YASAKLAR |
ANA SAYFA
Kur’an
Hadis
Sözlük
Biyografi
Yüce Allah'ın
Müslümanlara Belli Bazı Hasletleri Haram Kılması
Yüce Allah'ın
Müslümanlara Belli Bazı Hasletleri Haram Kılması
İbn Hibban Sahih 5555)
Muğire b. Şu'be'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: "Yüce Allah annelerinize asi olmanızı, kız çocuklarını
diri diri gömmenizi ve vermeniz gerekeni vermeyip sadece almanız gerekeni talep
etmenizi haram kıldı. Ayrıca dedikodu yapmanızı, boş yere çok soru sormanızı ve
mallarınızı heba etmenizi hoş görmedi."
Yüce Allah'ın Nefretine
Mucib Olan Bazı Amelleri işleyenler
İbn Hibban Sahih 5558)
Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmaktadır: "Dört kimse vardır ki, Allah onlardan nefret eder: Çokça
yemin eden satıcı, kibirli fakir, zina eden yaşlı kimse ve zorba lider / devlet
başkanı."
Kişinin ilişkilerinde
Müslüman Kardeşine Kurnazlık Edip Onu Aldatmasının Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5559)
Abdullah (b. Mes'ud)'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurmaktadır: "Kim bizi aldatırsa o kimse bizden değildir.
Çünkü düzenbazlık ve hilekarlık, cehennem ateşindedir.''
Kişinin Müslüman Kardeşinin
Karısını ya da Kölesini Kışkırtmasının Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5560)
Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmaktadır: "Kim bir köleyi (bağlı olduğu) aileye karşı kışkırtırsa o
kimse bizden değildir. Kim de bir kadını kocasına karşı kışkırtırsa o da bizden
değildir.''
Helak Edici Yedi
Günahtan Sakındırma
İbn Hibban Sahih 5561)
Ebu Hureyre bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kişiyi
helak eden yedi büyük günahtan sakının!" buyurdu. "Ey Allah'ın
Resulü! Bunlar nelerdir?" diye sorulunca da: "Bunlar; Allahla şirk
koşmak, sihir yapmak, Yüce Allah'ın haram kıldığı cana haksız yere kıymak, faiz
yemek, yetim malı yemek, savaş meydanından kaçmak ve kendi halinde olan namuslu
mümin kadınlara zina iftirasında bulunmaktır" buyurdu.
Zikredilen Günah
Sayısının, Bunların Daha Fazla Olmadığı Anlamına Gelmemesi
İbn Hibban Sahih 5562)
Abdullah b. Amr der ki: Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir bedevi
gelip: "Büyük günahlar nedir?" diye sorunca: "Allah'a ortak
koşmaktır" cevabını verdi. Adam: "Sonra nedir?" diye sorunca,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Anne babaya asi olmaktır"
cevabını verdi. Adam: "Sonra nedir?" diye sorunca: "Gamus
yeminidir" cevabını verdi. Firas der ki: Amir'e: "Gamus nedir?"
diye sorunca: "Yalan yere yemin ederek bir müslümanın malını
almaktır" cevabını verdi.
Zikredildiği Gibi Yalan
Yere Yeminin Büyük Günahlardan Sayılması
İbn Hibban Sahih 5563)
Abdullah b. Uneys'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmaktadır: "Büyük günahların en büyükleri şunlardır: Allah'a
ortak koşmak, anne-babaya karşı gelmek ve yemin-i ğamus (yalan yere yapılan
yemin). Canım elinde olan Allah'a yemin ederim ki, kişi sivrisineğin kanadı
kadar bir şey için yemin etse kıyamet günü bu kalbinde (siyah) bir noktaya
dönüşür."
Yetim Malı Yemenin
Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5564)
Ebu Zer der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu:
"Seni zayıf görüyorum. Kendim için istediğim şeyi senin için de isterim.
Yetim malının sorumluluğunu alma ve iki kişiye dahi olsa idareci olma."
Yetim Malı Yiyenin
Kıyamet Gününde Maruz Kalacağı Azap
İbn Hibban Sahih 5566)
Ebu Berze der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kıyamet
gününde bir kavim ağızlarında ateşlerle mezarlarından çıkartılıp
haşrolunacaktır" buyurunca, ashab: "Ey Allah'ın Resulü! Onlar
kimlerdir?" diye sordular. Bunun üzerine Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Haksızlıkla yetimlerin mallarını yiyenler şüphesiz
karınlarına ancak ateş tıkınmış olurlar; zaten onlar alevlenmiş ateşe
gireceklerdir''(Nisa 10) ayetini okudu.
