MÜSNED-İ HANBEL |
CENAİZ |
DEVAM: 36- Cenazenin
Önünde ve Arkasında Yürümek; Binekle Ardından Gitmek; Cenazenin Ardından Tütsü
Yakılmasının, Ağıt Yakılmasının ve Kadınların Gelmesinin Yasaklanması
6. Abdullah b. Amr b.
el-As
8706 (1) Abdullah b. Amr der ki: Biz, Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) ile birlikte yürürken bir kadın göründü. Gördüğümüz kadarıyla Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) onu tanımamıştı. Yola çıktığımızda Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) durdu ve kadın yanına ulaştığında onun kızı
Fatıma olduğunu gördü. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ey Fatıma!
Seni evinden çıkaran (sebep) nedir?'' diye sorunca: "Şu ev halkına taziye
için geldim ve onlara ölüleri için rahmet okudum" dedi. Bunun üzerine Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Herhalde onlarla birlikte mezarlığa da
gittin'' buyurdu. Fatıma: "Onlarla birlikte mezarlığa gitmiş olmaktan
Allah'a sığınırım, çünkü ben senin bu konudaki dediklerini söylediğin zaman
işitmiştim" dedi. Bunun üzerine Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Eğer onlarla birlikte oraya gitmiş olsaydın babanın dedesi görünceye
kadar sen de göremezdin'' buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Nesai
(1/265, 266), Ebu Davud 3/160,161 (3123), İbn Abdilhakem (Futuh Mısr s. 259),
İbn Hibban (3177), Hakim (1/373, 374) ve Beyhaki (4/77, 78) rivayet ettiler.
8707 (2)- Abdullah b.
Amr b. el-As bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kızı
Fatıma'yı görünce: ''Ey Fatıma! Nereden geliyorsun?'' diye sordu. Fatıma:
"Şu adamın cenazesinden geliyorum" dedi. Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Onlarla birlikte mezarlığa da gittin mi ?'' diye
sorunca: "Hayır gitmedim. Senin bu konuda söylediklerini işittikten sonra
nasıl gideyim ki?" dedi. Bunun üzerine Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Canım elinde olana yemin olsun ki eğer onlarla birlikte oraya gitmiş
olsaydını babanın dedesi Cenneti görünceye kadar sen de göremezdin'' buyurdu.
[Hasen]
7. Ümmü Atiyye
8708 (1) Ümmü Atiyye der ki: "Biz (kadınlara) cenazeler
arkasında gitmek yasaklandı, ama bu mesele üzerimize kesin bir şekilde haram
kılınmamıştır."
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim,
cenaiz (2/569), Ebu Davud, cenaiz 3/180 (3167), İbn Mace, cenaiz 1/502 (1577)
ve İbn Ebi Şeybe (3/285) rivayet ettiler.