TASNİF:
Sözlükte sınıflandırmak,
aynı cinsten olan şeyleri bir araya getirmek, gruplara ayırmak manasına
mastardır. Hadis terimleri arasında hadisleri konularına göre ayırarak aynı konudakileri
bir arada toplamak manasıyla yer etmiştir.
Hz. Peygamber S.A.V. ve
sahabe devirlerinde hadisler daha çok ezberlemek suretiyle muhafaza edilmiştir.
Bu arada öğrendiği hadisleri yazanlar da olmuştur. Hicrî birinci asrın
sonlarına doğru tedvin edilen hadisler daha sonraki yıllarda konularına göre
ayrılarak aynı konudakiler bir araya toplanmıştır. er-Râmehurmuzî'nin
kaydettiğine göre hadisleri ilk tasnif eden, bablara ayıran ve aynı
konudakileri bir araya getiren muhaddisler şunlardır. Basra'da er-Rebî' b.
Subeyh, sonra Sa'id b. Ebî Arûbe; Yemen'de Abd diye bilinen Hâlid b. Cumeyl ve
Ma’mer b. Râşid; daha sonra Mekke'de İbn Cureyc, Kûfe'de Sufyânu's-Sevrî,
Basra'da Hammâd b. Seleme; yine Mekke'de Sufyân b. Uyeyne, Şamda el-Velid b.
Müslim; Rey'de Cerîr b. Abdilhamid, Merv ve Horasan'da Abdullah İbnu'l-Mubârek
ve Huşeym aynı yıllarda yine Kûfe'de İbn Ebi Zâ'die, İbn Fudayl ve Vekî
İbnu'l-Cerrâh. Daha sonraları yine Yemen'de Abdurrezzâk b. Hemmâm ve Ebu
KurreMusa b. Târık.
İbn Hacer, hadislerin
önce Kur'ân-ı Kerim'le karışma korkusuna eklenen ravilerin hafızalarının güçlü
ve zihinlerinin parlak olması yüzünden tedvin ve tasnif edilerek kitaplara
yazılmadığını, tâbi'în devrinin sonlarına doğru tedvin ve tasnif in başladığını
söyler. Ona göre tedvinin ve arkasından gelen tasnifin iki önemli sebebi
vardır: Hadisleri bilenlerin şehirlere dağılması ve Hâricîlik, Rafızîlik, kader
inkarcılığı gibi bazı bid'atcı mezheplerin ortaya çıkması. Bu önemli sebeplerle
Hz. Peygamber, sahabe ve tabi'înden intikal eden eserler tedvin, arkasından
tasnif edilmiştir. Anlaşıldığına göre Hz. Peygamber'in vefatından sonra onun
sağlığındaki tatbik şekli hadislerin daha ziyade ezberlenerek, az da olsa
yazılmak suretiyle muhafaza edilmesidir. Böylece öğrenilip öğretilen hadisler bir
süre sonra dört Halife devrinin sonlarında siyasi ihtilafların zuhuru,
hadisleri Hz. Peygamber'den rivayet eden sahâbîlerin bir yandan İslâm aleminin
çeşitli yörelerine dağılması, öte yandan birer ikişer bu alemden çekilmeye
başlamaları üzerine hadislerin kaybolma endişesinin doğması gibi sebeplerle
toplanmaya başlanmıştır. Hadis toplama faaliyetini toplanan hadisleri tasnif
ederek yazılı metinlere geçirme devresi izlemiştir. Cami, musannef, sünen
türünde tasnif edilen ilk eserler önce tedvin, sonra tasnif çalışmalarını
gerçekleştiren emeklerin ürünleridir.