HADİS İLMİ -
İLM-İ AHBAR - İLM-İ ASAR
- İLM-İ HADİS
İLMU’R-RİVAYE
Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in
Hadislerini konu alan eski deyimi ile ilm-i Hadis veya İlmu'l-Hadis, İslam
Alimleri, bilhassa Muhaddisler tarafından değişik şekillerde tarif edilmiştir.
Söz gelimi En-Nevevi'ye göre Alemlerin Rabbi olan ALLAH'A en üstün manevi
yakınlık vesilelerinden biri olan Hadis İlmi, Hadis metinlerinin Sahih, Hasen,
Zayıf, Muttasıl, Mürsel, Munkati', Mu'dal, Maklub, Meşhur, Garib, Aziz,
Mütevatir, Ahad, Ferd, Ma'ruf, şaz, Münker, Muallel, Mevzu, Müdrec,
Nasih-Mensuh, Has, Amm, Mücmel, Mübeyyen, Muhtelif ve benzeri nevilerinin
bilinmesidir. Aynı şekilde isnadlarının yani Ravilerinin hallerine vakıf olmak
bir de Ravilerin isnadlarda ve metinlerdeki ihtilaflarının hükmünün
bilinmesidir. (takrib,3).
Hadis İlmi'nin İlimlerin
en önemlilerinden oluşunun delili, İslam şeriatinin Kur'an-ı Kerim ile Hz. Nebi
sallallahu aleyhi ve sellem den rivayet edilen sünnetlere dayanması, Fıkhi
hükümlerden çoğunun sünnet etrafında dönmesidir; zira furu'a dair ayetlerin
ekserisi mücmeldir. Açıklaması sünnettedir. Müctehid kadı ile Müftü'nün ahkam
Hadislerini bilmelerinin şart olduğunda bütün İslam Alimlerinin ittifakı
vardır. (Müslim şerhi, 1/2).
İzuddin İbn-i Cama'a ise
Hadis İlmi'ni sened ve metnin hallerini bildiren kaidelerden ibaret bir İlim
olarak görür. O'na göre Hadis İlmi'nin konusu sened ve metin, gayesi sahih
Hadisleri sahih olmayanlardan ayırt ederek bilmektir. (tedrib, 1/41).
Buhari şarihi Muhammed bin Yusuf
el-Kirmani'ye göre Hadis İlmi , Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in sözleri
, fiilleri ve hallerinin bilinmesidir. Konusu ALLAH Resulü olarak Hz. Nebi
sallallahu aleyhi ve sellem; gayesi dünya ve ahiret saadetini kazanmaktır.
Ayrıca bu tarife itiraz edilmiştir. Es-Suyuti, Mısırda yerleşmiş türk asıllı
Şeyh'i Ebu Abdillah Muhammed b. Süleyman El-Kafiyeci'nin El-Kirmani'nin Hadis
İlmi'nin konusuna dair söylediklerine hayret ettiğini ve ''Hadis İlmi'nin
konusu Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in şahsıymış. O'nun şahsı olsa olsa
Tıb'ın konusudur; Hadis'in değil''
dediğini nakletmiştir. (tevcih,20).
Muhammed b. İbrahim el-Efkani'ye göre ise
Hadis İlmi , rivayet ve dirayete has olmak üzre iki kısımdır. Rivayet'e has
olan kısmı Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in sözleri ve fiilleri ile
bunların rivayetini, zabtını ve lafızlarının tesbit edilerek yazılmasını içine
alan bir İlimdir. Dirayet'e has olan kısmı ise rivayet'in hakikati, şartları,
çeşitleri, hükümleri, Ravilerin halleri, şartları ve rivayet'in sınıflarını
bildiren ilimdir. (tedrib, 1/41).
El-Efkani'ye göre Hadis
İlmi'nin bu ikinci kısmının tarifindeki rivayet'in hakikatinden maksad sünnetin
nakli ile onu Hadis ihbar ve benzeri yollarla söyleyene nisbet etmek;
şartlarından kasıt, Ravisinin naklettiklerini sema' , arz, icazet ve benzeri
tahammül yollarından birisiyle alması; nevileriyle söylenmek istenen ittisal,
inkıta' ve benzerleridir. rivayet'in hükümleri kabul ile reddir. Ravilerin halleri Adalet ile Cerh; şartları
ise Hadisleri tahammül ve eda da yerine getirmek zorunda oldukları şartlardır.
Merviyyatın kısımlarına gelince bunlar müsned, mu'cem , cüz ve benzeri
tasniflerdir. (tedrib, 1/40) .
El-İraki Hadis İlmi'ni
mertebesi yüksek, son derece faydaalı bir İlim olarak ta'rif eder ve şer'i
hükümlerin çoğunun ona dayandığını, helal ve haram'ın onunla bilindiğini
kaydeder. (tevcih, 20).
İbn Haceri'l-Askalani'ye gelince o, Hadis
İlmi'ni sened ve metnin hallerini bildiren kaideler ilmi olarak tarif etmiştir.
(tedrib,1/41).
Birbirinden farklı görünen bu tariflerin
birleştiği nokta, Hadis İlmi'nin Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in söz,
fiil ve hallerini, bunlar hakkında nakledilen rivayetlerle rivayet sonucu
tesbit edilen Hadislerin zabtedilmesini ve nihayet sahih olanlarının
olmayanlardan ayrılmasını konu almış olmasıdır. Hadis İlmi'nin öz'ünü hepsi
birbirine bağlı bu konular ve etrafında yazılan eserler teşkil eder.
El-Efkani'nin taksimindede görüldüğü gibi
Hadis İlmi iki kısma ayrılır. Birincisi rivayet ile ilgili rivayetu'l-Hadis
ilmidir. İkincisi, dirayetle ilgilidir ve Dirayetu'l-Hadis adını alır.
Hadis İlmi'ne rivayet İlmi (İlm-i rivayet),
haberler ilmi (İlm-i ahbar), eserler ilmi (İlm-i asar) diyenlerde olmuştur.