Ana Sayfa

 

ETRAF  -  ATRAF:

 

  Kelime olarak 'Taraf' ın çoğuludur. Taraf Sözlükte Türkçedeki manasındadır. Bir bölük şeye de denir.

 

  Hadis Usulünde: Etraf, ale'l-Etraf denilen metodla tasnif edilen Hadis Kitablarına denir. Bu metodla tasnifte bir Hadis'in yalnızca bir bölümü zikredilir. Zikredilen kısım, kalan kısmada delalet eder. Daha sonra zikredilen Hadis'in bütün isnadları etraflı bir şekilde veya kısmen bir araya getirilir.

 

Bakınız: Ale’l-Etraf

 

  Etraf Kitablarının en meşhurları şunlardır:

1: Etrafu Sahihayn: İbrahim b. Muhammed b. Ubeyd ed-Dimeşki.

 

2: Etrafu's-Sahihayn: Halef b. Muhammed b. Ali el-Vasıti.

 

3: Etrafus'Sahihayn: Ebu Nu'aym el-İsbehani.

 

  Bu üç Kitab isimlerinden de anlaşılacağı gibi Buhari ve Müslim Hadislerinin etrafına dairdir.

 

4: Etrafu'l-Kutubi'l-Hamse: (Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi ve Nesei): Ahmed b. Sabit b. Muhammed et-Tarki.

 

5 Etrafu'l-Kutubi's-Sitte: Muhammed b. Tahir el Makdisi.

 

6 Etrafu'l-Kutubi's-Sitte: Yusuf b. Abdirrahman el-Mizzi.

 

7 İthafu'l-Mehera bi-Etrafi'l-Aşera: İbn Haceri'l-Eskalani. Bu Kitab , İmam Malik'in El-Muvatta'ı , Eş-Şafii, Ahmed b. Hambel ve ed-Darimi'nin Müsnedleri, İbn Huzeyme ve İbn Hibban'ın Sahihleri; el-Hakim'in el-Mustedreki, ibnu'l-Cardud'un el-Muntekası; Ebu Avane'nin Mustahrec'i, Ed-Darekutni'nin Sünen'i ve Et-Tahavi'nin Şerh-u Meani'l-Asari olmak üzre on bir Kitab'ın etrafıdır.  Müellifi her ne kadar Kitabını on eserin etrafı olarak isimlendirmişsede Sahih ibn-i Huzeymenin az bir kısmı Kitabında yer ettiği için onu sayıya dahil etmemiştir. (Mustatrafe, 125/7).