MÜSNED-İ HANBEL |
HAC |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
62- Arafat'ta Vakfe,
Yeri ve Zamanı
1. Abdurrahman b.
Ya'mer
11908 (1) Abdurrahman b. Ya'mer der ki: Adamın birinin Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e Arafat'ta yapılması gerekenleri sorduğunu işittim. Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Hac Arafat veya Arafat
günü demektir! Kim sabah namazmdan önce Müzdelife'de hazır bulunursa haccı
idrak etmiş olur. Mina gÜnleri üçtür. ''Kim iki gün içinde acele edip (Mina'dan
Mekke'ye) dönerse, ona günah yoktur. Kim geri kalırsa, ona da günah
yoktur.''[Bakara 203].
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi,
tefsir 5/214 (2975, "hasen sahih"), Nesai, menasik 5/259 (3016), Humeydi
2/399 (899) ve Tahavi, Şerh Meani'l-Asar (2/209) ile Şerh Müşkili'l-Asar'da
(4/323) rivayet ettiler.
11909 (2)- Abdurrahman
b. Ya'mer ed-Dili der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Arafat'ta
vakfede iken Necd ahalisinden bir grup yanına geldi ve: "Ey Allah'ın
Resulü! Hac nasıl olur?" diye sordular. Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Hac, Arafat demektir! Kım sabah namazından önce Müzdelifelde hazır
bulunursa haccı Idrak etmiş olur. Mina günleri üçtür. ''Kim iki gün içinde
acele edip (Mina'dan Mekke'ye) dönerse, ona günah yoktur. Kim geri kalırsa, ona
da günah yoktur'' ''[Bakara 203] buyurdu. Sonra Allah Resulü (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) adamın birini bineğinin arkasına aldı ve bunları yüksek sesle
söylemesini emretti.
[Sahih]
11910 (3)- Abdurrahman
b. Ya'mer ed-Dili der ki: Adamın birinin Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e haccı sorduğunu işittim. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: ''Hac, Arafat günü demektir! Kım sabah namazını kılmadan önce Müzdelife'de
hazır bulunursa hacca yetişmiş olur. Mina gÜnleri üçtür. ''Kim iki gün içinde
acele edip (Mina'dan Mekke'ye) dönerse, ona günah yoktur. Kim geri kalırsa, ona
da günah yoktur'' [Bakara 203],''
[Sahih]
11911 (4)- Abdurrahman
b. Ya'mer ed-Dili der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Arafat'ta
vakfede iken Necd ahalisinden bir grup yanına geldi ve: "Ey Allah'ın
Resulü! Hac nasıl olur?" diye sordular. Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Hac, Arafatlta vakfe demektir! Kim sabah namazından önce
Müzdelifelde hazır bulunursa haccı idrak etmiş olur. Mina günleri üçtür. ''Kim
iki gün içinde acele edip (Mina'dan Mekke'ye) dönerse, ona günah yoktur. Kim
geri kalırsa, ona da günah yoktur''''[Bakara 203] buyurdu.
Sonra Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) adamın birini bineğinin arkasına aldı ve bunları
yüksek sesle söylemesini emretti.
[Sahih]
2. Urve b. Mudarris
11912 (1) Urve b. Mudarris der ki: Müzdelife'de olan Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in yanına geldim ve: "Ey Allah'ın Resulü! Buraya Tayy'in
iki dağı arasından geliyorum. Gelene kadar kendimi de, bineğimi de yeterince
yordum. Vallahi gelirken karşılaştığım her dağda durdum. Benim haccnn geçerli
olur mu?" diye sordum. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Müzdelifelde
sabah namazını bizimle kılan ve buradan ayrılana kadar bizimle duran kişi,
şayet öncesinde gece veya gündüz vakti Arafatlta da bulunmuşsa haccını
tamamlamışı bu vazifesini ifa etmiş olur'' buyurdu.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Ebu Davud,
menasik 2/196 (1949), Tirmizi, hac 3/237 (889), Nesai, menasik 5/264 (3043),
İbn Mace 2/1003 (3015) ve Darimi 2/83 (1888) rivayet ettiler.
11913 (2)- Urve b.
Mudarris b. Evs b. Harise b. Lam bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) zamamnda hac için yola çıktım. Ancak diğerlerine gece vakti
Müzdelife'deyken yetişebildim. Arafat'a gittim ve oradan ayrılıp Müzdelife'ye
geldim. Geldiğimde: "Ey Allah'ın Resulü! Gelene kadar kendimi de bineğimi
de yeterince yordum. Benim haccım geçerli olur mu?" diye sordum. Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Müzdelife'de sabah namazını bizimle
kılan ve buradan ayrılana kadar bizimle duran kişi, şayet öncesinde gece veya
gündüz vakti Arafatlta da bulunmuşsa haccını tamamlamışı bu vazifesini ifa
etmiş olur'' buyurdu.
[-Sahih-]
11914 (3)- Urve b.
Mudarris et-Tai der ki: Müzdelife'de olan Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in yanına geldim ve: "Ey Allah'ın Resulü! Buraya Tayy'in iki dağı arasından
geliyorum. Gelene kadar bineğimi de, kendimi de iyice yordum. Vallahi gelirken
karşılaştığım her dağda durdum. Benim haccım geçerli olur mu?" diye
sordum. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Müzdelife'de bu namazı
(sabah namazını) bizimle kılan ve öncesinde gece veya gündüz vakti Arafa(ta da
bulunmuş olan kişi haccını tamamlamışı bu vazifesini ifa etmiş olur'' buyurdu.
[Sahih]
11915 (4)- Urve b.
