Ev Mâ Eşbehe Hazâ
Mine'l-Elfâz - Ev Nahvehû - Ev Şibhehû - Ev Kariben minhu
EV KEMA KALE:
''Yahud Hz. Nebi
s.a.v.'in buyurdukları gibi'' manasındadır. Bir Hadis'i manasıyla rivayet eden Ravi'nin
yanılma ihtimali göz önünde tutark rivayetten sonra söylenmesi iyi görülen
tabirlerdendir.
Başta ibn-i Mes'ud olmak üzre bir kısım
Sahabilerin bazen bir Hadis'i rivayet ettikten sonra ''Kale Resulullah s.a.v.
Keza ev nahvehu ev kariben minhu (Hz. Nebi s.a.v. şöyle buyurdular; yahud bunun
gibi, yahud da buna benzer bir söz söylediler)'' dedikleri rivayet edilir.
Demekki Sahabiler, yıllar önce işitmiş oldukları bir Hadis'in sözlerini tam
olarak hatırlayamayınca manasını rivayet etmişlerdir. O'nun sözlerini kelimesi
kelimesine rivayet edemeyişlerinin manevi sorumluluğunu düşenerek böyle
yapmışlardır. Hadisleri ma'nasıyla rivayet etmeyi caiz görenlerin delillerinden
biri budur.
Aynı tabir, ''Arz'' yoluyla rivayet te
Hadislerin Şeyh'e okunuşu sırasında da kullanılır. Hadis'i çok kere Şeyh'in
asıl nüshası olan yazılı bir Kitaptan okuyan Kari', okuduğu Hadis'in herhangi
bir Lafzında şüpheye düşerse yazılı olanı okuduktan sonra ''Ev Kema Kale ''
der. Bu takdirde sonradan okuduğu Lafz'ın doğrusu açığa çıktığında doğrusunu
rivayet etmek için Şeyhinden dolayısıyla izin ve icazet almış olur. Bununla
beraber bu Lafız daha çok Hadislerin ma'nasıyla rivayette kullanılmıştır. Hatta
Hadis'i ma'nasıyla rivayet eden Ravinin rivayet ten sonra böyle demesini gerekli
görenler olmuştur.
Bilhassa Hadis'in ma'nasıyla rivayet te aynı
ma'naya gelmek üzere ''Ev nahvehu (yahud Hz. Nebi s.a.v.'in buyurdukları
gibi)'' ; ''Ev şibhehu (yahud Hz. Nebi s.a.v.'nin sözlerinin benzeri)'' ; ''Ev
Kariben minhu (yada o'na yakın)''; ''Ev ma eşbehe haza mine'l-Elfaz (yahud bu
sözlere benzer sözlerle)'' tabirleride kullanılır. (Tecrid mukaddimesi, 467.8).