MÜSNED-İ HANBEL |
HAC |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
44- Sadece Hacer-i
Esved ile Rükn-ü Yemani'yi Selamlama; Hacer-i Esved'i Selamlama, Öpme, Yanında
Tekbir Getirme ile ilgili Hususlar
1. İbn Ömer (r.a.)
11761 (1) Nafi' bildiriyor: "İbn Ömer, Kabe'nin köşeleri içinden sadece
Hacer-i Esved ile Rükn-ü Yemani'yi selamlar ve Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in böyle yaptığını söylerdi."
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(3038) ve Nesai (5/231) rivayet ettiler.
11762 (2)- İbn Ömer
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) tavaf sırasında her
şavtta Rükn-ü Yemani ile Hacer-i Esved'i selamlardı. Ancak Hicr tarafında kalan
iki rüknü (Rükn-ü İraki ile Rüknü'ş-Şami) selamlamazdı."
[Sahih]
11763 (3)- İbn Ömer der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) tavaf esnasında Rükn-ü
Yemani ile Hacer-i Esved'in karşısına her geldiğinde onları selamlardı. Ancak
diğer iki rüknü (Rükn-ü İraki ile Rüknü'ş-Şami) selamlamazdı."
[Sahih]
11764 (4)- İbn Ömer der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in onları selamladığını gördüğümden beri ne sıkıntıda, ne de
rahatlıkta Rükn-ü Yemani ile Hacer-i Esved'i selamlamayı bırakmış
değilim."
Ma'mer der ki:
"Eyyub de Nafi' kanalıyla İbn Ömer'den bana aynısını bildirdi."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari (1609),
Müslim (3036), Ebu Davud (1874) ve Nesai (5/232) rivayet ettiler.
11765 (5)- İbn Ömer der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Hacer-i Esved'i
selamladığını gördüm. Bundan dolayı ben de ne sıkıntıda ne de rahatlıkta onu
selamlamayı bırakmam."
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Ya'la
(5811) rivayet etti.
11766 (6)- İbn Öme
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) tavaf sırasında her şavtta
Hacer-i Esved ile Rükn-ü Yemani'yi selamlardı."
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2/114) rivayet etti.
11767 (7)- İbn Ömer der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Hacer-i Esved'e el
sürdüğünü gördüğümden beri ben de sıkıntıda olsun, rahatlıkta olsun ne zaman
yanına gelsem ona el sürerim."
[-Sahih-]
11768 (8)- İbn Ömer der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in onları selamladığını
gördüğümden beri ne sıkıntıda, ne de rahatlıkta Rükn-ü Yemanı ile Hacer-i
Esved'i selamlamayı bırakmam."
[-Sahih-]
11769 (9)- İbn Ömer der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in onları selamladığını
gördüğümden beri ne sıkıntıda, ne de rahatlıkta Rükn-ü Yemanı ile Hacer-i
Esved'i selamlamayı bırakmış değilim."
[-Sahih-]
11770 (10)- İbn Ömer
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (Hacer-i Esved ile
birlikte) Rükn-ü Yemanı'yi selamlar, ama diğerlerini selamlamazdı."
[-Sahih-]
11771 (11)- Nafi' der
ki: İbn Ömer'in Hacer-i Esved'i selamladıktan sonra elini öptüğünü ve:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bunu yaptığını gördüğümden
beri ben de yapmayı bırakmış değilim" dediğini gördüm.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Müslim
(1268) ve İbnu'l-Carud (452) rivayet ettiler.
11772 (12)- Salim,
babasından bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in,
Kabe'nin köşeleri içinden sadece Hacer-i Esved ile Rükn-ü Yemani'ye el
sürdüğünü gördüm."
[-Sahih-]
11773 (13)- İbn Ömer
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke'ye girdiği zaman
Hacer-i Esved ile Rükn-ü Yemani'yi selamladı. Kabe'nin diğer köşelerini (Rükn-ü
İraki ile Rüknü'ş-Şami) ıse selamlamadı."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Daramtutni
(2/255) rivayet etti.
11774 (14)- Zübeyr b.
