ENKERU MA RAVAHU
FULANUN KEZA:
''Falanca'nın en münker
rivayet ettiği Hadis şudur'' manasına Hadislerin ibareleri arasında arada bir
rastlanan tabirlerdendir.
Hadisçiler bazen zayıf olmayan bir Hadis
hakkında bu tabiri kullanırlar. Bununla o Hadis in genelde Münker rivayetlerde
bulunmakla tanınmış bir Ravi'nin Hadis i olduğuna işaret etmiş olurlar. Mesela: İbn Adi şöyle demiştir: Bureyd bin
Abdillah bin Ebi Burde'nin en Münker Hadisi, Yüce ALLAH bir ümmet'e hayır
dilediğinde Peygamberinin ruhunu kendilerinden önce alır.'' Hadisidir. Bu
Hadis'in tariki Hasen, Ravi'leri Sika'dır. Bir kısım Hadis Alimleri o'nu Sahih
saydıkları Hadisler arasına katmışlardır.
Ez-Zehebi de bir yerde aynı ibareyi
kullanarak ''Velid bin Müslim Hadislerinin en Münkeri Kur'an-ı Kerim in
ezberlenmesine dair Hadistir'' demiştir. Oysa Velid'in bu Hadisini Tirmizi
rivayet etmiş Hasen olduğunu belirtmiştir. El-Hakim ise aynı Hadisin eş-Şeyha'nın
şartına göre Sahih olduğunu söylemiştir. (Tedrib, 1/241).
Kullanıldığı yere ve şekline bakılırsa
denilebilirki, Hadis Alimleri genelde Münker rivayetlerde bulunmakla tanınan
Ravi'nin Hadisine işaret etmek istediklerinde ''Enkeru ma Ravahu fulanun keza''
demişlerdir. Bununla bahse konu Hadisin daha çok Münker rivayetlerle bilinen
Ravi'nin Hadis i olduğunun gözden uzak tutulmaması gerektiğine dikkat
çekmişlerdir. Aslında Münker rivayet le tanınan bir Ravi'nin tüm Hadislerimim
Münker olması gerekmez. Kaldıki, Enkeru ma revahu fulanun keza diyen Hadis
Alimi o Hadis gerçekte zayıf değilse Ravi'sini tezkiye ediyor demektir. Türkçe
dede bir kimse hakkında ''Falan'ın en iyi yaptığı iş yalan söylemektir'' demek
aslında o'nu kötülemek; buna karşın ''En kötü işi şudur'' demek aslında o'nu
bir anlamda övmektir. Şu hale göre bir Ravi hakkında Enkeru ma revahu fulanun
keza denilerek bir Hadis nakledilmişse o Hadis mutlaka Münker değildir. Aksine
hakkında verilmiş olan sıhhat hükmüne göre değerlendirilecek niteliktedir.