Mudarris b. Evs b. Harise b. Lam bildiriyor: Hac mevsiminde Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e Müzdelife'deyken yetişebildim ve: "Benim
haccım geçerli olur mu?" diye sordum. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Bu namazı (sabah namazını) bu yerde bizimle kılanı imam ayrılmcaya
kadar burada vakfe yapan kişi, şayet öncesinde gece veya gündüz vakti Arafatta
da bulunmuşsa haccını tamamlamışı bu vazifesini ifa etmiş olur'' buyurdu.
[-Sahih-]
11916 (5)- Urve b.
Mudarris b. Evs b. Harise b. Lam der ki: "Müzdelife'de olan Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına geldim ... " Sonrasında ravi bir
öncekinin aynısını aktarır.
[-Sahih-]
11917 (6)- Urve b.
Mudarris b. Evs b. Harise b. Lam der ki: "Müzdelife'de olan Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına geldim ... " Sonrasında ravi daha
önce Ravh kanalıyla rivayet edilen hadisin aynısını aktarır.
[-Sahih-]
11918 (7)- Urve b.
Mudarris der ki: Müzdelife'de bulunan Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve
Sellem} yanına geldim ve: "Ey Allah'ın Resulü! Benim için hac yapma imkanı
var mı?" diye sordum. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bu namazı
(sabah namazım) bu yerde bizimle kılanı buradan ayrılıncaya kadar burada vakfe
yapan kişi, şayet öncesinde gece veya gündüz vakti Arafa(ta da bulunmuşsa
haccını tamamlamışı bu vazifesini ifa etmiş olur'' buyurdu.
[-Sahih-]
3. Cubeyr b. Mut'im
(r.a.)
11919 (1) Cubeyr b. Mut'im'in bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Arafa(ın her yerinde vakfe yapılabilir,
ancak Urene vadisinden daha yükseklere çıkm. Müzdelife'nin de her yerinde vakfe
yapılabilir, ancak Muhassir vadisinden daha yükselere çıkm. Münanın her yerinde
kurban kesilebilir. Teşrık günlerinin tümünde de kesim yapılabilir. ''
[-Sahih-]
Diğer tahric: Beyhaki
(5/239), İbn Hibban (3854) ve Bezzar (1126) rivayet ettiler.
Heysemi (5540) der ki:
"Hadisi, İmam Ahmed ve Bezzar rivayet etmiştir. Taberani ise
el-Mu'cemu'l-kebir'de şu ibare ile irad etmiştir: "Mekke'nin her tarafında
kurban kesebilirsiniz." Ravileri güvenilir kimselerdir."
12554 (1)' de tekrar
edecektir.
11920 (2)- Ahmed başka
bir kanalla bir öncekinin aynısını "Teşrik günlerinin tümünde de kesim
yapılabilir'' lafzıyla rivayet etmiştir.
[-Sahih-]
4. Cubeyr b. Mut'im
11921 (1) Muhammed b. Cubeyr b. Mut'im, babasından bildiriyor:
Arafat'ta develerimden birini kaybedince onu aramaya çıktım. Orada Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in vakfe yaptığını görünce: "Bu adam
Kureyşli! Neden burada duruyor?" demeye başladım.
Süfyan başka bir
defasında bunu şu şekilde rivayet eder: Muhammed b. Cubeyr b. Mut'im,
babasından bildiriyor: "Kaybettiğim devemi aramak için Arafat'a gittiğimde
orada Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in vakfe yaptığını gördüm.
"Bu adam Kureyşli! Neden burada duruyor?" demeye başladım."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Buhari,
hac 3/515 (1664), Müslim, hac 2/984 (1220), Nesai, hac 5/255 (3013) ve Darimi,
hac 2/79 (1878) rivayet ettiler.
11922 (2)- Nafi' b.
Cubeyr b. Mut'im, babası Cubeyr'den bildiriyor: "Henüz kendisine vahiy nazil
olmadan önce Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in devesi üzerinde diğer
insanlarla birlikte Arafat'ta vakfe yaptığını ve yanındakilerle birlikte oradan
ayrıldığını gördüm. Bu şekilde Allah onu nübüvvet öncesinden bile doğru olana
yönlendirmiştir.,
[-Sahih-]
11930 (l)'de tekrar
edecektir.
11923 (3)- Cubeyr b.
Mut'im der ki: "Arefe gününde devemi kaybedince onu aramaya Arafat'a
gittim. Arefe akşamı orada Muhammed (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
yanındakilerle birlikte vakfe yaptığını gördüm. Bu olay kendisine valıiy nazil
olmaya başlamasından sonra gerçekleşti."
[-Sahih-]
11924 (4)- Muhammed b.
Cubeyr der ki: "Cubeyr b. Mut'im'in bana bildirdiğine göre kendisi Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte gidiyordu ... " Sonrasında ravi
Ma'mer'in hadisinin aynısını aktanr.
[-Sahih-]
25809 (3)'te tekrar
edecektir.
5. İbn Mirba'
el-Ensari
11925- Yezid b. Şeyban (Amr b. Abdillah'a hitaben) der ki: Biz
Arafat'ta (Resulullah'in durduğu) vakfe yerinden uzakta saydığın bir yerdeyken
İbn Mirba' el-Ensari yanımıza geldi ve: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) beni sizlere gönderdi. "Ötedenberi vakfe yapageldiğiniz mekanlar
Üzerinde olunuz! Zira Hz. İbrahim'in mirası Üzerindesiniz (yani şu an onun
vakfe ettiği üerdesiniz'') buyuruyor" dedi.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Tirmizi,
hac 3/221 (883), İbn Mace 2/1007 (3011) ve Humeydi 1/262 (577)-rivayet ettiler.
Hakim (1/462) sahih olduğunu söylemiş, Zehebi bu hükmünde onu onaylamıştır.