KURBAN KISSASI |
İbnu’l-Esir’in el-Kamil fi’t-Tarih’inden
alınmıştır:
KURBAN ETME KISSASI
Selef
dönemindeki Müslüman alimler, kurban edilecek kişinin
kim olduğu konusunda ihtilaf etmişlerdir. Bu alimlerden
bir kısım kurban edilecek olan kişinin Hz. İsmail olduğunu, diğer bir kısmı da
bunun Hz. İshak olduğunu ileri sürmüşlerdir. Hz. Peygamber (s.a.v.)'den bu her
iki görüşle ilgili iki hadis rivayet edilmiştir. Eğer bu iki görüş hakkında
(tercih edebileceğimiz) sahih bir delil bulunsaydı, biz bu sahih olanı bırakıp
da başka bir delile başvurmazdık.
Kurban
edilecek olan kişinin Hz. İshak olduğunu bildiren hadisi, Ahnef,
Abbas bin Abdülmuttalib vasıtasıyla Resulullah (s.a.v.)'tan rivayet etmiş ve Resulullah, içerisinde: ''Biz, (oğluna bedelolarak)
ona büyük bir kurban verdik.'' (Saffat suresi, ayet
107) ayetini zikrettiği bu hadiste ''oğul'' sözünü İshak olarak açıklarınştır. Ayrıca bu hadis Abbas bin Abdülmuttalib'den mevkuf olarak da rivayet edilmiştir.
Kurban
edilecek kişinin Hz. İsmail olduğunu bildiren hadise gelince, Sunabihi rivayet ediyor ve şöyle diyor: "Biz, Muaviye bin Ebu Süfyan'ın yanında bulunuyorduk. Söz kurban edilecek kişiden
açılınca Muaviye: ''Meselenin içyüzünü bilen birisine
rastladınız.'' dedikten sonra şöyle söyledi: ''Biz, Resulullah'ın
yanında bulunuyorduk. Birisi gelerek: 'Ey iki kurbanlığın oğlu! Allah'ın sana
ganimet olarak ihsan ettiklerinden bana da ver.' dedi. Resülullah
ise onun bu sözüne güldü.'' Muaviye'ye iki
kurbanlıktan ne kastedildiği sorulduğunda o şunları söyledi: ''Abdu'l-Muttalib Zemzem kuyusunun
kazısını başarı ile tamamladığı takdirde oğullarından birisini kurban etmeyi
adamıştı. Kur'a ise Hz. Peygamber (s.a.v.)'in babası Abdullah'a çıkmıştı. Fakat
Abdu'l-Muttalib yüz deve
fidye ederek Abdullah'ı kurban etmekten kurtarmıştı. -Biz
bu konuyu Allah izin verirse ilerde zikredeceğiz-. İkinci kurbanlık ise Hz.
İsmail' dir.'' "
Bu
konuyla iligili İbnu’l-Esir’deki
konular:
KURBAN EDİLECEK KİŞİNİN HZ. İSHAK
OLDUĞUNU İLERİ SÜRENLER
KURBAN EDİLECEK KİŞİNİN Hz. İSMAİL
OLDUĞUNU İLERİ SÜRENLER
İBRAHİM'E OĞLUNU KURBAN ETMEKLE EMREDİLMESİNİN SEBEBİ ve KURBAN EDİŞ ŞEKLİ