Arabi der ki: Adamın biri İbn ÖDıer'e Hacer-i Esved'i selamlama konusunu
sorunca: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in onu selamlayıp
öptüğünü gördüm" dedi. Adamın biri ona: "Peki ya çok kalabalık
olursa?" diye sorunca, İbn Ömer: "Bu mazereti alıp Yemen'e at!
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Hacer-i Esved'i selamlayıp öptüğünü
gördüm" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(1611), Tirmizi (861), Nesai (2/39) Beyhaki, es-Sünenu'I-Kühra'da (5/74), ve
Tayalisi, Müsned'de (1864) rivayet ettiler.
11775 (15)- Salim b.
Abdillah b. Ömer bildiriyor: Abdullah b. Muhammed b. Ebi Bekr es-Sıddik,
Abdullah b. Ömer'e şunu anlattı: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), Aişe'ye: ''Kavminin, Kabe'yi inşa ederlerken Hz. İbrahim'in koyduğu
temellerden bazdarmı nasıl dışarda bıraktıklarını görüyor musun?" buyurdu.
Aişe: ''Ey Allah'ın Resulü! Hz. İbrahim'in koyduğu temeller üzerine geri
yapamaz mısın?'' diye sorunca, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''şayet kavminin müslüman olması henüz yeni olmasaydı bunu yapardım''
dedi." Abdullah b. Ömer bunu duyunca şöyle dedi: "Vallahi şayet Aişe
bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den duymuşsa Kabe'nin Hicr
tarafında kalan iki köşesini Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
selamlamaması Kabe'nin İbrahim'in koyduğu temeller üzerinde tamamlanmamış
olduğuna dayanmaktadır. Bu şekilde Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
insanların tavaf ederken İbrahim'in koyduğu temelleri de içine alacak şekilde
tavaf etmelerini istemiştir."
[Sahih]
24631 (1)'de tekrar
edecektir.
11776 (16)- Salim b. Abdillah
b. Ömer bildiriyor: Abdullah b. Muhammed b. Ebi Bekr es-Sıddik, Abdullah b.
Ömer'e şunu anlattı: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Aişe'ye:
''Kavminin, Kabe'yi inşa ederlerken Hz. İbrahim'in koyduğu temellerden
bazılarını nasıl dışarda bıraktıklarını görÜyor musun?'' buyurdu. Aişe: ''Ey
Allah'ın Resulü! İbrahim'in koyduğu temeller üzerine geri yapamaz mısın?'' diye
sorunca, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Şayet kavminin mÜslÜman
olması henÜz yeni olmasaydı bunu yapardım'' dedi." Abdullah b. Ömer bunu
duyunca şöyle dedi: "Şayet Aişe bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'den duymuşsa Kabe'nin Hicr tarafında kalan iki köşesini Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in selamlamaması Kabe'nin Hz. İbrahim'in koyduğu temeller
üzerinde tamamlanmamış olduğuna dayanmaktadır."
[Sahih]
11777 (17)- Salim
bildiriyor: Abdullah b. Muhammed b. Ebi Bekr, Abdullah b. Ömer'e şunu anlattı:
"Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Aişe'ye: ''Kavminin, Kabe'yi inşa
ederlerken Hz. İbrahim'in koyduğu temellerden bazılarını nasıl dışarda
bıraktıklarını görüyor musun?'' buyurdu. Aişe: ''Ey Allah'ın Resulü! İbrahim'in
koyduğu temeller üzerine geri yapamaz mısın?'' diye sorunca, Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''şayet kavminin mÜslÜman olması henüz yeni
olmasaydı bunu yapardım'' dedi." Abdullah b. Ömer bunu duyunca şöyle dedi:
"Şayet Aişe bunu Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den duymuşsa Kabe'nin
Hicr tarafında kalan iki köşesini Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
selamlamaması, Kabe'nin Hz. İbrahim'in koyduğu temeller üzerinde tamamlanmamış
olduğu gerçeğine dayanmaktadır."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Malik
(1/363-4), Şafii (1/348-9), Buhari (1583, 3368, 4484), Müslim (1333), Nesai
(5/214) ve İbn Huzeyme (2726) rivayet ettiler.