ELFAZU’L-TA’DİL
TA’DİL LAFIZLARI
Ravilerin ta'dilinde yani adaletli olduklarına hükmetmekte
kullanılan lafızlardır.
Cerh ve ta'dil alimleri herhangi bir ravinin, rivayetlerinin makbul
addedilebilme-si için gerekli adalet vasfına sahip olduğuna hükmederlerken bazı
lafızlar kullanmışlardır. Bu lafızlar İbn Ebî Hâtim'in tasnifinde dört
mertebededir. ez-Zehebî bunlara bir mertebe ekleyerek beşe çıkarmış, İbn Hacer
de hepsine bir mertebe daha ekleyerek altı mertebeye ayırmıştır. Buna göre İbn
Ebî Hâtim'in tasnifinde ilk mertebede yer alan ta'dil lafızları ez-Zehebi'nin
tertibinde ikinci, İbn Hacer'in tertibine göre ise üçüncü mertebededir. Bu
mertebelerin herbirinde yer alan ta'dil lafızları ayrıdır. Öyle olunca her
ta'dil lafzı aynı zamanda ravinin güvenilir oluşunun derecesini de gösterir.
Ta'dil lafızlarının en üst mertebede olanları ta'dilde aşırılığa
delalet edenlerdir. Bunlar ismi tafdîl sîgasıyla gelirler. Evsaku'n-nâs,
esbetu'n-nâs gibi İkinci mertebede bulunan ta'dil lafızları, ilk mertebede yer
alanlar kadar olmamakla birlikte ravinin üst seviyede adaletli olduğunu
gösterenlerdir. İleyhi'l-Muntehâ fi't-tesebhut, lâ ahade esbetu minhu gibi
lafızlar bu mertebededirler.
İbn Ebî Hâtim'in tertibinde ilk sırayı alan, ez-Zehebî ve
el-Irâkî'ye göre ikinci, İbn Hacer'e göre ise üçüncü mertebe ta'dil lafızları
fazlaca güvenilen raviler hakkında kullanılanlardır. Sikatun, mutkinun,
hüccetun, sebtun gibi. Bu lafızlardan ikisi bir arada kullanılırsa ta'dilin
ikinci mertebesine delâlet ederler. Sebtun -hüccetun, sikatun-mutkinun,
sikatun-sikatun gibi.
Ta'dilin dördüncü mertebesinde yer alan lafızlar sadûkun,
mahalluhu's-sıdku, leyse bîhî bes'un gibileridir. İbn Ebî Hatim, kendi
tasnifine göre ikinci mertebede yer alan bu lafızlardan birisiyle adaletine
hükmedilen ravinin hadislerinin yazılabileceğini, ancak gözden geçirilmesi
gerektiğini söylemiştir. İbnu's-Salâh'a göre bu lafızlar ravinin zabt
derecesini göstermezler. Bu bakımdan rivayetleri ancak zabt sahibi olarak
bilinen ravilerin rivayetlerine uygunluğu ölçüsünde muteberdir.
İbn Ebî Hâtim'in tasnifinde üçüncü derecede bulunan beşinci
mertebe ta'dil lafızlarından birisiyle adaletine hükmedilen ravinin hadisleri
yazılır ve gözden geçirilir. Ancak mertebe itibariyle diğerlerinden aşağıdır.
Şeyhun vasatun, Ceyyidu'l-hadîs, ile's-Sıdki mâ huve ta'dil lafızları bu
mertebede yer alanlardan birkaçıdır.
Altıncı mertebe ta'dil lafızlarına gelince bunlar, sâlihu'l-hadîs,
makbulün, suveylih gibi tadilin zayıfına delalet edenlerdir.
Hatta bazı cerh ve ta'dil alimleri bu mertebede yer alan
lafızların ta'dil değil cerh'in en hafifini gösterdiği görüşündedirler.