TASHİHU’L-KUTUB
TASHİH :
Sahih ve sağlam olmak
manasına gelen “sahha” kök fiilinden Tef’il ölçüsünde alınmış mastar olan
tashih. Hadis Usulü ilminde daha çok hadis kitaplarının düzeltilmesi, az da
olsa bir hadisin sıhhatine hükmetmek manasına kullanılmıştır. İlk manada
tashîhu'l-kutub tabiriyle de ifade edilmiştir. Hadis talibinin şeyhinden
yazdığı veya kopya ettiğ ikendi nüshasını bitirdikten sonra aslı ile mukabele
ederek yanlışı veya farklı tarafı varsa düzeltmesinden ibarettir. Mukabele ve
varsa hataların düzeltilmesi sona erip de doğru yazıldığından emin olnuduktan
sonra gerekli yerlerde ibarelerin üzerine veya yanlarına “sad” ve “ha harfleri
konur. İşte bu işleme tashih adı verilir.
Daha az kullanılan
manasiyle tashih, bir hadis hakkında sıhhat hükmü vermek veya kısaca o hadisin
sahih olduğunu söylemektir. Bu da hadis aliminin hadiste sıhhat şartlarını
görmesiyle olur.
Hadislerin kitaplara
yazılıp artık bu kitaplara girmemiş sahih hadis kalmamasıdan sonraki zamanlarda
rivayat edilen bir hadisin tashih edilip edilmeyeceği, öteki deyişle sahih
hadis kitaplarına girmemiş bir hadise sahih denilip denilmeyeceği konusu
tartışılmıştır. İbnu's-Salâh bu konuda zamanında yaşayan hadiscilerin
ehliyetlerinin zayıf olduğundan bahisle böyle hadislerin sıhhatine
hükmedilemiyeceğini söylemiştir. en-Nevevi ise muteber hadis kaynaklarında yer
almayan hadise işinin ehli, hadis ilmini iyi bilen kuvvetli bilgisi olan alimin
sahih hükmü vermesinin caiz olduğu görüşündedir.