve de geçince, en başta ki deve çiğnemek üzere bir daha geri döner.
''Miktarı (Dünya senesi ile) elli bin yıl olan bir günde''[Mearic 4] bu durum
tüm kulların hesabı görüIünceye ve Cennet veya Cehennemdeki yeri kendisine
gösterilinceye kadar devam eder. ''
Sonra Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e atlar sorulunca Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kıyamet gününe kadar hayır, atın perçemine
bağlanmıştır. Atlar kimi için ecir, kimi için örtü ve güzellik, kimi içinse
günah vesilesidir. Sahibi için ecir olan at, kişinin Allah yolunda kullanmak
üzere aldığı attır. Bu atın yediği sahibi için ecirdir. Bu atın sahibi atın
dereden içtiği sudan bile ecir alır. Bu at meradan geçerken otlardan yese,
sahibi yine bu sebeple ecir alır. Hatta atın attığı her adım karşılığında
sahibi için bir ecir yazılır'' Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) atın
dışkısını ve idrarını bile saydı- (ve şöyle devam etti): "At kendisi için
bir örtü ve güzellik olan kişi ise, at'ı işini görmek ve kimseye muhtaç olmamak
için besleyip, onun sırtında ve karnında gerek darlık, gerekse varlık içinde
olsun (ödemesi gereken) bir hak olduğunu unutmaz. Sahibine yük olan at ise:
Sahibinin sırf üstünlük taslamak, riya ve Müslümanlara düşmanlık için edindiği
attır. İşte bu atı sahibi için günaha girme sebebidir." Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e eşeklerle ilgili sorulunca ise:
"Eşekler hakkında
bir şey indirilmedi, ama şu kapsayıcı olan ayet nazil oldu:
"Kİm zerre kadar
İyilik yapmışsa onu görür. Kİm de zerre kadar kötülük yapmışsa onu
görür"[Zilzal 7,8] buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Tayalisi
(2440), Müslim (1/269, 270, 271), atların sorulması kısmından öncesini Ebu
Davud 2/48, 49 (1658), atların sorulması kısmından sonrasını İbn Mace (2788)
ancak, eşeklerle ilgili kısmı almamıştır, aynı şekilde Nesai (2/118, 119), atların
sorulması kısmından öncesini Tirmiz! (3/5, 6, "hasen sahih"), atların
sorulması kısmından sonrasını Malik, Muvatta (444, 445) ve aynı şekilde Buhari
5/35, 6/48,49, 466, 8/559, 13/378) rivayet ettiler. 9033 (1)' de tekrar
etmiştir.
13750 (2)- Ebu Hureyre
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kim Allah
yolunda kullanmak üzere Allah'a inanarak ve vadini tasdik ederek at bağlayıp
beslerse, kıyamet günü o atın yediği, içtiği, idrarı ve tersleri bu kimsenin
mizanında (hesap tartısında) sevap olarak gözükür''
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
cihad (6/34), Nesai, kitabu'/-hay/6/225 (3582) ve Hakim, cihad (2/92,
"sahih") rivayet ettiler.
3. Ebu Said el-Hudri
13751 (1) Ebu Said el-Hudri bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Kıyamet gününe kadar hayır; atın perçemine bağlanmıştır"
buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Bezzar
(1686) rivayet etti.
Heysemi (9322) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed ve Bezzar rivayet etmiş olup, ravilerden Atiyye
zayıftır."