MÜSNED-İ HANBEL |
ABDEST |
27- Meshin Süresi
1- Hz. Ali (r.a.)
1931 (1) Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye mesh'i sorunca, bana:
"Ali'ye sor. O bu konuyu benden iyi bilir. Çünkü Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ile beraber yolculuğa çıkardı" dedi. Hz. Ali'ye
sorduğumda ise Ali dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Misafir
için meshin müddeti üç gün üç gece, mukim için ise bir gün bir gecedir''
buyurdu. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim
(1/91) rivayet etti.
1933 (3) Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye meshi sorunca, bana:
"Ali'ye sor" dedi. Hz. Ali'ye sorduğumda ise: "Misafir için
meshin müddeti üç gün üç gece, mukim için ise bir gün bir gecedir"
cevabını verdi. [-Sahihtir-]
1934 (4) Şureyh b. Hani der ki: "Hz. Ali mestlerime meshetmemi
emretti." [-Sahihtir-]
1935 (5) Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye meshi sorunca, bana:
"Ali'ye git. O bu konuyu benden iyi bilir" dedi. Hz. Ali'ye gidip
mestlere meshi sorduğumda ise Hz. Ali şöyle dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem), (mukim için) bir gün bir gece meshetmemizi, misafir için ise üç gün
üç gece meshetmesini emretti. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim
(276), Nesai (1/84) ve İbn Huzeyme (1/94) rivayet ettiler.
1936 (6) Mikdam b. Şureyh, babasından bildiriyor: Hz. Aişe'ye:
"Bana Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından, meshi
sorabileceğim bir kişiyi söyle" deyince: "Ali'ye gidip sor, O devamlı
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında dururdu" dedi. Hz.
Ali'ye gidip sorduğumda: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) seferdeyken
mestlerimize meshetmemizi emretti" cevabını verdi. [-Sahihtir-]
1937 (7) Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye meshi sorunca, bana:
"Ali'ye sor, çünkü Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber
yolculuğa çıkardı" dedi. Hz. Ali'ye sorduğumda ise Ali: "Misafir için
meshin müddeti üç gün üç gece, mukim için ise bir gün bir gecedir"
cevabını verdi. Yahya der ki: Şu'be önceleri bu hadisi Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e dayandırırdı. Sonra ise Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e dayandırmayı bıraktı. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Hibban
(1331) rivayet etti.
1938 (8) Şureyh b. Hani'nin bildirdiğine göre kendisi, Hz. Aişe'ye
mestlere meshetmeyi sorunca, Hz. Aişe: "Bu konuyu Hz. Ali'ye sor! Çünkü o,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber savaşa çıkardı"
karşılığını verdi. Şureyh, aynı soruyu Hz. Ali'ye sorunca ise Ali:
"Misafir için
meshin müddeti üç gün üç gece, mukim için ise bir gün bir gecedir"
cevabını verdi.
Muhammed (b. Cafer)'e:
"Şu'be bu hadisi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e dayandırır
mıydı?" diye sorulunca: "Hadisin merfu' olduğu görüşündeydi, ama
(yine de) Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e dayandırmaktan
çekinirdi" cevabını verdi. [-Sahihtir-]
1939 (9) Hz. Ali: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)
mesh'in müddetini seferi olanlar için üç gün üç gece, mukim olanlar için ise
bir gün bir gece olarak belirledi" dedi. [-Sahihtir-]
1940 (10) Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye gidip meshi sorunca,
bana: "İbn Ebi Talib'e gidip sor! Çünkü Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ile beraber yolculuğa çıkardı" dedi. Hz. Ali'ye gidip sorduğumda
ise Ali şöyle cevap verdi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
mesh'in müddetini seferi olanlar için üç gün üç gece, mukim olanlar için ise
bir gün bir gece olarak belirledi." [-Sahihtir-]
1941 (11) Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye mestlere meshi sorunca,
bana: "Ali'ye sor. O bu konuda benden daha bilgilidir. Çünkü Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ile beraber yolculuğa çıkardı" dedi. Hz. Ali'ye
sorduğumda ise Ali şu karşılığı verdi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Misafir için meshin müddeti üç gün üç gece, mukim için ise bir
gün bir gecedir'' buyurdu. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim
(1/91) rivayet etti.
1942 (12) Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye mestlere meshi sorunca,
bana: "Ali'ye gidip sor" dedi. Hz. Ali'ye gidip sorduğumda ise Ali
şöyle dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), sefere çıktığımızda
mestlerimize meshetmemizi emrederdi" cevabını verdi. Esved hadisinde der
ki: Şerik bazen bunu: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile
beraber seferdeyken mestlerimize meshederdik" şeklinde rivayet etmiştir.
[-Hasendir-]
Diğer tahric: Müslim
1/232 (276), Nesai 1/84 (129), İbn Mace 1/183 (552), Darimi 1/195 (714), İbn
Huzeyme 1/97 (194) ve Humeydi 1/25 (46) rivayet ettiler.
