MUDİH
Sözlükte aşikar olmak,
aydınlanmak, vuzuha kavuşmak anlamına gelen “vadaha” fiilinin ifal babından
ismi faildir. Kelime olarak açıklayan, vuzuha kavuşturan, aydınlığa çıkaran
demektir.
Hadis usulünde ravinin
bilinmemesinden ibaret cehalete yol açan; aynı raviye ait değişik isim, künye,
lakab veya nisbeleri açıklamak, bu konuda düşülen hataları izah etmek üzere
kaleme alınan eserlere denir.
Bir ravinin ismi,
künyesi, lakabı, sıfatı. nisbesi, bazen birkaç tane olur. Ravi bunların biri
veya birkaçıyla tanınır. Böyle iken bir kaç künye veya lakabı olan raviden
hadis rivayet edenler herhangi bir sebeple onun bilinen ve meşhur olan sıfatını
bırakır ve meşhur olmayan sıfatlarıyla anarlarsa, işitenler onu bilinmeyen bir
başka ravi zannederler. Bu yüzden o ravinin hali meçhul kalır. Mesela Muhammed
İbnu's-Sâ'ib el-Kelbi'yi bazıları dedesine nisbet ederek Muhammed b. Bişr,
bazıları ise Hammâd İbnu's-Sa'ib ismiyle zikretmişlerdir. Bunun gibi onu Ebu'n-Nadr,
Ebu Sa'id, Ebu Hişâm gibi değişik künyelerle ananlar da vardır. Böyle değişik
isim ve künyelerle anılan el-Kelbi'nin rivayet ettiği hadis bir iken
bilmeyenler ravilerini değişik kişiler zannetmişler; bunun sonucu olarak da
ihtilaflara düşmüşlerdir.
İşte ravilerin değişik
isim, lakab, künye, sıfat, nisbe gibi kimliklerini tesbite yarayan hususları
bir arada toplayıp hangi ravinin hangi değişik isim künye ve lakabla veyahut
sıfatla meşhur olduğunun, bunun yanısıra müşterek bir sıfatla meşhur olan ravileri
konu alan ve bu konuda yapılan yanlışları anlatan eserlere müdih tabir
edilmiştir.
Mûdih kitapların en
meşhurları Abdulğani b. Sa'id el-Mısri'nin el-Mutelif ve'l-Muhtelif fi
Muştebihi Esmâ'i'r-Ricâl isimli eseri ile Ebu Abdillah Muhammed b. Ali es-Sûri'nin
kitabı, nihayet el-Hatibu'l-Bağdâdi'nin Mûdihu Evhâmi'l-Cem'i ve't-Tefrikidir.
el Hatibin eseri bunların en ükemmeli sayılır.
Mûdih kitapların,
değişik isim, künye ve lakabla ya da nisbelerle zikredilen aynı şahsı ayrı
kişiler zannetmek hatasından hadiscileri kurtarmak gibi büyük bir faydası
vardır. Bu kitaplar ravinin kim olduğuna açıklık getirdiğinden zayıf ravinin
sika olduğuna veya aksine sika raviye zayıf deme kabilinden yanlışlıkların da
önüne geçer. Şeyhini bilinen lakab ve künyesi ile anmayıp değişik lakab veya
künye ile anarak tedlis yapanlarla herhangi bir maksatla celi veya hafi irsal
yapanları da açığa çıkarır.