UMDETU’L AHKAM |
CİHAD |
SÖZÜNDE DURMAMANIN HARAM OLDUĞU BABI |
4504-9/1- ... Bize Ubeydullah, Nafi'den tahdis etti, o İbn Ömer'den şöyle
dediğini rivayet etti: Rasulullah (s.a.v.):
"Allah kıyamet gününde ilkleri ve sonrakileri bir araya getirip
toplayacağı zaman, sözünde durmayan herkes için bir sancak yükseltilecek ve:
İşte bu filan oğlu filanın sözünde durmayışının alametidir, denilecek"
buyurdu.
Açıklama:
Rasulullah (s.a.v.)'in (4504) "Kıyamet gününde sözünde durmayan
her bir kimse için bir sancak dikilecektir..." bir rivayette (4511)
"Kendisi ile tanınacağı" kaydı ile birlikte bir diğer rivayette
(4512) "Sözünde durmayan her bir kimsenin kıyamet gününde arkasında bir
sancağı bulunacaktır" bir diğer rivayette (4513) "Sözünde durmayan
her bir kimse için kıyamet gününde sözünde durmadığı kadarı ile kendisi için
yükseltilecek bir sancağı bulunacaktır. .. " buyurmaktadır.
Dil bilginleri der ki:
Liva (sancak) büyük bayrak demektir. Bunu ancak savaş ordusunun kumandanı yahut
da ordunun yapacağı çağrı görevlisi taşır. Diğer insanlar da ona uyar.
İlim adamları der ki:
Sözünde durmayan her bir kişinin bir sancağının olması demek onun insanlar
arasında kendisi ile şöhret kazanıp tanınacağı bir alametinin bulunması
demektir. Çünkü sancağın konusu başkanın bulunduğu yerin al am
eti olarak bunu yaygınlaştırmaktır. Araplar bu yolla teşhir etmek maksadı ile
sözünde durmayan kimsenin bu durmayışı sebebi ile kalabalık pazarlarda
sancaklar dikerlerdi.
Sözünde durmayan
(el-gadir) ise bir husus ile ilgili söz verip sözünün gereğini yerine
getirmeyen kimsedir.
Bu hadisler sözünde
durmayışının pek büyük bir haram olduğu beyan edilmektedir. Özellikle de kamu
üzerinde yetkili görev sahibi kimseler için bu böyledir. Çünkü onun sözünde
durmayıp gaddarlık etmesinin zararı kendisinin sınırlarını aşarak pek çok
kimseye ulaşır. Böyle bir kimsenin sözünde durma gücü dolayısı ile sözünde
durmama gibi bir zorunluluğu da yoktur diye de açıklanmıştır. Nitekim Müslim'in
Sahihi'nde hükümdarın yalan söylemesinin büyüklüğü ile ilgili hadis de buna
benzemektedir. Meşhur olan da bu hadisin sözünde durmayan (görevini kötüye
kullanan) gaddar imamın yerilmesi hakkında zikredildiğidir.
Kadı Iyaz iki ihtimali söz konusu etmektedir: Biri bu
ihtimaldir. Bu da imamın yönettiği kimselere kafirlere ve başkalarına verdiği
ahit ve sözlerini bozması yahut da yönettiği kimselerin faydası için üstlendiği
gereklerini yerine getirmeyi ve bu yükümlülüğü gerektiği gibi korumayı taahhüt
ettiği emanete hainliğidir. Onlara hainlik edip, onlara şefkatli davranmayıp,
yumuşak davranmayı bırakacak olursa sözünün gereğini yerine getirmemiş olur.
İkinci ihtimal ise
bununla yönetilenlerin imama verdikleri sözde durmayışIarının
yasaklandığının kastedilmiş olmasıdır. Bu sebeple onlar ona karşı itaatsizlik
etmemeli ve sonuç olarak fitne doğuracağından korkulan herhangi bir işe
kalkışmamalıdırlar. Doğrusu ise birincisidir. En iyi bilen Allah'tır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
SAVAŞ ESNASINDA
KADINLARIN VE KÜÇÜK ÇOCUKLARIN ÖLDÜRÜLMESİNİN HARAM KILINDIĞl
BABI