Haram Yiyenin Cehennemi
Hak Etmesi
İbn Hibban Sahih 5567)
Ka'b b. Ucre'nin bildirdiğine göre Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmaktadır: "Ey Ka'b b. Ucre! Haramla gıdalanan et ve kan cennete
giremez. Cehennem ona daha uygundur. Ey Ka'b b. Ucre! insanlar iki kısımdır:
Bir kısmı, güzel amel işlemek suretiyle nefsini cehennem azabından kurtarır.
Bir kısmı da, canını tehlikeye atar ve kendisini cehenneme götürecek kötü
ameller işler. Namaz, (kişiyi Allah'a) yaklaştırır. Sadaka, burhandır. Oruç,
bir kalkandır. Sadaka da, buzun pürüzsüz kayanın üzerinde yok olduğu gibi
günahı giderir."
Allah'ın Hoşlanmadığı
Günahları Küçümsemenin Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5568)
Hz. Aişe der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana: "Ey Aişe!
Küçümsenen günahlardan sakın. Onların da Allah'ın katından bir talibi
vardır."
Haramlığı Kesin Olan
Şeylere Bulaşmaya engel olması Bakımından Kişinin Şüpheli Şeylerden Uzak
Durması
İbn Hibban Sahih 5569)
Nu'man b. Beşır'in bildirdiğine göre kendisi Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurduğunu işitti: "Haramla aranızda helalden bir perde
yapın. Kim öyle yaparsa dinini ve ırzını korumuş olur. Dilediği gibi yiyip içen
kişi de sürüsünü yasak yere yakın bir yerde otlatan kişiye benzer. Bu sürünün
yasak yere girmesi de pek yakındır. Her hükümdarın yasak alanı vardır. Allah'ın
da yeryüzündeki yasak alanı, haram kıldığı şeylerdir."
Kalpte Arzulara Sebep
Olabileceği için Yabancı Bir Kadına Peşpeşe Bakmanın Yasaklanması
İbn Hibban Sahih 5570)
Hz. Ali b. Ebı Talib bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
kendisine: "Ey Ali! Cennette senin için bir hazine vardır ve sen iki yönü
ile ona sahipsin. (Ani) bir bakışı diğer bakışla takip etme. Birinci bakış
senin (için bağışlanmıştır), diğeri ise senin (için bağışlanmış) değildir"
buyurmuştur.
Erkeğe Başka Erkeklerin,
Kadına da Başka Kadınların Cinsel Organlarına Bakmasının Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5574)
Ebı Said el-Hudri'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu: "Erkek başka bir erkeğin avret yerine bakmasın.
Kadın da başka bir kadının avret yerine bakmasın. Bir örtü altındayken bir
erkek başka bir erkeğin tenine dokunmasın. Kadın da bir örtü altındayken başka
bir kadının tenine dokunmasın."
Kişinin Her Durumda
Mahremi Olmayan Bir Kadına Dokunmasının Yasaklanması
İbn Hibban Sahih 5580)
Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hiçbir
kadınla tokalaşmadı.
Kişinin Kocaları
Yanlarında Yokken Kadınların Yanına Girmesinin Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5584)
Ebu Salih der ki: Amr b. el-As, Ali b. Ebı Talib'e bakmak için evine geldi ve
onu bulamadı. Sonra bir daha geldiğinde onu evde buldu ve içeri girip Hz.
Fatıma'yı konuşturdu. Hz. Ali: "Kadında bir hacetin olduğunu
görüyorum" deyince (Amr): "Evet! Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) kocası evde olmayanların yanına girmemizi yasakladı" dedi.