2- Safvan b. Assal
1943 (1) Zir b. Hubeyş der ki: Safvan b. Assal el-Muradi'ye gidip
mestlere meshetmeyi sorunca, şöyle cevap verdi: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ile beraberken cünüplük durumu hariç, büyük abdest küçük
abdest bozma ve uyku sebebiyle üç gün boyunca (abdest alıp ayakları yıkamak
için) mestlerimizi çıkarmamamızı emrederdi. Bir gün sesi gür bir bedevi gelip:
"Ey Muhammed! Bir topluluğu seven, ama onlarla birlikte olma imkanı
olmayan kişinin durumu ne olacak?" diye sorunca, Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Kişi sevdiğiyle beraberdir'' buyurdu. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Nesai
(1/83) ve İbn Huzeyme (196) rivayet ettiler.
1944 (2) Zir b. Hubeyş bildiriyor: Safvan b. Assal el-Muradi'nin
yanına gittiğimde bana: "Neden geldin?" diye sordu. Ona: "İlim
için geldim" dedim. Safvan: "Resulullah’ın (Sallallahu aleyhi ve
Sellem):
«Meleklerı ilim öğrenmek
için evinden çıkan kişiden razı olup ona kanat gererler» buyurduğunu
işittim" dedi. Ona: "Sana mest üzerine mesh konusunu sormaya
geldim" dediğinde, Safvan şu karşılığı verdi: "Resulullah (sallallahu
aleyhi ve sellem)'in çıkardığı ordunun içinde ben de vardım. Allah Resulü
(sallallahu aleyhi ve sellem) abdestli iken giydikten sonra cenabet durumu
hariç yolculukta üç gün üç gece, mukim iken ise bir gün bir gece boyunca
mestlerimizi çıkarmamamızı söylemişti. Yine Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem)'in: «Batı tarafında tövbe için açılmış, genişliği yetmiş yıllık
yolculuk mesafesinde olan bir kapı vardır. Bu kapı da güneş o yönden (batıdan)
doğmadıkça kapanmaz» buyurduğunu işittim." [-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn
Huzeyme (193), İbn Hibban (85) ve İbn Mace (226, 4070) rivayet ettiler.
576 (2)'de geçti..
1945 (3) Safvan b. Assal der ki: Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem) bizi bir askeri birlikle gönderdi ve şöyle buyurdu: "Allah'ın adıyla
Allah yolunda, Allah düşmanlarıyla savaşmaya gidiniz. Hıyanet etmeyiniz ve
bebekleri öldürmeyiniz. Seferi olan, abdestli olarak giydiği takdirde mestinin
üzerine üç gün üç gece, mukim ise bir gün bir gece mesheder.'' [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud,
cihad 3/37 (2613), İbn Mace, cihad 2/953 (2857) ve Taberani 8/84 (7397) rivayet
ettiler.
13205 (1)'de tekrar.
1946 (4) Zir b. Hubeyş bildiriyor: Safvan b. Assal el-Muradi'nin
yanına gittiğimde bana: "Neden geldin?" diye sordu. Ona: "İlim
edinmek için geldim" karşılığını verdiğimde: "Melekler, ilim peşinde
olandan razı olup bundan dolayı ona kanat gererler" dedi. Ben: "Büyük
veya küçük abdest bozduktan sonra mestler üzerine meshetmek beni rahatsız
ediyor. Sen, Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in ashabındansın. Bu
sebeple, bu konuda bir şey duyup duymadığını sormak istedim" deyince,
Safvan: "Evet. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), bize seferdeyken
veya misafirken, cünüplük durumu hariç, büyük abdest küçük abdest bozma ve uyku
sebebiyle üç gün boyunca (abdest alıp ayakları yıkamak için) mestlerimizi
çıkarmamamızı emrederdi" karşılığını verdi. Ben: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sevgi hakkında bir şey söylediğini duydun
mu?" diye sorunca, Safvan şöyle cevap verdi:
"Evet. Bir
yolculukta Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraberken bir bedevi
gelip yüksek sesle: "Ey Muhammed!" diye seslendi. Biz: "Yazık
sana! Sesini kıs! Böyle yapman (Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
sesini yükseltmen) yasaklanmıştır" deyince, bedevi: "Vallahi, sesimi
kısmam" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bedevinin sesine benzer
bir sesle: "Evet, buradayım'' deyince, adam:
"Bir topluluğu
seven, ama onlarla birlikte olma imkanı olmayan kişinin durumu ne olacak?"
diye sorunca, Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem): ''O kişi sevdiğiyle
beraberdir'' buyurdu.
