NESEB – NİSBE
ENSAB:
Neseb kelimesinin çoğuludur. Neseb, sözlükte
akrabalık, özellikle baba tarafından kan akrabalığına dendiği gibi bir kabile
yada beldeye nisbet manasına da gelir (Kamus, 1/266.7).
Hadis Usulünde evtanu'r-Ruvat ve buldanihim
konusuyla ilgilidir ve Ravilerin kimliklerinin tayininde başvurulan ilmin
adıdır.
Tanınmış Alimlerin ve
genellikle Ravilerin nisbet edildikleri kabile veya yerleri, yahud en çok
tanındıkları mesleklerini konu olarak alır. Daha sonraki yıllarda Ensab'a
mezheb de eklenmiştir. Özellikle isimleri birbirine benzeyen kişilerin kim
olduklarının tayininde Ensab bilgisinin büyük önemi vardır.
İbn-i Sa'id meşhur tabakatında Sahabeyi
yerleştikleri yerlere göre ayırmış, onlardan ilim alan Tabinleri ve takib eden
bir kaç tabaka ricalini aynı metoda göre tasnif etmiştir.
İbnu's-Salah ında kaydettiğine göre Araplar,
önceleri kabilelerine nisbet edilmişlerdir. İslamdan sonra bedevi hayattan
şehir hayatına geçilmeye başlanılması üzerine yerleştikleri şehir yada
kasabalara nisbet edilerek anılmışlardır. Hatta bir yerden başka bir yere göç
edenler için ''Fulanu'n el-Misri Sümme'd-Dimeşki'' misalinde olduğu gibi iki
nisbeti ''Sümme'' edatı ile birleştirmek adet haline gelmiştir. Kasaba'ya
nisbet edilenlerin önce o kasaba'ya, sonrada bağlı olduğu çevreye veya
yakınındaki büyük şehre nisbet edilmesi
de aynı şekildedir.
Ravilerin tanınmasında önemli faydaları olan
Ensab konusunda yazılan Kitapların en meşhurları, Abdulkerim bin Muhammed
es-Sema'ani'nin Kitabu'l-Ensab'ı ile o'nun muhtasarı olan Ebu'l-Hasen Ali bin
Muhammed ibnu'l-Esiri'l-Cezeri'nin El Lubab fi Tehzibi'l-Ensab isimli
eserleridir.
Ensab Kitapları içinde özel olarak
Muhaddislerin Ensabına tahsis edilmiş olanları da vardır. Muhibbud-Din Muhammed
bin Mahmud ibn-in-Neccar el-Bağdadi'nin Ensabu'l-Muhaddisin adlı eseri
gibi. (Mustatrafe, 94).