Ana sayfa

 

FERAİZ / MİRAS

 

Feraiz, farzlar, belirli hisseler demektir. Fıkıhta; ölünün geriye bıraktı­ğı malların belli ölçülerle varisleri arasında paylaştırılmasından bahseden il­me denir. İslâm miras hukukunu ifâde eder.

 

Bu ilmin gayesi hak sahiplerine haklarım ulaştırmaktır.

 

Feraizin iiç hiikınü vardır: Muris (miras bırakan), terike (bırakılan mal) ve varis (mala hak kazanan)dır.

 

Şartları da üçtür: Murisin ölmüş olması, ölüm zamanında vârisin bu­lunması, varis olma cihetini bilmesi.

 

Vâris olma (irs) sebebleri yine üçtür. Sahih nikah, nesep, velâ (efendisi­nin kölesine yakınlığı)

 

Varis olmaya engel olan haller:

 

1. Kölelik,

 

2. Kısas veya keffâret cezasını gerektiren adam öldürme (kıtal), yakın bir akrabasını öldüren kimse Öldürdüğü adamın tek varisi bile olsa, onun malına mirasçı olamaz.

 

3. Muris ve varisin farklı dinlerden olması,

 

4. Zimmet ehli için memleketin ayrı ayrı olması.

 

Feraizin, belli başlı özellikleri, kadının erkeğe nazaran yarı hisse alması, fârizi denir. Ölünün geriye bıraktığı maldan belirli miktarda hisse alan kim­seler ashabü'l feraiz'dir. Bunların durumu mirasçıların miktarı ve ölüye ya­kınlığına göre değişir. Bu manâda feraiz kırk halde özetlenmiştir. Bu kırk halin üçü baba için, dördü dede için, üçü kız için, altısı oğul kızları için, beşi öz kırkazdeş için, yedisi baba bir kız kardeşler için, üçü ana için, ikisi de nine içindir. Bu kırk halin bulunduğu tablolara feraiz aynası denir.

 

Feraizi, belli başlı özellikleri, kadının erkeğe nazaran yarı hisse alması, ölenin geriye bıraktığı mallardan borçları ve vasiyetleri verildikten sonra ge­riye kalanın bölünmesi veresesi olan kimselerin malının üçte birinden fazla­sını başkalarına vasiyet edememesi gibi hususlardır.

 

Miras: Mirasın sözlük manası geçmek, intikal etmek, halef olmak de­vam etmektir.

 

Istılahta ise, terikede yani ölünün bıraktığı malda hak ve hissesi olan kimselerle her birinin hissesinin»miktarını bildiren fıkıh ve hesap kaideleridir.

 

Terike, vefat edenin geride bıraktığı mal ve haklardır. Miras ilmine feraiz de denir.

 

İslam miras hukukunun kaynakları: Kitap, Sünnet, tema ve sahabe gö­rüşleridir.

 

Mirasın Rükünleri: Her miras olayında üç temel unsur bulunur. Bunlar mirasçı (varis) Miras bırakan (ölü, muris) ve terike (varislere bırakılan mal ve haklar)dır.

 

Mirasın manîleri; Miras bırakanı öldürmek, din farkı ve kölelik mira­sın başlıca mânileridir.

 

Mirasçıların Vâris Olma Sıraları:

 

1. Belli hissesi olan hısımlar (ashabü'l-ferâiz)

 

2. Neseb bakımından asabe olan hısımlar.

 

3. Başka bir sebeb ile asabe olanlar

 

4. Azad edenin asabesi,

 

5. Red yoluyla mirasçı olan asabü'l-feraiz

 

6. Ashabü'l-feraiz ve asabe dışında kalan kadın ve kadın vasıtasıyla bağ­lanan erkek hısımlar (zevil-erham),

 

7. Mukaveleli vâris

 

8. Nesebi, miras bırakandan başkasına ikrar yoluyla nisbet edilen hısım,

 

9. Kendisine üçte birden fazla vasiyet edilen kimse,

 

10. Hazine (beytülmâl)

 

Burada ayrıntılara girmeden üzerinde ittifak edilen mirasçıları ve ken­dilerine düşen payları belirtelim:

 

I. Belli hissesi olan hısımlar (ashabü'l-feraiz):

 

1. Karısı ölen koca:

 

a. Eğer karısının oğlu veya kızı veya torunları varsa dörtte bir,

 

b. Bunlardan hiçbiri yoksa ikide bir hisse alır.

