17- DÜNYADAKİ DÖRT
SıNıF İNSAN VE DURUMLARI
حدثنا محمد
بن إسماعيل
حدثنا أبو
نعيم حدثنا عبادة
بن مسلم حدثنا
يونس بن خباب
عن سعيد الطائي
أبي البختري
أنه قال حدثني
أبو كبشة الأنماري
أنه سمع رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يقول ثلاثة
أقسم عليهن
وأحدثكم
حديثا فاحفظوه
قال ما نقص
مال عبد من
صدقة ولا ظلم
عبد مظلمة
فصبر عليها
إلا زاده الله
عزا ولا فتح
عبد باب مسألة
إلا فتح الله
عليه باب فقر
أو كلمة نحوها
وأحدثكم
حديثا
فاحفظوه قال
إنما الدنيا
لأربعة نفر
عبد رزقه الله
مالا وعلما فهو
يتقي فيه ربه
ويصل فيه رحمه
ويعلم لله فيه
حقا فهذا
بأفضل
المنازل وعبد
رزقه الله
علما ولم
يرزقه مالا
فهو صادق
النية يقول لو
أن لي مالا
لعملت بعمل
فلان فهو نيته
فأجرهما سواء وعبد
رزقه الله
مالا ولم
يرزقه علما
فهو يخبط في
ماله بغير علم
لا يتقي فيه
ربه ولا يصل
فيه رحمه ولا
يعلم لله فيه
حقا فهذا
بأخبث
المنازل وعبد
لم يرزقه الله
مالا ولا علما
فهو يقول لو
أن لي مالا
لعملت فيه
بعمل فلان فهو
نيته فوزرهما
سواء
قال أبو عيسى
هذا حديث حسن
صحيح
Ebû Kebşe el Enmârî (r.a.)’den
rivâyete göre, bizzat kendisi Rasûlullah (s.a.v.)’in şöyle buyurduğunu
işitmiştir:
“Üç özellik var ki onlar
üzerine yemin ederim, size bir söz söyleyeceğim onu hafızanızda iyi tutun dedi
ve şöyle buyurdu:
“Sadaka vermekten bir
kulun malı eksilmez. Uğradığı haksızlıklara sabreden kulun Allah şerefini
artırır. Dilencilik kapısını açan bir kula Allah yoksulluk kapısını açar -veya
benzeri bir ifade kullandı-
Size bir söz
söyleyeceğim onu hafızanızda tutun sonra şöyle buyurdu:
Dünyada dört sınıf insan
vardır;
Allah’ın kendisine mal
rızık ve ilim verdiği bir kul ki kul bu nimet içersinde yolunu Rabbi
vasıtasıyla bulur, Müslümanlarla ve akrabalarıyla irtibatını kesmez o verilen
nimette Allah’ın hakkı ne ise onu da bilir ve gereğini yerine getirir. Bu kul
Allah katında en üstün derecededir.
Yine bir kul ki Allah
ona ilim vermiş mal vermemiştir. Bu kulun niyeti doğrudur ve şöyle der: Eğer
malım olsaydı falanın yaptığı gibi yapardım der işte o niyetine göre karşılık
görür. Önceki kimse ile sevapta eşittirler.
Yine bir kul ki Allah
kendisine rızık vermiş fakat ilim vermemiştir. İlim ve bilgisizlik yüzünden
malını dengesiz biçimde harcar, rabbine karşı sorumluluk bilinci duymaz
akrabası ve Müslümanlarla alakasını keser ve o malda Allah’ın hakkını da yerine
getirmez. Bu kimse en kötü durumdadır.
Yine bir kul daha vardır
ki: Allah kendisine ne mal ne de ilim vermiştir. Bu kimse de şöyle der; Eğer
malım olsaydı ben de falan kimse gibi o malı kötü yollarda harcardım. O da
niyetine göre karşılık görür her ikisinin de günahı eşittir.”
Diğer tahric: İbn
Mâce, Zühd
Tirmizî: Bu hadis
hasen sahihtir.