MU’ASARAT
Bir işin iki veya daha
çok kişilerce karşılıklı işlendiğini ifade eden mufâ'ale babından masdar olan
mu'asarat, aynı asırda yaşama, çağdaş olma manasına gelir.
Hadis usulünde umumiyetle
birbirlerinden hadis rivayet etsinler veya etmesinler aynı asırda yaşamış olan
raviler için kullanılır. Özel olarak ise, an lafzı ile rivayet edilen
hadislerin muttasıl addedilebilmesi için Müslim tarafından konulmuş bir
şarttır. Ona göre sika olan bir ravi, kendisi gibi sika olan bir raviden an
lafzı ile hadis rivayet etmişse bakılır. Şayet ikisi bir asırda yaşamışlarsa
birinin ötekine mülaki olup ondan hadis işitmesi mümkündür. İkisinin bir araya
gelip konuştuklarına dair herhangibir haber varid olmasa bile bu halde rivayet
sabittir. Böyle rivayet edilen hadislerle ihticac zaruri olur. Ancak burada
ravinin kendisinden rivayette bulunduğu şeyhine mülaki olmadığına, yahutta
ondan hiç bir hadis işitmediğine delâlet eden açık bir delil varsa bu müstesnadır.
Şu hale göre aksini gösteren açık bir delil olmadığı sürece muasarat mülakata
hamledilir.
Bununla birlikte
muasarat birbirlerinden hadis rivayet eden ravilerin görüşmüş olduklarına
mutlak olarak delâlet etmez. Nitekim, muasırı olduğu halde hiç görüşmediği
şeyhten rivayette bulunanlar, çağdaşı olduğu, hadis rivayet ettiği şeyhten
işitmediği hadisi rivayet edenler vardır. Bu bakımdan biri diğerinden hadis
rivayet eden talib ile şeyhin aynı asırda yaşamış olmaları aralarında mülakatın
olduğunu kesinlikle göstermez. Fi'l-vaki muhadramlar da Nebi s.a.v. zamanında
yaşamışlardır. Ancak ondan doğrudan rivayetleri yoktur.
Diğer taraftan bir
ravinin aynı asırda yaşadığı, ancak görüşmediği veya görüştüğü halde hadis
rivayet etmediği şeyhten doğrudan rivayet ettiği hadise mudelles denir. Bunun
yanısıra aynı asırda yaşadığı ancak aralarında mülakat olduğu bilinmeyen
şeyhden rivayeti ise bazılarına göre mürsel'i hafidir. Her iki zayıf hadis
çeşidi de rivayetin sıhhati için mu'asaratın yeterli olduğunun kabul edilmesi
sonucu meydana gelen aksaklığı aksettirecek misallerdir. Şu halde bir ravinin,
aralarında mu'asarat bulunan şeyhten doğrudan rivayeti hiç bir şekilde semaa
hamledilemez.