MÜSNED-İ HANBEL |
CENAİZ |
DEVAM: 13- Ölüye Caiz Olmayan Ağlama
4. Ümmü Atiyye (r.anha)
8305 (1) Ümmü Atiyye der ki: "AIlah'a hiçbir ortak koşmamak,
hırsızlık yapmamak, zina etmemek, çocuklarını öldürmemek, başkasının çocuğunu
sahiplenerek kocasına isnadda bulunmamak ve uygun olanı işlemekte sana karşı
gelmemek şartıyla sana biat etmek üzere geldikleri zaman"[Mumtehine 12]
ayeti indiği zaman şartlarda (ölü ardından) ağıt yakmama şartı da vardı. Bu
sebeple: "Ey Allah'ın Resulü! Filan oğulları, Cahiliye döneminde
ağıtlarıyla bana yardım etmişti. Benim de mutlaka onlara bu şekilde karşılık
vermem gerekir" dedim. Bunun üzerine Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Sadece filan ailesine'' buyurdu.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Müslim (937) rivayet etti.
21909 (1)'de tekrar edecektir.
8306 (2)- Ümmü Atiyye der ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) biatımızı kabul ederken bizden ağıt yakmayacağımıza dair de
söz aldı. Ancak aramızdan Ümmü Süleym, Muaz'ın eşi, Binti Ebi Sebre, Ümmü'l-Ala'
ve bir başka kadın daha olmak üzere sözünde duranlar beş kişidir."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Müslim (936) rivayet etti.
8307 (3)- Ümmü Atiyye der ki: Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) biatımızı kabul ederken bizden ağıt yakmayacağımıza dair de
söz aldı. Ensar'dan bir kadın: "Filan oğulları Cahiliye zamanında ağıt
yakarak bana yardımcı olmuşlardı. Şimdi de onların bir cenazesi bulunmaktadır.
Onların bana yardım ettiği gibi ben de onlara yardımda bulunduktan sonra sana
biat edeceğim" dedi. Sanki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu
dediğini kabul etmişti. Kadın gidip söz konusu kişilere ağıt yakarak karşılık
verdikten sonra Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e biat etti. Ancak
bu kadın ve Ümmü Süleym binti Milhan dışında bizden hiçbir kadın (bu konudaki)
biatını tutmadı.
[-Sahih-]
8308 (4)- Ümmü Atiyye bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), kadınların biatını kabul ederken onlardan ağıt
yakmayacaklarına dair de söz aldı. Bir kadın: "Ey Allah'ın Resulü! Filan
oğulları (Cahiliye zamanında) ağıt yakarak bana yardımcı olmuştu. Şimdi ben ona
yardımcı olmayayım mı?" dedi. Bunun üzerine kadın kendi elini, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e kendi elini tuttu ve kadının biatını kabul etmedi,
[-Sahih-]
Diğer tahric: Nesai (7/148) rivayet etti.
8309 (5)- Ümmü Atiyye der ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) biatımızı kabul ederken bizden ağıt yakmayacağımıza dair de
söz aldı. Ancak aramızdan sadece beş kadın sözünde durdu."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Buhari, cenaiz 3/176 (1305), Müslim, cenaiz
2/645 (936), Ebu Davud, cenaiz 3/190 (3127), Nesai, Bey'a (7/149) ve Beyhaki
(4/62) rivayet ettiler.
8310 (6)- Ümmü Atiyye der ki: "Allah'a hiçbir ortak
koşmamak, hırsızlık yapmamak, zina etmemek, çocuklarını öldürmemek, başkasının
çocuğunu sahiplenerek kocasına isnadda bulunmamak ve uygun olanı işlemekte sana
karşı gelmemek şartıyla sana biat etmek üzere geldikleri zaman"[Mumtehine
12] ayeti indiği zaman şartlarda (ölü ardından) ağıt yakmama şartı da vardı. Bu
sebeple: "Ey Allah'ın Resulü! Filan oğulları, Cahiliye döneminde
ağıtlarıyla bana yardım etmişti. Benimde mutlaka onlara bu şekilde karşılık
vermem gerekir" dedim. Bunun üzerine Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Sadece fılan ailesine'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim 2/646 (937) rivayet etti.
8311 (7)- Ümmü Atiyye der ki: Ben de Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e biat eden kadınlar arasında idim. Bizden ölü
ardından ağıt yakmama ve mahrem olmayan erkekler ile konuşmama sözü de
almıştı."
[Hasen]