 

2. Kocası ölen kadın:

 

a. Ölen kocasının oğlu veya kızı veya torunları varsa sekizde bir,

 

b. Bunların hiç biri yoksa dörtte bir alır.

 

3. Ölenin babası:

 

a. Ölenin oğlu veya torunu ... varsa altıda bir, b'. Ölenin kızı veya oğlunun kızı, oğlunun oğlunun... kızı ile beraber bulunuyorsa altıda birini ve diğer mirasçılardan kalanını alır.

 

c. Bunlar bulunmazsa babası mirasçı olur, yani başka mirasçı yoksa mi­rasın tamamı başka mirasçı varsa onlardan kalan babaya aittir.

 

4. Ölenin dedesi (baba tarafından):

 

a., b, c. Ölenin babası gibidir.

 

d. Babanın bulunması halinde dede, mirastan pay alamaz.

 

5. Ölenin ana bir kız veya erkek kardeşleri:

 

a. Bir tane ise altıda bir hisse alır.

 

b. Birden fazla iseler terekenin üçte birini eşit olarak paylaşırlar, kız ve erkek burada eşit hisse alır.

 

c. Ölenin babası dedesi, oğlu, kızı, oğlunun oğlunun... oğlu veya kızı bulunursa anabir kardeşler mirastan pay almazlar.

 

6. Ölenin kızı:

 

a. ölenin oğlu olmayıp bir tane kızı varsa terekenin yarısını alır,

 

b. İki veya daha çok kızı varsa üçte ikisini aralarında paylaşırlar.

 

c. Ölenin oğlu da varsa, kızlar bir, oğlanlar iki hisse alarak asabe olur­lar. Diğer mirasçılar hisselerini aldıktan sonra kalanı başka mirasçı yoksa bütün terekeyi kızlar bir, erkekler iki hisse olarak paylaşırlar.

 

7. Ölenin oğlunun kızı:

 

a. Ölenin kızı bulunmayıp oğlunun bir kızı bulunursa, terekenin yarısı­nı alır.

 

b. Bu durumda oğlunun kızları birden fazla iseler, üçte ikiyi aralarında paylaşırlar.

 

c. Ölenin bir kızı ile beraber bir veya daha fazla oğul kızı bulunursa bunlar altıda bir alırlar. Aynı derecede oğlun oğlu ile beraber bulunurlarsa asabe olurlar. Yani kalanı ikili birli paylaşılır. Yakınlık olarak kendisine denk ve­ya kendisinden aşağı derecede bulunan erkek ile asabe olamayan oğul kızı mirastan pay alamazlar.

 

d. Oğlun kızı ölenin iki veya daha fazla kızı ile beraber bulunursa mi­rastan pay alamazlar.

 

e. Derecede eşit veya daha aşağıda oğlun oğlu... ile oğul kızları asabe olurlar.

 

f. Oğul kızları oğlun veya derece itibariyle Ölüye daha yakın olan erkek çocuğun bulunması halinde mirastan pay alamazlar.

 

8. Ölenin ana-baba bir kız kardeşleri:

 

a. Bir tanesi terekenin yansını alır,

 

b. İki veya daha fazla olurlarsa üçte ikiyi, aralarında paylaşırlar.

 

c. Ana-baba bir erkek kardeşleriyle beraber bulunurlarsa erkek kardeş­ler iki, bunlar bir hisse olarak asabe olurlar.

