KALB Fİ’L-METN – KALB
Fİ’S-SENED – KALB-İ MÜREKKEB
KALB
Sözlükte bir nesneyi
geriye döndürmek, çevirmek, altını üstüne getirmek manalarına gelir. (kamus,
1/237)
Hadis ıstılahı olarak kalb,
bir hadisin senedinde veya metninde yer alan kelimelerin yerlerini değiştirmeye
denir. Bu tairften anlaşılacağı gibi kalb,
hadisin ya senedinde yada metninde olur. Senedinde olana KALB
Fİ'S-SENED; metninde olana ise, KALB Fİ'L-METN adı verilmiştir. Kelimelerin
olduğu gibi cümlelerinde yerini değiştirmeye de kalb denir.
Senedde kalb e misal
olarak; ravinin hadisin senedinde bulunan Ka'b b. Murra ismini Murra b. Ka'b
okuyup önce gelen kelimeyi sona, sona geleni ise başa alarak yerlerini
değiştirmesi, verilebilir.
Bir hadisin isnadını
başka hadise bağlamak, bir ravinin hadisini bir başka ravinin hadisiymiş gibi
rivayet etmek de kalb'in türlerindendir.
Bir de KALB-İ MÜREKKEB
vardır ki birkaç hadisin isnad ve metinlerini değiştirmekten ibarettir. Buhari'nin
Bağdat'a gelişinde hıfzını ve hadis bilgisini kontrol etmek maksadıyla yapılanı
meşhurdur. Şöyle ki: Buhari Bağdat'a geldiğinde Bağdatlılar onu denemek için
yüz hadis seçerek isnadlarını ve metinlerini değiştirmişler; kalb ettikleri
hadisleri onar onar on kişiye vererek Buhari'ye sordurmuşlar. Buhari sorulan
her bir hadisi dinledikçe böyle bir hadis bilmediğini söylemiştir. Son hadisin
okunuşunun ardından kendisine en önce hadis okuyan şahsa dönerek ''Senin ilk
okuduğun hadis'in isnadı şu, metni şudur. ikincisi şöyledir'' diyerek
düzeltmiştir. Sonra ikinci üçüncü şahsın okuduğu hadislerin ilkinden
sonuncusuna kadar doğrusunu söylemiş, onuncunun hadislerini de düzelterek büyük
takdir toplamıştır. (Bağdad, 2/20)
Kalb, ya ravinin zayıf
olması sonucu muhalefetten doğar, yada mesela kimsenin rivayet etmediği garib
hadis rivayet ederek ona olan rağbeti arttırmak ve ilim taliblerini kendi hadis
meclisine çekmek gibi bir amaçla veya Buhari misalinde olduğu gibi bir
muhaddisi denemek için kasden yapılır. Ravi'nin muhalefetinden doğan kalb
tekerrür ederse zabt'a dokunur. Kasden garaib rivayet ediyor intibaı uyandırmak
için yapılan kalb'i pek çok muhaddis sirkat saymış, (Beykuniye 126) bir kısmıda
hadis uydurmaktan farksız görmüştür.
İster senedinde olsun,
ister metninde kelime yada cümlelerin yerleri ve isnadları değiştirilerek kalb
yapılmak sonucu meydana gelen hadise MAKLUB denir. Maklub hadislere verilecek
örnekler aynı zaman da kalb'e örnek teşkil edecektir, bu örnekler Maklub
başlığı altında görülebilirler.