MÜSNED-İ HANBEL |
NAMAZ’IN KILINIŞI |
73- İhtiyaç Anında "Sübhanallah" Demenin, EI
Çırpmanın, işaret Etmenin ve Selam Almanın Caiz Oluşu
1 - Ebu Hureyre (r.a.)
5614 (1) Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre ResuluIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Namazda) tesbih (yani Sübhanallah demek)
erkeklere, el çırpma ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer Tahric: Buhari (3/62) ve Müslim (1/126) rivayet
ettiler.
5615 (2)- Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre ResuluIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Namazda) tesbih (yani Sübhanallah demek)
erkeklere, el çırpma ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer Tahric: Bu kanalla Müslim (1/126), Tirmizi (369) ve
Nesai (3/11) rivayet ettiler.
5616 (3)- Yezid b. Keysan der ki: Salim b. Ebi'l-Ca'd namaz
kılarken yanına girmek için izin isteyince, bana cevap olarak
"SübhanaIlah" dedi. Selam verince de: "Erkeğin namazdayken ızın
vermesı "Sübhanallah" demesidir. Kadının izin vermesi ise el
çırpmasıdır" dedi.
5617 (4)- Ebu Salih, Ebu Hureyre (r.a.) kanalıyla Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bu hadisi rivayet etti.
5618 (5)- İbn Sirin, Ebu Hureyre (r.a.) kanalıyla Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den aynı rivayette bulundu.
5619 (6)- Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Namazda tesbih (yani Sübhanallah demek)
erkeklere, el çırpma ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
5620 (7)- Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Namazda) tesbih (yani Sübhanallah demek)
erkeklere, el çırpma ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Çeşitli
kanallarla Buhari, salat (2/BO), Müslim 1/31B (422), Ebu Davud, salat (939),
Tirmizi, salat 2/205 (369 "hasen -sahih"), Nesai, sehv 3/11 (1207),
İbn Mace (1034), Tayalisi (499) ve Taberani (6/236) rivayet ettiler.
5621 (8)- Ebu Hureyre (r.a.) ile Hasan(-i Basri)'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): '' (Namazda) tesbih
erkeklere, el çırpma ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Bu kanalla Nesai (3/2) ve İbn Hibban (2262)
rivayet ettiler.
5622 (9)- Ebu Hureyre (r.a.) ile Hasan(-i Basri)'nin bildirdiğine
göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): '' (Namazda) tesbih erkeklere,
el çırpma ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
5623 (10)- Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Namazda) tesbih erkeklere, el
çırpma ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
5624 (11)- Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Namazda) el çırpma kadınlara,
tesbih ise erkeklere mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
5625 (12)- Ebu Hureyre (r.a.) ile Hasan(-i Basri)'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): '' (Namazda) tesbih
erkeklere, el çırpma ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
5626 (13)- Muhammed b. Sirin, Ebu Hureyre (r.a.) kanalıyla
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den aynı rivayette bulundu.
5627 (14)- ......., Ebu Hureyre (r.a.) kanalıyla Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den aynı rivayette bulundu.
[-Sahihtir-]
5628 (15)- Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Namazda tesbih erkeklere, el çırpma
ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
5629 (16)- Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre
ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Namazda) tesbih erkeklere, el
çırpma ise kadınlara mahsustur'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim (885) ve Nesai (3/11) rivayet ettiler.
5630 (17)- Tufava kabilesinden bir adam anlatıyor:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında konakladım, Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabı arasında onun gibi ibadete düşkün ve
misafirperver birini görmedim. Onun yanında olduğum sırada Ebu Hureyre (r.a.)
divanın üzerindeydi, alt tarafında da siyah bir cariyesi vardı. Ebu Hureyre
(r.a.)'de ise içinde çakıl ve hurma çekirdeği olan bir torba vardı. Ebu Hureyre
(r.a.) torbanın içindeki bitene kadar "Sübhanallah" dedi. Torbayı
cariyeye attı ve c ari ye onları toplayıp torbaya doldurdu ve tekrar Ebu
Hureyre (r.a.)'e verdi. Ebu Hureyre (r.a.) bana: "Sana kendimden ve
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bahsedeyim mi?" diye sorunca,
ben: "Evet" karşılığını verdim. Bunun üzerine şöyle anlattı: Ben
Medine mescidinde içinde kıvranırken, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Mescid'e girdi ve: ''Devs! genci kim gördü? Devs! genci kim gördü?'' diye
sordu. Bir kişi: "İşte şurada Mescid'in kenarında gördüğün gibi ağrıdan
kıvranmaktadır ey Allah'ın Resulü!" karşılığını verince, Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) gelip elini üzerime koydu ve bana güzel şeyler söyledi. Bunun
üzerine ben de (iyileşip) ayağa kalktım, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) de gidip namaz kıldığı yerde durdu. O zaman yanında iki saf oluşturacak
kadar erkek, bir saf kadın vardı veya iki saf kadın, bir saf erkek vardı.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara dönüp: ''Şeytan bana namazdan
bir şey unutturacak olursa, erkekler ''5übhiinallah'' desin, kadınlar ise el
çırpsın'' buyurdu ve namaz kıldırıp o namazda hiçbir şey unutmadı. Namazı bitirince
de cemaate dönüp: ''Oturduğunuz yerde kalın. Aranızda, ailesine gidip kapısını
kapatarak örtüsünü indirdikten sonra onunla ilişki kurup dışarıya çıkarak evde
(hanımıyla) yaptıklarını anlatarak: ''Karıma şöyle şöyle yaptım'' diyen var
mı?'' buyurup ta erkekler susunca Resulullah (sollollohu o/eyhi vesellem)
kadınlara döndü ve: ''Aranızda (kocasıyla arasında geçenleri) anlatan var mı?''
diye sordu. Ka'b'ın kızı dizleri üzerine dikilip Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in kendisini görmesi ve duyması için uzandı ve: "Evet valIahi,
hem erkekler, hem kadınlar anlatıyorlar" cevabını verince, Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Böyle yapan neye benzer biliyor
musunuz? Bu bir şeytan ın bir şeytanla yolda karşılaşıp halk kendilerine bakarken
onunla cinsi münasebette bulunmasına benzer. Dikkat ediniz! Bir erkeki diğer
bir erkeğin tenine dokunmasın. Bir kadın da diğer bir kadının tenine
dokunmasın! Oğul veya baba olursa o başka.'' Üçüncü bir kişiyi de söyledi, ama
ben unuttum. (Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle devam etti)
''Dikkat ediniz! Erkek için en uygun olan koku, kokusu belli olan rengi ise
belli olmayandır. Kadın için en uygun olan koku ise rengi belli olanı kokusu
belli olmayandır.''
[Zayıf]
Diğer tahric: Tamamını Ebu Davud 1/252 (2174) ve kısmen
Tirmizi (2787) ile Nesai (8/151) rivayet ettiler.