Safvan b. Assal sözüne
devam ederek şunları söyledi: "Batı tarafında, genişliği yetmiş -veya
kırk- yıllık yolculuk mesafesinde olan bir kapı vardır Allah gökleri ve yeri
yarattığı zaman, o kapıyı da tövbe için açık olarak yaratmıştır. güneş batıdan
doğuncaya (kıyamete) kadar o kapı kapanmayacaktır." [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Tirmizi
(3535), İbn Huzeyme (17), Nesai (1/98) ve İbn Hibban (1321) rivayet ettiler.
26037 (1)'de tekrar
edecektir.
1947 (5) Safvan b. Assal el-Muradi der ki: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bizi bir askeri birlikle gönderdi ve şöyle buyurdu:
''Allah'ın adıyla Allah yolunda, Allah düşmanlarıyla savaşmaya gidiniz. Hıyanet
etmeyiniz ve bebekleri öldürmeyiniz. Seferi olan, mestlerinin üzerine üç gün üç
gece, mukim ise bir gün bir gece mesheder. ''Affan ise hadisi: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) beni gönderdi ... " şeklinde rivayet
etmiştir. [-Hasendir-]
Müsned'i tertip eden der
ki: Bu hadis başka kanallarla da rivayet edilmiştir ve daha önce "ilim
tahsil etmek için yolculuk etmek" konusunda geçmiştir.
Diğer tahric: Tahavı
(1/82) rivayet etti.
13206 (2)'de tekrar
3- Huzeyme b. Sabit
1948 (1) Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyururdu: ''Misafir üç gece, mukim ise bir gece
mestlerinin üzerine mesheder.'' [-Sahihtir-]
1949 (2) Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), mestlere meshetme konusunda: ''Mukim için bir gün bir gece,
misafir için ise üç gün üç gecedir'' buyurdu. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud
(157) rivayet etti.
1950 (3) Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), misafir için mestlere meshetme müddetinin üç gün -Şu'be
"üç gün üç gece" demiştir- olduğunu söylemiştir. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Mace
(554) rivayet etti.
1952 (4) Huzeyme b. Sabit der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e mestlerin üzerine meshetmeyi sorduğumuzda, misafirin üç gün üç gece,
mukim'in ise bir gün bir gece meshetmesine izin verdi.
Abdullah der ki: Babam
(İmam Ahmed) şöyle dedi: Süfyan'ın iki defa: "Mukim, bir şeyi ararken
ikamet ettiği yerden uzaklaşırsa, Mesh müddeti de art(ıp üç güne çık)ar"
dedi. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Humeydi
(434) ve Ebu Avane (725) rivayet ettiler.
1953 (5) Huzeyme b. Sabit der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'e misafirin mesih müddetini üç gün, mukimin ise bir gün bir gece
olarak belirledi." [-Sahihtir-]
1954 (6) Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) mestlerin üzerine meshetme konusunda: ''Misafir üç gün üç
gece, mukim ise bir gün bir gece mesheder'' buyurdu .
1955 (7) Başka bir kanalla bu hadisin aynısını rivayet edilmiştir.
[-Sahihtir-]
1956 (8) Başka bir kanalla bu hadisin aynısını rivayet edilmiştir.
[-Sahihtir-]
1957 (9) Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) misafirin mesih müddetini üç gün, mukimin ise bir gün bir
gece olarak belirlemiştir. (Süfyan) der ki: "Vallahi, bir şeyi ararken
ikamet ettiği yerden uzaklaşan kişi, mesih müddetini beş gün yapar." Ebu
Nuaym ise: "Mukimin mesih nıüddeti bir gündür" demiştir. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Mace
(553) ve İbn Hibban (1329) rivayet ettiler.
1959 (10) Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Misafirin mesih müddeti üç gün üç gece, mukimin ise bir
gün bir gecedir'' buyurdu. [-Sahihtir-]
1960 (11) Huzeyme b. Sabit der ki: Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem) misafirin mesih müddetini üç gün, mukimin ise bir gün bir gece olarak
belirledi. Vallahi, bir şeyi ararken ikamet ettiği yerden uzaklaşan kişi mesih
müddetini beş gün yapar. [-Sahihtir-]
4- Avf b. Malik
1961 Avf b. Malik'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) Tebuk gazvesinde misafirin üç gün üç gece, mukimin ise bir
gün bir gece mestlerine meshetmesini emretti. [-Hasendir-]
Diğer tahric: İbn Ebi
Şeybe (1/175) ve Tahavi (1/82) rivayet ettiler.
5- Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Hanımı Meymune (r.anha)
1962 Ata b. Yesar bildiriyor: Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem)'in hanımı Meymune'ye, mestler üzerine mesh konusunu sorduğumda şöyle
dedi:
"Ben de Allah
Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem)'e: "Ya Resulallah! Kişi her zaman
mestlerini çıkarmadan üzerlerine meshedebilir mi?" diye sorduğumda:
''Evet'' cevabını verdi." [Zayıf]
Diğer tahric: Darekutnı
(1/99) rivayet etti.