 

d. Ölenin kızı veya oğlunun kızı oğlunun oğlunun ... kızı ile beraber bulunurlarsa asabe olup kalanı alırlar.

 

e. Oğlunun oğlunun oğlu babanın ve dedenin bulunmasıyla ana-baba bir kızkardeşler mirastan pay alamazlar.

 

9. Ölenin baba bir kızkardeşi:

 

a. Kızkardeşi bir tane ise yarısını alır.

 

b. Birden fazla iseler üçte ikiyi paylaşırlar.

 

c.  Ana-baba bir, bir tane kızkardeş ile beraber bulunuyorlarsa altıda bir alırlar.

 

d. Ana-baba bir kızkardeşler birden fazla iseler.baba bir kızkardeşi va­ris olamazlar.

 

e. Ancak bu hallerde baba bir erkek kardeş bulunursa bununla birlikte erkekler iki, kızlar bir hisse alarak asabe olurlar.

 

f. Ölenin kızı, oğlunun... kızı ile beraber bulunurlarsa asabe olurlar.

 

g. Ölenin oğlu, oğlunun... oğlu, babası, dedesi, ... ana-baba bir oğlan kardeşleri, asabe olan ana-baba bir kız kardeşleri bulunursa baba bir kız kardeşler mirastan pay alamazlar.

 

10. Ölenin annesi:

 

a. Ölenin oğlu, kızı oğlunun... oğlu veya kızı, hangi taraftan olursa ol­sun, ölenin birden fazla kardeşiyle beraber bulunursa altıda bir alır.

 

b. Bunlar bulunmazsa üçte bir alır.

 

c. Bir taraftan baba, öbür taraftan koca veya karı ile beraber bulunur­sa, karı veya koca hisselerini aldıktan sonra kalanının üçte birini alır. Bu durumda baba asabe olarak geri kalanı alır.

 

11. Ölenin ninesi (ana veya baba tarafından büyük anne):

 

a.  Ana, baba, dede ve daha yakın derecede mirasçılar bulunursa nine mirastan pay alamaz.

 

b. Bunlar yoksa altıda bir alırlar.

 

II.  Asabe (ölenin erkek vasıtasıyla kendine bağlanan erkek hısımları ile böyle telakki edilenler):

 

Asabe ashabü'l-feraiz ile belirlenmiş olan hisselerini aldıktan sonra geri kalan mallar mirasçılarındır. Ashabül-feraiz yoksa bütün miras asabeye kalır.

 

Asabe; sebebi ve nesebi olmak üzere ikiye ayrılır:

 

Sebebi Asabe: Bir köleyi azad eden kimse onun asabesidir. Eğer köle­nin kendi hısımları içinde ashabül'feraiz veya asabesi yoksa azad eden veya asabesi varis olur. (kölelik günümüzde yaygın olmadığından üzerinde daha fazla durmaya gerek yoktur.)

 

Nesebi Asabe: Bir kimsenin kan hısımları arasındaki yakınlarıdır.

 

Ashabü'l-feraiz, hisselerini aldıktan sonra geriye kalanını nesebi asabede sırasıyla alanlar şunlardır:

 

1. Kendiliğinden asabe olanlar (Ölen ile aralarında kadın girmeyen er­kek hısımlar)

 

Bunların ve asabe olma sıraları aşağıdaki gibidir. Birincisi varken ikin­cisi, ikincisi varken üçüncüsü vs. asabe ve mirasçı olamaz. Sadece baba as-habü'l-ferâziden olduğu için bu kaidenin dışındadır. Aynı ailede olanlardan yakın uzağı mirastan mahrum eder. Mesela, oğul varken toruna miras düş­mez. Yine ana-baba bir olanlar varken yalnız baba veya ana bir olanlar asa­be ve mirasçı olamazlar.

 

Bu kümeye giren asabe sırasıyla şöyledir:

 

a. Fiirû: Oğul, oğlun oğlu...

