Mecruh aleyh
TERCİH:
Sözlük yönünden bir şeyi diğerinden üstün görüp onu yeğlemek
manasına gelen tercih, Hadis ilminde manaları bakımından birbirine zıt iki
hadisten birini herhangi bir sebeple alıp öbürünü bırakmaya denir. Eklemek
gerekirse bu tarif, aralarında nesh söz konusu olmayan rivayetler içindir.
Birbirine zıt mana taşıyan iki hadisin ikisiyle birden amel etmek
imkansızdır. Nesh de söz konusu olmayınca birini diğerine tercih etmek gerekir.
Sıhhat bakımından ikisi de aynı derecede olan bu iki rivayet tetkik edilir.
Birini diğerine üstün kılacak herhangi bir husus araştırılır. Tercih sebebi
denilen herhangi bir özellik taşıyan hadis, diğerine yeğ tutularak onunla amel
edilir.
İbnu's-Salâh, bir hadisin diğerine tercih edilmesine yol açan
tercih sebeplerinin elli özellik olduğunu kaydeder. Ancak neler olduklarını
açıklamaz. el-Hâzimı de bunları zikreder. Bazıları tarafından yüze kadar
çıkarılan tercih sebeplerini es-Suyütî, yedi gruba ayırmıştır. Bu yedi grup
tercih sebebi özetle şunlardır:
1. Ravilerin Hallerine göre Tercih Sebepleri:
a) Ravi çokluğu: Ravi sayısı fazla olan hadis, az olana tercih
edilir; çünkü fazla sayıda ravi tarafından rivayet edilmiş olan hadiste yalan
ve yanlış bulunma ihtimali, az sayıda ravi tarafından rivayet edilene göre daha
zayıftır.
b) Rivayet vasıtası olan ravilerin sayıca azlığı: Bu tercih
sebebi, isnadın âlî ve nazil olması şeklinde de ifade edilebilir. Ravi sayısı
az olan, dolayısiyle âlî isnadla rivayet edilen hadiste yanılma ihtimali
nisbeten azdır.
c) Ravilerin fakih olmaları: Ravileri Fıkıh ilmini iyi bilen
kimselerden oluşan isnadla rivayet edilen hadis, böyle olmayana tercih edilir.
Hadis, lafzıyla veya manasıyla rivayet edilmiş de olsa farketmez; zira fakih
olan ravi, hadiste görünüşe göre mahzur saydığı bir husus olursa şüphesini
gidermek için araştırma yapabilir. Ancak Fıkıh ilmini bilmeyen kimse için bu
mümkün olamaz.
d) Ravilerin nahv ilmini bilmeleri: İsnadı, nahiv kaidelerini iyi
bilen ravilerden meydana gelen hadis, diğerine tercih edilir. Kuşkusuz, nahiv
kaidelerini bilen ravi, hadiste dil yönünden kusur varsa açığa çıkarabilir.
Böyle bir ravinin, hadisin manasını bozacak hatalardan emin olması kolaydır.
Halbuki nahiv kaidelerini bilmeyen raviden böyle birşey beklenemez.
e) Ravilerin hafız (hadisleri ezberleyen) kimseler olmaları: İki
hadis. Hadis ilmindeki tabiriyle tearuz ettikleri, yani birbirlerine zıt
düştükleri zaman, nesh söz konusu olmadığı, araları birleştirilemediği, nihayet
başka tercih sebepleri dikkate alınarak içlerinden biri tercih edilememediği
takdirde, hadislerini ezberlemiş olan ravinin hadisi, yazılı metne
dayananınkine tercih edilir.
İslamın ilk devirlerinde yazı bilenlerin sayısı yok denecek kadar
az, yazı tekniği de geri olduğundan hadislerin daha çok ezberden nakline önem
verilmiştir. Yazılı metinlerin kaybolma, yıpranma tehlikesinin yanısıra bugünkü
manada harekeleme yapılamayışı yüzünden yanlış okunma tehlikesi bahis konusu
olunca hadislerini ezberinden nakleden ravinin rivayet ettiği hadisin tercih
edilme sebebi daha iyi anlaşılır.
f) Zabt üstünlüğü: Hafızası kuvvetli, zabt gücü fazla olan ravinin
hadisi, böyle olmayanın hadisine tercih edilir. Bu tercih sebebi de zabtı
kuvvetli ravinin yanılma ihtimalinin az olması ve rivayetine itina edeceği
dikkate alınarak konulmuş olmalıdır.
g) Şöhret: muhaddisler arasında tanınmış bir ravinin hadisi
tanınmamış olanınkine tercih edilir. Ravinin isim yapmış biri olması yalan
söylemesine büyük ölçüde engel olur. Bunun için hadiscller arasında tanınmış
bir kimse olması tercih sebebi olmuştur.
Ravinin halleri ile ilgili tercih sebepleri bunlarla birlikte
kırka kadar çıkar. Her biri ravinin çeşitli yönleriyle ilgili sebeplerdir.
Hepsi de birbirine zıt manada iki hadisten hangisinin ravisinde varsa o hadisin
diğerine tercih edilmesini sağlar.
