MÜSNED-İ HANBEL |
NAMAZ’IN KILINIŞI |
57- İmam'ın Namazdan Sonra Yerinde Bekleme Süresi; Namazı
Bitirince Sağına veya Soluna Dönerek Ayrılmasının Caiz Oluşu
1. Hz. Aişe (r.anha)
5418 (1) Hz. Aişe (r.anha) der ki: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) namazdan sonra sadece: ''Al!ahumme ente's-selam ve minke's-selam
tebarekte ya Ze'l-Celali ve'l-ikram'' diyecek kadar yerinde otururdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim (592), Ebu Davud (1512), Tirmizi (298,
299) ve Nesai (3/69) rivayet ettiler.
5465 (3)'te tekrar edecektir.
2. Abdullah b. Mes'ud (r.a.)
5419 (1) Abdullah (b. Mes'ud) der ki: "Sizden birisi
(namazından) mutlaka sağ tarafından dönüp ayrılması gerekir düşüncesiyle şeytana
kendi nefsinden bir pay ayırmasın. Ben, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in, çoğunlukla sol tarafından ayrıldığını gördüm."
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim (707), İbn Mace (930) ve Nesai (3/81)
rivayet ettiler.
5420 (2)- İbn Mes'ud bildiriyor: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) çoğunlukla (namazından) sol tarafından ayrılır ve
sonra odasına giderdi."
5421 (3)- Abdullah (b. Mes'ud) der ki: Sizden birisi
(namazından) mutlaka sağ tarafından dönüp ayrılması gerekir düşüncesiyle
şeytana kendi nefsinden bir pay ayırmasın. Ben, Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in, çoğunlukla sol tarafından ayrıldığını gördüm."
[-Sahihtir-]
5422 (4)- Abdurrahman b. el-Esved b. Yezid en-Nehai
babasından bildiriyor: Bir adamın Abdullah b. Mes'ud'a, Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in namazından sağından mı yoksa solundan mı ayrıldığını
sorduğunu işittim. Abdullah b. Mes'ud: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) namazından istediği taraftan ayrılırdı. Ancak çoğunlukla sol tarafından
ayrılır ve odasına giderdi" karşılığını verdi.
[-Sahihtir-]
5423 (5)- İbn Mes'ud bildiriyor: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), namazdan çoğunlukla sol tarafından ayrılır ve odasına
giderdi.
[-Sahihtir-]
5424 (6)- Abdullah (b. Mes'ud) der ki: Sizden birisi
(namazından) mutlaka sağ tarafından dönüp ayrılması gerekir düşüncesiyle
şeytana kendi nefsinden bir parça ayırmasın. Ben, Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in, çoğunlukla sol tarafından ayrıldığını gördüm."
[-Sahihtir-]
3. Ebu Hureyre (r.a.)
5425 (1) Ebu Hureyre (r.a.) bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Sizden biri (farz) namaz kıldığı zaman (akabinde nafile
kılacağında) ileriye veya geriye veya sağa veya sola gitmekten aciz midir?''
buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Ebu Davud, salat (1006), İbn Mace, ikamet
1/458 (1427) ve İbn Ebi Şeybe (2/208) rivayet ettiler.
5426 (2)- Ebu Hureyre (r.a.) bildiriyor: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) hem ayakta, hem oturarak, hem yalın ayak, hem de
ayakkabıyla namaz kılardı." Ravi der ki: Hüseyn b. Muhammed'in
bildirdiğine göre Süfyan aynı hadisi rivayet etmiş ve: "Namazdan sağ
tarafından da, sol tarafından da ayrılırdı" ziyadesinde bulunmuştur.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari, Tarih
el-kebir (2/1/336, 337; Ebu Davud et-Tayalisi (2595) rivayet ettiler.
4. Enes b. Malik
5427 (1) İsmail es-Suddi der ki: Enes b. Malik'in: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) namazından sağ tarafından ayrıldı" dediğini
işittim.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim, musafirin 1/492 (707), Ebu Divud,
salat 1/372 (1042, 1352) ve İbn Mice 1/300 (930) rivayet ettiler.
5428 (2)- Suddi der ki: Enes'e namazdan ayrılmayı
sorduğumda: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sağ tarafından
ayrıldığını gördüm" dedi.
[-Sahihtir-]
5430 (4)- İsmail es-Suddi der ki: Enes b. Malik'e:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), oğlu İbrahim'in namazını kıldı
mı?" diye sorduğumda: "Bilmiyorum, Allah'ın rahmeti İbrahim'in üzerine
olsun. Eğer yaşasaydı sıddik (doğru) bir peygamber olurdu" karşılığını
verdi. Kendisine: "Namaz kıldığım zaman sağ tarafımdan mı, sol tarafımdan
mı namazdan ayrılayım?" dediğimde ise: "Ben, Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in sağ tarafından ayrıldığını gördüm" cevabını verdi.
[-Sahihtir-]
5. Abdullah İbn Amr el-As (r.a.)
5431 (1) Amr b. Şuayb, babasından, o da dedesinden bildiriyor:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in seferde iken hem oruç tuttuğunu hem tutmadığını, hem ayakta hem
oturarak içtiğini, hem yalın ayak hem ayakkabı ile namaz kıldığını ve namazı
bitirince hem sağından, hem de solundan ayrıldığını gördüm."
18913 (1)'de tekrar edecektir.
Müsned'i tertip eden der ki: Bu hadis "Ayakabı ile
Namaz" başlığı altında geçmişti.
6. Hulb et-Tai
5432 (1) Simak b. Harb der ki: Kabisa b. Hulb'un babasından
bahsederek şöyle dediğini işittim: "Babam, Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ile birlikte namaz kılmış ve Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in her iki tarafından da (namazından) ayrılıp gittiğini
görmüştür."
[Hasen]
Diğer tahric: Taberani, M. el-kebir'ae (22/418) ve İbn Kani
(3/199) rivayet ettiler.
5433 (2)-Z Kabisa b. Hulb, babasından bildiriyor:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte namaz kıldım. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) her iki tarafından da (namazından) ayrılıp
giderdi".
[Hasen]
5434 (3)- Kabisa b. Hulb et-Tai'nin bildirdiğine göre
babası: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namazdan ayrılınca sağından
da solundan da çıkıp gittiğini gördüm" demiştir.
[Hasen]
5435 (4)- Kabisa b. Hulb et-Tai'nin bildirdiğine göre
babası: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namazı bitirip
ayrılacağı zaman sağından da, solundan da ayrılıp giderdi" demiştir.
[Hasen]
5436 (5)-Z Kabisa b. Hulb'un bildirdiğine göre babası:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in her iki tarafından da
(namazından) ayrılıp gittiğini gördüm" demiştir.
[Hasen]
7. Hz. Aişe (r.anha)
5437 (1) Hz. Aişe (r.anha) der ki: ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) hem ayakta, hem oturarak içti. Hem yalın ayak, hem ayakkabı ile yürüdü.
Namazından da hem sağından, hem solundan ayrılıp gitti.
[Zayıf]
Diğer tahric: Taberani, M. el-Evsat'ta 2/123 (1235) rivayet
etti.