Ana Sayfa

 

ED’AFU’L-ESANİD

EVHA’L-ESANİD:

 

  ''Ed'afu'l-Esanid'' terimiyle aynı ma'nada dır ve isnadların en zayıf görülenini ifade eder. Asahhu'l-Esanid ıstılahının aksine zayıf Ravilerden meydana gelen isnadların değerlendirilmesinde kullanılır. Böylece isnadlar içinde en zayıf olanlara denmiştir.

 

  Şu isnad lar Evha'l-Êsanid sayılmıştır.

 

Hz. Ebu Bekr'e ulaşan isnadların en zayıfı:

Sadakatu'd-Dakiki - Ferkadu's-Sebehi - Murae't-Tayyşb - Hz.Ebu Bekr.

 

Hz.Ali ye varan isnadların en vahisi:

Amr b. Şemir - Cabiru'l-Ce'afi - el-Harisu'l-A'ver - Hz. Ali isnadıdır.

 

  Ömerilerin en vahi isnad'ı Muhammed b. Abdullah ibni'l-Kasım b. Abdullah - Babası - Dedesi.

Bu isnaddaki Muhammed, Abdullah ve el-Kasımdan hiçbiriyle ihticac caiz görülmemiştir.

 

  Ebu Hureyre'ye ulaşan Evha'l-Êsanid, el-Busiy b. İsmail - Davud b. Yezid el-Evdi - Babası - Ebu Hureyre;

 

Enes b. Malik'e ulaşan en vahi isnad ise:

Fahr - Babası - Eban b. Ebi Ayyaş  - Enes isnad ıdır.

İbn Hacer bu isnad da silsiletu'l-Kizb (Yalan zinciri) demiştir.

 

  Şahıslara ulaşan isnadların en vahisi olduğu gibi beldelere göre de Evha'l-Êsanid vardır. Abdullah b. Meymun el-Kaddah - Şihab b. Hiraş - İbrahim b. Zeyd el-Huzi - İkrime - İbn-i Abbas isnad'ı Mekkelilerin; Muhammed b. Kays el-Maslub - Ubeydillah b. Zehr - Ali b. Zeyd - el-Kasım - Ebu Umame isnad'ı Şamlıların; Ahmed b. Muhammed ibn-i'l-Haccac b. Ruşt - Babası - Dedesi - Kurre b. Abdirrahman - Ondan kim rivayet etmişse o isnad Mısırlıların en vahi isnadıdır. Horasanlıların Evha'l-Êsanid'i ise: Abdurrahman b. Muleyha - Neşel b. Sa'id - Dahhak - İbn-i Abbas isnadıdır. (Tedrib, 1/18/0.1).