MÜSNED-İ HANBEL |
KADER |
5- Kader'e iman
1. İbn Ömer
(radiyallahu anh)
483 (1) Yahya b. Ya'mer bildiriyor: İbn Ömer'e: "Yanımızda bazı
kişiler her şeyin kendi iradelerine bağlı olduğunu (kaderin olmadığını), bir şeyi
ancak istemeleri halinde yapıp yapmayacaklarını söylüyorlar" dediğimde,
İbn Ömer: "Onlara benim onlardan uzak olduğumu, onların da benden uzak
olduğunu bildir" karşılığını verdi ve şöyle devam etti:
Cebrail, Resulullah
(sallallahu aleyhi ve sellem)'e geldi ve: "Ey Muhammed! İslam nedir?"
diye sordu. Allah Resulü (s.a.v.):
''İslam, Allah'a ibadet
edip O'na hiçbir şeyi ortak koşmaman, namazı kılman, zekatı vermen, Ramazan
orucunu tutman ve Kabe'ye hac için gitmendir'' karşılığını verdi. Cebrail:
"Bunu yapmam halinde müslüman biri olur muyum?" diye sorunca, Nebi
(s.a.v.): ''Bunu yapman halinde Müslüman biri olursun'' karşılığını verdi.
Cebrail: "Doğru söyledin" dedi ve:
"İhsan nedir?"
diye sordu. Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem): ''İhsan, Allah'ı
görüyormuşçasına O'ndan korkmandır. Her ne kadar sen O'nu göremesen de O seni
görür'' karşılığını verdi. Cebrail:
"Bunu yapmam
halinde muhsin (ihsan sahibi) biri olur muyum?" diye sorunca, Allah Resulü
(sallallahu aleyhi ve sellem): ''Bunları yapman halinde muhsin biri olursun''
karşılığını verdi. Cebrail: "Doğru söyledin" dedi ve:
"İman nedir?"
diye sordu. Allah Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem):
''İman, Allah'a,
meleklerine, kitaplarına, elçilerine, ölümden sonra tekrar dirilmeye, cennete,
cehenneme ve tümüyle (hayrı ile şerriyle) kadere iman etmendir'' karşılığını
verdi. Cebrail: "Bunları yapmam halinde mu'min biri olur muyum?" diye
sorunca, Nebi (s.a.v.):
''Bunları yapman halinde
mu'min biri olursun'' karşılığını verdi. Cebrail: "Doğru söyledin"
dedi. [Sahih]
Müsned'i tertip eden der
ki: Başka kanallarla "İman, İslam ve İhsan" başlığı altında
zikredildi .
484 (2) Başka bir kanalla İbn Ömer'den bir önceki hadisin aynısı
zikredildi. Ancak sonunda İbn Ömer: "Cebrail, Nebimiz (s.a.v.)'in yanına
Dihye'nin suretinde gelirdi" dedi. [Sahih]
Diğer tahric: İbn Sa'd,
Tabakat'ta 4 (1/184) ve İbn Hacer, el-İsabe'de (2/161, 162, Dihye'nin
biyografisinde) zikrettiler.