UMDETU’L AHKAM |
CİHAD |
NEBİ (SALLALLAHU ALEYHİ VE SELLEM)'İN: "BİZE KARŞI
SİLAH TAŞIYAN BİZDEN DEĞİLDİR" BUYRUĞU BABI |
278-163/3- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe, Abdullah b. Berrad
el-Eş'ari ve Ebu Kureyb tahdis edip dediler ki. ..
Nebi (s.a.v.): "Bize karşı silah taşıyan bizden değildir" buyurdu.
Açıklama:
Nebi (s.a.v.)'in:
"Bize karşı silah taşıyan bizden değildir" buyruğunu İbn Ömer, Seleme ve Ebu Musa
rivayet etmiştir. Seleme'nin rivayetinde:
"Bize karşı kılıç
çeken" şeklindedir. Ebu Musa'nın isnadında (278)
bir incelik vardır. O da bu rivayetin isnadındaki bütün raviler
Kufelidir. Bunlar: "Ebu
Bekr b. Ebu Şeybe, Ubeydullah b. Berrad ve Ebu Kureyb
dediler ki: Bize Ebu Usame,
Bureyd'den tahdis etti. O Ebu Burde'den, o Ebu Musa'dan" senedinde zikredilenlerdir.
Berrad isminde re harfi şeddelidir. Ebu
Kureyb'in adı Muhammed b. elAla'dır.
Ebu Usame'nin adı Hammad b. Usame'dir. Bureyd isminde be harfi ötrelidir.
Ebu Burde'nin adı Amir'dir,
Haris olduğu da söylenmiştir. Ebu Musa'nın adı ise
Abdullah b. Kays'dır.
Hadisin anlamı: Ehl-i sünnetin ve fukahanın
kaidesi şudur: Haksız yere herhangi bir tevilde bulunmaksızın ve helal da kabul
etmemekle birlikte Müslümanlara karşı silah taşıyan bir kimse asidir, bundan
dolayı kafir olmaz. Eğer helal kabul ederse kafir olur.
Hadisin teviline
gelince; Bunun herhangi bir tevil yapmaksızın böyle bir işi helal kabul eden
kişi hakkında olduğu kabul edilir. Böyle bir kişi kafir olur ve dinden çıkar.
Bunun, böyle bir kimse bizim tam ve eksiksiz uygulamalarımız ve hidayet yolumuz
üzere değildir anlamında olduğu da söylenmiştir.
Süfyan b. Uyeyne (rahimehullah),
böyle bir kişi bizim yolumuz üzere değildir, diye açıklayanların bu
açıklamasını hoş görmez ve bu söz ne kötüdür, derdi. Yani bu söz nefisleri daha
bir etkilesin, böyle bir işe kalkışmaktan daha ileri derecede alıkoysun, diye
onu tevil etmezdi, demektir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
ALLAH'IN KELİMESİ
EN YÜKSEK OLSUN DİYE SAVAŞANIN SAVAŞI ALLAH YOLUNDADIR BABI