SEBEBU VURUDİ’L-HADİS
– SEBEBU’L-HADİS
ESBABU VURUDİ’L-HADİS
– ESBABU'L-HADİS:
Esbabu'l-Hadis de denir. Hadislerin söyleniş,
bir fiili bildiriyorsa işleniş sebeplerini konu olarak alan ilim dalının adıdır.
Kur'an-ı Kerim için Esbabı Nuzul ne ise Hadisler içinde Esbabu Vurudu'l-Hadis
odur.
Hadislerin bir kısmı bazı olaylar üzerine,
bir kısmıda sorulan sorulara cevap olarak varid olmuştur. Gerek bu olaylar,
gerekse Sahabilerin çeşitli vesilelerle sordukları sorular, olay üzerine
söylenen sözün yada soruya verilen cevabın sebeb-i vurudunu teşkil eder.
Misal: ''Birini traş ettiğinizde ya saçını
tamamen kesin; yada tamamını bırakın.'' (Ebu Davud 4/411). Bu Hadis'in söyleniş
sebebi Hz. Nebi s.a.v.'in saçının bir kısmı kesilmiş bir kısmı bırakılmış bir
çocuk görmesidir. Bu olay üzerine bu sözleri söyleyerek saçın bir kısmını kesip
bir kısmını bırakmayı men etmiştir. Sahabilerin ''Hangi şey efdaldir? Hangi
ameli işlersem Cennet'e girerim? Hangi Müslüman hayırlıdır? En büyük günah
hangisidir?'' gibi yüzlerce sorusu da sebebi vuruddur. ve Hz. Nebi s.a.v. in
verdiği cevaplarla beraber Hadis metinleri arasında yer almıştır.
Hadislerin vurud sebebini bilmek son derece
önemlidir; çünkü sebebin bilinmesi ile her şeyden önce mesele aydınlığa
kavuşur. Hz. Nebi s.a.v. in söylediği sözleri taşıdığı hükümler umumimidir,
hususimidir? vucuba'mı nedbe mi delalet eder? Bu ve öteki önemli hususlar
açıklık kazanır. Dolayısıyla Hadisten hüküm çıkarmak bir ölçüde kolaylaşır.
Diğer taraftan sebeb-i vurudun bilinmesi
Hadisin etraflı bir şekilde ve kolayca anlaşılmasını sağlar. Benzer bir
meseleye tatbik edilerek hüküm çıkarılmasını kolaylaştırır.
Esbabu Vurudu'l-Hadis konusunda Abdullah
ibn-i'l-Hüseyin el-Ukberi'nin ve Ebıu Hamid Kutah el-Cubari'nin birer Kitabı
vardır. (Tedrib, 2/394).
es-Suyuti de aynı konuda
bir Kitab tasnif etmişsede tamamlayamamıştır. (Beyan 1/31).
Bu gün için
Esbabu'l-Hadis konusunda elde bulunan tek Kitab ibn Hamze ed-Dimeşki'nin
el-Beyan ve't-Ta'rif i Esbabu Vurudu'l-Hadisişşerif isimli eseridir.