FERD-İ MUHALLİF
Bir Ravinin kendisinden daha üstün Ravilerin
rivayetlerine aykırı olarak tek başına rivayet ettiği Hadistir.
İbnu's-Salah'a ve ona tabi olarak En-Neveviye
göre Ferd-i Muhallif, Şaz'ı Merdudun iki kısmından birincisidir. En-Nevevi
şöyle der: ''El Halili ve el Hakimin şaz tariflerini ''inneme'l-a'malu
bin'niyyat'' Hadisi, ''Ve la hakkının satış veya hibesini yasaklayan'' Hadis
vb. Sahih addedilen Adalet ve Zabt sahibi Ravilerin münferid olarak rivayet
ettikleri Hadislerle bağdaştırmak müşküldür. Bu konuda Sahih olan tafsildir.
Eğer Adl ve Zabıt ravinin rivayetinde teferrut ettiği Hadis kendisinden ahfaz
ve Azbat olan Ravinin rivayetine muhallif ise Merdut Şaz dır. Değilse Ravisi
Adl, hafız ve Zabtında mevsuk olması kaydıyla ferd olan Hadis i Sahihtir. Zabtı
tam değilse Hasendir. Eğer Adalet ve Zabt vasıflarından yoksun ise Hadis'i
Münker Merdut Şaz dır. Hasılı Merdut Şaz, Ferd-i Muhalliftir. (Takrib,12).
Buradan ferd-i Muhallfin
Adalet ve Zabt vasıflarından uzak bir Ravinin Hadis Zabt'ı bakımından
kendisinde daha üstün Ravi ye aykırı olarak ve tek başına rivayet ettiği Hadis
olduğu anlaşılmaktadır. Aslında Ferd Ravinin münferid, Muhallif de aykırı ve
Muhallif olarak rivayet ettiği Hadis demek olduğuna göre Ferd-i Muhallif
teriminin kendisinden, tarifi de açıklık kazanmaktadır. Bununla beraber Ravinin
rivayetinde başkalarına muhalefet bahis konusu olmadan başkalarının rivayet
etmediği bir Hadis'i rivayette tek kalması da Ferd-i Muhallif'ten sayılmıştır.
Tabiatiyle, rivayette tek kalan Ravinin Adalet ve Zabt yönlerinden güvenilir
bir kimse olması halinde rivayet i Ferd-i Muhallif kabul edilir. (Hadis
Istılahları,108).