SAD-HA
Sad-Ha:
“Sad” ve “ha”
harflerinden meydana gelen bu işaretin muhaddisler arasında belli bir okunuş
şekli yoktur. Bazı hadisciler tarafından tashih, bazıları tarafından da bir isnaddan
diğerine geçişte tahvil işareti olarak kullanılmıştır. Nitekim İbnu's-Salâh,
sad-hanın üç ayrı yerde kullanıldığını kaydetmiştir. Bunlardan ilki lahakın
bittiği yerdir. Bazı hadis yazanlar burada bu iki harfle birlikte harflerini de
yazmışlardır.
İkincisi, tashih işareti
olarak ibarenin üzerine veya yanına konur. Bu maksatla yazıldığında ancak
rivayet ve mana yönünden sahih rivayetler üzerine yazılır. Şu da var ki,
üzerine sad-ha yazılmış rivayetlerin şüpheli ve tarüşılabilir tarafları var
demektir. Üzerine veya yanına bu harflerin konulması, bunlardan gafil
olunmadığını, bu yönüyle zabtedildiğini ve o vecih üzere sahih olduğunun
bilindiğinin belirtilmesi içindir.
Üçüncüsü ise bir
isnaddan diğerine geçişte tahvil işareti olarak kullanılan “ha” harfi yerine
iki isnad arasına yazılır. İbnu's-Salâh'a göre iki isnad arasına “ha” harfi
yerine sad-ha hafflerinin yazılması arada isnadın düştüğü zannına meydan
vermemek, ikinci isnadın birinci üzerine binerek ikisinin bir isnad haline
geldiği vehmine engel olmak itibariyle daha uygundur.