UMDETU’L

AHKAM

GİYECEKLER

 

ERKEKLERE ALTIN YÜZÜĞÜN HARAM KILINMASI VE İSLAM'IN İLK DÖNEMLERİNDEKİ MÜBAHLIĞININ NESH EDİLMİŞ OLDUĞU BABI

 

5440-53/3- ... Bize Leys, Nafi'den tahdis etti, o Abdullah'tan rivayet ettiğine göre Rasulullah (s.a.v.) altından bir yüzük yaptırdı. Onu taktı ğı vakit taş kısmını avucunun içine alırdı. İnsanlar da aynısını yaptı. Sonra o minbere oturup yüzüğünü çıkardı ve: "Ben bu yüzüğü takıyar ve onun taş kısmını içeriye alıyordum." Buyurup yüzüğünü attı sonra da: "Allah'a yemin ederim ki onu ebediyen takmayacağım" buyurun ca insanlar da yüzüklerini attılar. Hadisin lafzı Yahya'ya aittir.

 

 

5441- .../4-... Bize Ukbe b. Halid tahdis etti, hepsi Ubeydullah'dan, o Nafi'den, o İbn Ömer'den, o Nebi (s.a.v.)'den altın yüzük hakkında bu hadisi rivayet etti. Ukbe b. Halid'in hadisinde: Ve onu sağ eline taktı ibaresini eklemiştir.

 

Açıklama:

 

Müslümanlar, kadınların altın yüzük kullanmalarının mübah olduğunu icma ile kabul ettikleri gibi erkeklere haram olduğu üzerinde de icma etmişlerdir. Ancak Ebu Bekr, Muhammed b. Ömer b. Muhammed b. Hazm'dan onu mübah gördüğüne dair nakledilen görüş ile bazılarından haram olmayıp mekruh olduğuna dair nakledilen görüş müstesnadır. Bu iki nakil ise batıldır. Bu görüş sahiplerine karşı delil Müslim'in zikrettiği bu hadisler ile birlikte onlardan önceki ilim adamlarının haram kılındığı üzerinde icma etmiş olmalarıdır. Bununla birlikte Rasulullah (s.a.v.)'in altın ve ipek hakkında: "Şüphesiz bunlar ümmetimin erkeklerine haram kadınlarına helaldir" hadisi de bu hususta bir delildir.

 

Mezheb ''alimlerimiz dedi ki: Yüzüğün kaş kısmı altın olduğu taktirde geri kalan kısmı gümüş dahi olsa yine haramdır. Aynı şekilde altın kaplamalı gümüş yüzük de bu şekilde haramdır.

(5437) "Altın yüzüğü yasakladı" yani -önceden geçtiği gibi- erkekler hakkında bunu yasakladı.

 

(5439) "Bir adamın elinde altın bir yüzük gördü. Onu çıkarıp attı." Buradan münkerin gücü yeten kimse tarafından el ile değiştirileceği hükmü anlaşılmaktadır.

 

Rasulullah (s.a.v.)'in O yüzüğü adamın elinden çıkardığı zaman söylediği: "Sizden biriniz bir kor ateş alıp onu eline koyuyor" buyruğu ise altın yüzüğün yasaklanışının haram kılınması için olduğuna delildir. Bu yüzük sahibi kimsenin onu al dedikleri zaman Rasulullah (s.a.v.) onu atmışken ben onu almam demesi ise Rasulullah (s.a.v.)'in emrine uymakta yasağından uzak durmakta ne kadar ileri derecede titiz olduğunu ve zayıf te'villerle bu hususta ruhsata yönelmeye gitmediğini göstermektedir. Diğer taraftan bu adamın bu yüzüğü almaması fakir ve fakir olmayanlar arasından dileyen kimsenin onu almasının mübah olduğunu anlatmak içindir. Böyle bir durumda isteyen kimse onu alabilir. Onu aldığı zaman da onda tasarruf etmesi caiz olur. Eğer o yüzüğün sahibi onu almış olsaydı onu almak ve satmak ve başka bir yolla onda tasarruf etmek ona haram olmazdı. Ama kendisi vera ve takva yolunu tercih ederek onu almamış ve ona ihtiyacı bulunan kimselere onu sadaka vermeyi arzu etmiştir. Çünkü Nebi (s.a.v.) ona her bakımdan o yüzükte tasarrufta bulunmayı yasaklamamış sadece ona o yüzüğü takmayı yasaklamıştı. Bunun dışında geri kalan diğer tasarruflar ise mübah kalmaya devam etmişti.

 

(5440) "Onun taşını avucunun içine alırdı." Fes: taş fe harfi fethalı da kesreli de (fıs) diye söylenir. Hatem (yüzük) kelimesi de dört türlü söylenir. Te harfi fethalı ve kesreli (hatim ve hatim ile) hitam ve hatam söyleyişleridir.

 

"Allah'a yemin olsun ebediyen onu takmayacağım buyurdu bunun üzerine insanlar da yüzüklerini attı." Bu da ashabın (radıyallahu anhum) Rasulullah (s.a.v.)'in emir ve yasaklarına uymakta, onun fiillerine göre hareket etmekte ellerini ne kadar çabuk tuttuklarını beyan etmektedir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

CİHAD