2. Rivayet Metoduna Göre Tercih Sebepleri:
a) Rivayet Vakti: Buna göre birbirine zıt manada görünen ve
araları birleştirilemeyen iki hadisten biri ravisinin erginlik çağında, diğeri
ise hünüz erginlik çağına ermeden önce alınmış olsa, ilki tercih edilir. Bu
tercih sebebi, erginlik çağına eren ravinin ermeyene nisbetle rivayete daha
ehil sayıldığı dikkate alınarak öngörülmüştür.
b) Rivayet metodu: Bu da tercih sebebidir. Buna göre söz gelimi
semâ yoluyla alınan hadis arz yoluyla alınana tercih edilir. Aynı şekilde arz
yoluyla elde edilen mukâtebe, munâvele usulüyle alınmış olan vicâde ile elde
edilene tercih edilir.
3. Rivayet Şekline Göre Tercih Sebepleri:
a) Hadislerden birinin lafzıyla, diğerinin manasıyla rivayet
edilmiş olması: Böyle durumda lafzıyla rivayet edilen hadis manasıyla rivayet
edilene yahut manasıyla rivayet edildiği şüphe götürene tercih edilir.
b) Vurûd Sebebi: Söyleniş veya bir fiil bildiriyorsa işleniş
sebebi belirtilerek rivayet edilen hadis, böyle olmayana tercih edilir.
Rivayette vurûd sebebinin söylenmiş olması hadise gösterilen itina ve
titizliğin ifadesidir. Bu itibarla tercih sebebi sayılmıştır.
c) Rivayette Tereddüd Edilmesi: Ravisinin rivayetinde şüphe veya
tereddüd göstermediği hadis, şüphe ve tereddüde yer vererek rivayet edilene
tercih edilir.
Bundan sonraki tercih sebepleri, isnadında ihtilaf olmaması,
lafzında iztırab bulunmaması, isnadla rivayet edildiği halde aynı zamanda
yazılı bir metne de nisbet edilmesi gibi esaslar üzerinedir ve onuncuya kadar
devam eder.
4. Hadisin Vurûd Vaktine Göre Tercih Sebepleri:
a) Hadislerden Birinin Medenî, Diğerinin Mekkî Olması: Bu durumda
Medenî hadisler, Mekkî olanlara tercih edilir,
b) Hz. Peygamber (s.a.s)'in vefatına yakın olayları bildiren
hadisler zaman belirtilmemiş olanlara tercih edilir.
Hz. Peygamber'in ebedî aleme göç etmesine yakın zamanlarda
İslâmiyet güçlenmiştir. Bu yüzden son zamanlara ait hadisler, müslümanlığın
zayıf bulunduğu zamanlara ait hadislere nisbetle daha güvenilir itibar edilmiş
ve bu husus tercih sebebi sayılmıştır.
c) Hafifletici hükümler taşıyanları diğerlerine tercih edilir.
Böyle hafifletici ve kolaylaştırıcı hükümler taşıyan hadisler son zamanlara ait
kabul edilir; zira Hz. Peygamber ilkin müslümanlann cahiliye adetlerini
bırakarak İslâm esaslarına alışmalarını sağlamak için daha titiz davranmıştır.
Sonradan müslümanlann yeni hayat nizamına alışmalarından sonra kolaylığa
meyletmiştir. Kolaylaştırıcı hadislerin son zamanlara ait kabul edilmelerinin
sebebi budur.
Bununla birlikte aksi görüşte olan, yani kolaylaştırıcı hükümler
taşıyan hadislerin değil, şiddet gösteren hükümler getirenlerin tercih edilmesi
gerektiği görüşünde olan alimler de vardır. Bunların dayandıkları delil, Hz.
Peygamber'in önceleri sadece imanla ilgili esasları tebliğ etmesi, dinî
hükümlerin sonradan konulmuş olmasıdır.
d) Ravinin müslüman olmasından sonra öğrendiği hadis, önce
öğrendiğine tercih edilir.
e) Rivayette senedin kesiksiz oluşuna delalet eden semi'tu,
haddesenâ gibi eda lafızlarının kullanılmış olması da böyle lafızlarla rivayet
edilmeyen hadislere tercih sebebidir.
5. Hadisin lafzına Göre Tercih Sebepleri:
a) Hâs (özel hüküm taşıyan) âm (genel hüküm taşıyan) a tercih
edilir.
b) Hakikate delalet eden lafızlarla gelen bir hadis, mecaz
ifadeler taşıyana tercih edilir.
c) Mutlak mukayyede tercih edilir.
6. Hükme Göre Tercih Sebepleri:
a) Herhangi bir şeyi haram kılan hadis, mubah veya vacip olduğuna
delalet edene tercih edilir.
b) Had cezalarını nefyeden hadisler nef-yetmeyenlere tercih
edilir.
7. Diğer Sebeplerle Tercih:
a) Kur'ân-ı Kerim'in açık manasına uyan, uymayana,
b) Sünnete ayun, uymayana,
c) İlk dört Halifenin uygulamalarına uyan hadisler uymayanlara,
tercih edilir.
Bazı âlimlere göre, (Birbirine zıt iki hadisden herhangi bir
sebeple tercih edilenine râcih adı verilmiştir. Öbürüne ise bütün hadis
âlimleri mercûh demişlerdir.