Ana Sayfa

 

MA’LUL

 

Hastalanmak manasına ''alle'' kök fiilinden ism-i mef'ul olan ma'lul, Buhari, Tirmizi, el-Hakimıu'n-Nisaburi ve ed-Derakutni başta olmak üzere bazı hadis alimleri tarafından MU'ALLEL yerine kulanılmış bir ıstılahtır.

 

Görünüşte sahih olan, ancak aslında sıhhatine mani teşkil eden gizli bir kusur taşıyan hadise ma'lul denilmesinin isbaetli olmayacağını söyleyen alimler vardır. Bunlara göre hadise sıhhatini kadh eden (kemiren, içinden göynüten) bir illetin isabetini ifade etmek için ma'lul tabirini kullanmak hatalı olduğu gibi yerinde de değildir. O'nun yerine hiç değilse hadise illet isabet ettiğini dikkate alarak i'lalin ism-i mef'ulü olan MU'AL tabirini kullanmak daha doğru olacaktır. Kaldı ki rubai mezid bir fiil olan ''e'alle'' nin ism-i mef'ulü kıyasen ma'lul değil, mu'all gelir. Lugat yönünden illetli hadisleri en iyi ifade eden ıstılah, bir şeyle oyalamak manasına aynı kökten tef'il babında ism-i mef'ul olan mu'alleldir. (Tedrib, 1/251). Ayrıca ma'lul, sözlükte devenin tekrar suvarılması manasında kullanılır. ''alle'' kök fiilinin ism-i mef'ulüdür. Dolayısıyla illetli hadisler için kullanılması hatadır. (Tevcih, 264).

 

Ma'lul tabirinin illetli hadisler için uygun bir ıstılah olmadığını ileri sürenlee karşın bu tabirin kullanılmasında mahzur olmadığı görüşünde olanlar ve kullandıkları bu tabirin yerinde olduğunu söyleyerek savunmasını yapanlar da vardır. Bunlara göre ''alle'' fiili sözlükte bir şeye illet isabet etmesini ifade etmekte de kullanılır. Buna göre bazı muhaddislerin illetli hadisi ma'lul ıstılahı ile ifade etmeleri fiilin bu manasından alınmadır. Dolayısıyla hata değildir.