 

b. Usul: Baba, babanın babası...

 

c. Babanın fürûu: Yani baba tarafından erkek kardeşler ve bunların er­kek çocukları,

 

d. Dedenin füruu: Yani baba tarafından erkek kardeşler ve bunların er­kek çocukları _.

 

2. Başkası sebebiyle asabe olanlar. Bunlar bazı erkek hısımlarla birlikte oldukları zaman asabe olurlar. Kalan mirası onlarla ikili birli oldukları za­man paylaşanlar. Sırasıyla şunlardır:

 

a. Oğul ile birlikte kızlar,

 

b. Oğlun... oğlu ile birlikte oğul kızları,

 

c. Ana-baba bir erkek kardeşlerle birlikte ana-baba bir kızkardeşler

 

d. Baba bir erkek kardeşlerle baba bir kızkardeşler.

 

3. Başkasıyla asabe olanlar:

 

Bunlar sadece kızkardeşlerdir. Böyle bir asabe olabilmeleri için ana-baba bir veya baba bir kızkardeşlerin kızlar veya oğul kızları ile birlikte bulunma­ları gerekir. Böyle bir durumda kızlar ve varsa diğer mirasçılar hisselerini aldıktan sonra geri kalanı bu kız kardeşleri alır. Birden fazla iseler kalanı aralarında eşit olarak bölüşürler.

 

III. Belli hisse sahibi mirasçılar (ashabü'l-feraiz) hisselerini aldıktan sonra artan miktarı alacak asabe yoksa, bu artık yine aynı mirasçılara hisseleri nis-betinde dağıtılır, (red meselesi)

 

Eğer paylar kafi gelmediği için hisseleri alamayan mirasçı bulursa bü­tün hisse sahiplerinin hisseleri birer miktar azaltılarak hepsinin terekeden pay alması sağlanır. (Avt meselesi)

 

IV. Belirli hisse sahipleri ile asabe dışında kalan kadın ve kadın vasıta­sıyla bağlanan erkek hısımlar zevîl-erham ilk iki küme bulunmazsa mirasçı olurlar. Bunlar teyze, hala, kızın oğlu ananın babası gibi kan hısımlarıdır.

 

V. Zevi'l-erhamdan da hısım bulunmazsa Ölenin kendisiyle diyet öde­me, varis olma, yardımlaşma, konusunda anlaştığı muvalat ahdi yaptığı kişi ona mirasçı olur.

 

VI.  Böyle bir mukavele ile mirasçı olan da yoksa ikrar ile hısım olanlar mirasçı olurlar.

 

VII. Bunlar da yoksa veya bunların hepsi de razı ise, terekenin üçte bi­rini geçen, vasiyet yerine getirilir. Yani bu kadar mal vasiyet edilen kişiye verilir.

 

VIII. Yine mirasçı yoksa veya terekeden artan miktar bulunursa bu ha­zineye (beytülmale) aittir.

 

İslam Miras Hukukunun Çağdaş Sistemlerden Farkları:

 

Bunların en önemlileri şunlardır:

 

1. İslam hukukundan terekenin ancak üçte biri hakkında vasiyet yapı­labilir. Bundan fazlası için varislerin rızası gerekir.

 

2. İslam miras hukukunda intifa hakkı yoktur.

 

3. Ana ve baba daima mirasçıdır.

 

4. Mehir, nafaka gibi mükellefiyetler gözönünde tutularak erkeğe umu­miyetle iki, kadına bir hisse verilmiştir.

 

5. Evlat edinmeye bağlı mirasçılık yoktur.

 

6. Varisi mirastan mahrum etmek normal şartlarda mümkün değildir.

 

7. Miras cebridir, varis istese de istemese de hissesi onun mülkiyetine geçer.[Ahmed Debbağoğlu, Ansiklopedik Büyük İslâm İlmihali, 398-402.]