MÜSNED-İ HANBEL |
HAC |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
71- Şeytan Taşlama'nın
Ortaya Çıkışı ve Nasıl Yapılacağı ile ilgili Hususlar
1. İbn Abbas (r.a.)
12029 (1) İbn Abbas'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Cebrail, Hz. İbrahtm'i Akabe cemresine (=Büyük
Şeytana) götürdü. Orada karşısına şeytan çıktı. Yedi taşla onu taşlayınca
şeytan yere düştü. Sonra Cebrail İbrahtm'i el-Cemretu'l-Vusta'ya (=Orta
Şeytan'a) götürdü. Orada da karşısına şeytan çıktı. Yedi taşla onu taşlayınca
şeytan yere dÜştü. Sonra Cebrail, İbrahim'i el-Cemretu'l-Kusva'ya (küçük
Şeytan'a) götürdü. Orada da karşısına şeytan çıktı. Yedi taşla onu taşlayınca
şeytan yere düştü. Hz. İbrahim oğlu İsmaili kurban etmek isteyince İsmail:
''Babacığım! Beni bağla ki çırpanmayayım. Zira çırpınırsam ben keserken üzerine
kan sıçrayabilir'' dedi. Bunun üzerine İbrahtm onu bağladı. Bıçağı alıp da onu
kesmeye davranınca arkasından kendisine: ''Ey İbrahim! Rüyayı gerçekIeştirdin''[Saffat
104, 105] diye seslenildi. ''
[-Sahih-]
Heysemi,
Mecmau'z-Zevaid'de (3/259, 260) zikretmiş ve: "Ahmed rivayet etti.
İsnadında son
zamanlarında karıştırmaya başlayan Ata b. es-Saib vardır" demiştir.
12030 (2)- Ebu't-Tufeyl
anlatıyor: İbn Abbas'a: "Kavmin, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in Kabe'yi remel yaparak tavaf ettiğini ve bunun da sünnet olduğunu
iddia ediyor!" dediğimde: "Hem doğru, hem de yanlış söylemişler"
dedi. Ona: "Nerede doğru, nerede yanlış söylemişler?" diye sorduğumda
ise şöyle dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in tavafta remel
yaptığı konusunda doğru söylüyorlar, ama bunun sünnet olduğunu söylemeleri
yanlış. Çünkü Kureyşliler Hudeybiye zamanında: "Muhammed ile ashabını
bırakın da nağf (burnundan düşen kurtlarla karakterize olan deve) ölümüyle
ölsünler!" demişlerdi. Kureyşliler, Müslümanların gelecek yıl Mekke'de üç
gün kalmaları şartıyla Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile barış
yapınca, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) diğer yıl geldi. Müşrikler
Ku'aykian dağı tarafında idiler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem),
ashabına: ''Kabe'yi tavaf ederken üç şavtta remel yapın'' buyurdu. Ancak bu,
sünnet değildir.
Ona: "Kavmin,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Safa ile Merve arasında devesiyle
sa'y yaptığını ve bunun da sünnet olduğunu iddia ediyorlar!" dediğimde:
"Hem doğru, hem de yanlış söylemişler" dedi. Ona: "Nasıl doğru
söyleyip nasıl yanlış söylemişler?" diye sorduğumda da şöyle dedi:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Safa ile Merve arasında devesiyle
sa'y yaptığı konusunda doğru söylüyorlar, ama deve üzerinde sa'y yapmak ,y
sünnet değildir. Bu konuda yanlış söylemişler. Zira insanları Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in çevresinden ayırmak mümkün olamıyordu ve
bundan vazgeçirilemiyorlardı. Sözlerini duymaları ama ellerinin kendisine
ulaşmaması için devesi üzerinde sa'y yapmıştır."
Ona: "Kavmin,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Safa ile Merve arasında sa'y
yaptığını ve bunun sünnet olduğunu iddia ediyorlar" dediğimde şu karşılığı
verdi: "Doğru söylemişler. Zira Hz. İbrahim'e hac ibadeti emredilince,
sa'y yaparken şeytan karşısına çıktı. Şeytan onu geçmek istedi, ama Hz. İbrahim
onu geçti. Sonra Cebrail onu Akabe cemresine götürdü. Orada da karşısına bir
şeytan çıktı. İbrahim ona yedi taş atınca da gitti. Orta Şeytan'ın da yanında
karşısına çıkınca İbrahim ona yedi taş daha attı.
Orada İbrahim, oğlu
İsmail'i yüzüstü yatırdı. İsmail'in üzerinde beyaz bir gömlek vardı. İsmail:
"Babacığım! Bu gömleğimden başka kefenim olacak bir giysim yok. Onu
üzerimdem çıkartıp bana kefen yap" dedi. İbrahim üzerinden gömleği
çıkarmak isteyince arkasından: "Ey İbrahim! Rüyayı
gerçekleştirdin"[Saffat 104,105] diye seslenildi. Ardına baktığında da beyaz,
boynuzlu ve semiz bir koç gördü. Böylesi koçları sattığımızı bilirim. Sonra
Cebrail onu Küçük Şeytan'a götürdü. Orada da şeytan karşısına çıktı. İbrahim
yine ona yedi taş atınca gitti.
Sonra Cebrail onu
Mina'ya götürdü ve ona: "Burası Mina'dır" dedi. (Yunus'un rivayetinde
"Burası insanların dinlendiği yerdir" dediği geçer.) Ardından onu
Müzdelife'ye götürdü ve: "Burası Meş'aril-Haram'dır" dedi. Sonra onu
Arafat'a götürdü." İbn Abbas bunu dedikten sonra bana: "Oraya neden
Arafat denildiğini biliyor musun?" diye sordu. "Hayırl"
dediğimde: "Cebrail, İbrahim'i oraya götürdüğünde: "(Burayı) tamdın
mı?" diye sordu. İbrahim de: "Tanıdım (=Araft)" karşılığı m
verdi. Arafat denilmesinin sebebi de budur" dedi ve: "Peki,
telbiyenin nasıl çıktığını biliyor musun?" diye sordu. Ona: "Nasıl
ortaya çıktı?" diye sorduğumda da şöyle dedi: "İbrahim'e haccı
insanlara ilan etmesi emredildiğinde dağlar başım eğdi, kasabalar kendisine
yükseltildi. Bu şekilde de haccı insanlara ilan edip bildirdi.,
[Sahih]
Heysemi (5583) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed ve el-Mu'cemu'l-kebir'de Taberani rivayet etmiştir.
Ravileri güvenilir kimselerdir."
21782 (l)'de tekrar
edecektir.
12031 (3)- Başka bir
kanalla bu hadisin aynısı nakledilmiştir. Burada: "Elleri Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ulaşmasın diye" ifadesi ile "İşte orada Hz.
İbrahim, İsmail'i yüzüstü yere yatırdı" ifadeleri geçer''
[Sahih]