Kişinin Yanında Bir
Kadın Yokken Yabancı Bir Kadınla Yalnız Kalmasının Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5586)
Cabir b. Semure der ki: Hz. Ömer, cabiye'de halka hutbe verirken şöyle dedi:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şu anda benim durmuş olduğum yerde
hitab ederek şöyle buyurdu: "Benim ashabıma ve onlardan sonra gelenlere
karşı iyi davranınız. Onlardan sonra da ortalığı yalan kaplayacaktır. Hatta
kişi kendisinden yemin etmesi istenmediği halde yemin edecektir. Kendisinden
şahitlik etmesi istenmediği halde şahitlik edecektir. Cennet nimetlerini elde
etmek isteyen, cemaati bırakmasın. Çünkü şeytan tek olan kişi ile beraber olup
iki kişiden de uzaktadır. Kesinlikle bir adam bir kadınla yalnız bir yerde
kalmasın. Çünkü üçüncüleri şeytan olur. Eğer sizden birinizin işlediği kötülüğü
kendini üzüyor ve iyi ameli sevindiriyorsa o kişi mümindir."
Uzun Boylu Gibi Görünmek
için Yüksek Ayakkabı Giyen Kadın
İbn Hibban Sahih 5592)
Ebu Said el-Hudri bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "israil oğullarında kısa boylu bir kadın vardı. Bu kadın tahtadan
iki ayakkabı yaptırdı. Bunlarla kendinden uzun boylu iki kadın arasında
yürürdü. Bir yüzük yaptırıp kaşının içini en güzel misk ile doldurdu. Bir
meclisin yanından geçtiği zaman onu oynatır ve kokusu yayılırdı."
Kadının Evinin içinde
Kalmasının Gerekliliği
İbn Hibban Sahih 5598)
Abdullah (b. Mes'ud)'un bildirdiğine göre Peygamber (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurmaktadır: "Kadın, avrettir. Kadın dışarı çıkarda şeytan
onu ayartır. Kadının Rabbine en yakın olduğu yer, evinin içidir."
Müslümanların
Dövülmesinin Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5603)
Abdullah b. Mes'ud der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Davete icabet edin. Hediyeleri geri çevirmeyin ve Müslümanları
dövmeyin" buyurdu.
Müslümanın Diğer
Müslümanın Yüzüne Vurmasının Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5604)
Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Biriniz
kavga ettiği zaman yüze vurmaktan sakınsın" buyurdu.
Ateşle Yakarak işkence
Etmenin Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5606)
ikrime bildiriyor: Hz. Ali'ye islam'dan irtidad etmiş bir zındık topluluğu
kitaplarıyla birlikte getirildi. Ali bir ateş yakılmasını emretti ve ateş
gürleştirildi. Sonra bu kişileri kitaplarıyla birlikte yaktırdı. Bu haber ibn
Abbas'a ulaşınca şöyle dedi: "Ben olsaydım Resulullah'ın (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bundan nehy etmesinden dolayı onları yakmazdım. Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ‘‘Kim dinini değiştirirse onu öldürün’‘
buyurduğu gibi onları öldürürdüm. Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ‘‘Allah'ın azabıyla azap etmeyin’‘ buyurdu."
Hayvanların Hedef Yapılarak
Öldürülmesinin Yasaklanışı
İbn Hibban Sahih 5609)
Ebu Eyyub el-Ensarı der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
canlı bir hayvanı hedef olarak dikip ona atış yapmayı yasaklamıştır."
İnsanlara Dünyada
işkence Edenlere Yüce Allah'ın Azap Etmesi
İbn Hibban Sahih 5612)
Urve b. ez-Zübeyr bildiriyor: Hişam b. Hakım b. Hizam, Humus valisi iyad b.
Ganm'ın, haraç borcundan dolayı Nabatilerden bazı insanları ceza olarak güneşin
altında beklettiğini görünce şöyle çıkıştı: "Ey iyad! Bu nedir? Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ‘‘Allah dünyada iken insanlara eziyet edenleri
(kıyamet gününde) cezalandırır’‘ buyurduğunu işittim."
İBN HİBBAN SAHİH’TE:
YASAKLAR VE MÜBAHLAR:
Müslümanlar Arasındaki Kin Besleme,
Kıskanma, Birbirine Sırt Çevirme, Kavga Etme ve Küsme Hakkında
Tevazu, Kibir ve Kendini Beğenme
Mekruh Sayılan Dinleme, Suizan, Öfke
ve (Söz ve Fiilde) Çirkinlik
Sözün Mekruh Olanı ve Olmayanı
Müslüman Kardeşinin Aleyhine Olan Bir
Şey Yapmak