Ana Sayfa

 

ESAHHU’L-KUTUB:

 

''Kitapların en sahihi'' demektir. Hadis Kitapları içinde ihtiva ettiği Hadisler itibariyle en Sahih kabul edileni ifade etmekte kullanılmıştır.

 

  İmam Şaffi ye göre Esahhu'l-Kutub, İmam Malik'in el-Muvatta'ıdır. ''Hadis ilmi konusunda yeryüzünde İmam Malik'in kitabından daha Sahih bir Kitap bilmiyorum'' demiş olması buna hamledilir. Ancak onun bu sözü Sahih-i Buhari ve Müslimin tasnifinden önce söylediği (Ulum,14), dolayısıyla el-Muvatta'nın Es-Sahihan henüz ortada yok iken Esahhu'l-Kutup itibar edildiği ileri sürülerek Kur'an-ı Kerim den sonra en Sahih Kitab'ın Buhari ile Müslimin Kitapları olduğu söylenmiştir: Buhari'nin Kitabı Es-Sahihan'ın en Sahih, daha çok faydalı olanı, gerek zahiri, gerekse batini daha fazla ifade edenidir. Müslim'in Buhari'den faydalandığı ve onun Hadis ilminde bir benzeri olmadığını itiraf ettiği sabittir. Buhari'nin Kitabının tercihine dair bütün bu zikrettiklerimiz Alimlerin büyük çoğunuluğunun ve Hadis ilminin sırlarına vakıf, bu ilmin inceliklerini iyi bilen İtkan ehlinin benimsediği görüştür. (Müslim şerhi 1/10).

 

  Bununla beraber el-Hakimu'n-Nisaburi'nin Şeyhi Ebu Ali el-Hüseyin bin Ali en-Nisaburi, Müslim'in Sahih'inin daha Sahih, dolayısıyla Esahhu'l-Kutub olduğu görüşündedir. Bazı Mağrib Alimleri de aynı kanaattedirler. Ancak Sahih kabul edilen görüş, Buhari'nin daha Sahih kabul edenlerin görüşüdür. Ebu Bekri'l-İsmail'i Nesai gibi Alimlerde Sahih-i Buhari'yi tercih etmişlerdir (Tedrib 1/93).

 

  Sahih-i Buhari'nin Müslim'in Sahihine tercih edilmesine bunun sonucu olarak da Esahhu'l-Kutub sayılmasına  sebep kabul edilen bazı özellikleri vardır. En-Nevevi, her iki Kitabı mukayeseden sonra Buhari'yi tercih sebeplerini şöyle sıralamıştır:

''ALLAH rahmet eylesin, Müslim'in usulü ki bu Usulü hakkında Sahihinin mukkaddimesinde icma bile nakletmiştir. Şudur: Ona göre ''an'' lafzı ile rivayette bulunan Ravi'nin isnadı, Şeyh ile çağdaş oldukları takdirde bir araya geldikleri sabit olmasa bile Mevsul hükmündedir. Halbuki Buhari, Mu'an'inin isnadını Şeyh ile mülakatı sabit olmadıkça mevsul sayılmaz. Öte yandan Müslim, caiz gördüğü bu hükümle bir arada uygulanması imkansız olan bir Usül takib ederek bir Hadis i çeşitli tarikleriyle bir araya toplamıştır. Gerçi onun eserinde baştan sona cevaz verdiği o Usule göre hareket ettiğini söyleyemeyiz. Ancak Buharinin Kitabı kendi kitabına o Usül üstün kılmıştır''. (Müslim şerhi, 1/10).

 

  Es-Suyuti, Sahih-i Buharinin Sahih-i Müslime tercih sebeplerini daha ziyade senedlerindeki i'tisal ve Ravilerinin it-kanında görür. (Tedrib, 1/92).

Bu ve öteki önemli bazı sebepler göz önünde bulundurularak Buhari'nin el-Camiu's-Sahih'i Müslim'in aynı isimli eserinden üstün tutulmuş ve Esahhu'l-Kutub itibar edilmiştir.