UMDETU’L AHKAM |
NİKAH BÖLÜMÜ |
KADININ HALASI YAHUT TEYZESİ İLE BİRLİKTE AYNI KİŞİNİN
NİKAHINDA BİR ARADA BULUNMASININ HARAM KILINMASI BABI |
3422-33/1- Bize Abdullah
b. Mesleme el-Ka'nebı tahdis etti, bize Malik, Ebu Zinad'dan tahdis etti, o A'rec'den, o Ebu Hureyre'den şöyle dediğini rivayet etti:
Rasulullah (s.a.v.): "Kadın, halası ve teyzesiyle bir arada (aynı
kişinin nikahı altında) bulundurulmaz" buyurdu.
Açıklama:
Rasulullah (s.a.v.)'in: "Kadın ile halas!. .. aynı nikah
altında bir arada tutulmaz" diğer rivayette (3424) "Hala kardeşin
oğlu üzerine, kızkardeşin kızı da teyzesinin üzerine
nikahlanmaz" buyruğu bütün ilim adamlarının kadının halası ile ve teyzesi
ile birlikte nikahlanmasının haram olduğu şeklindeki görüşlerinin lehine bir
delildir. Bunun öz hala ile teyze ya da mecazi hala
ve teyzesi olması arasında fark yoktur. Öz hala babanın kızkardeşi,
öz teyze annenin kızkardeşidir.
Mecazen hala babanın
babasının ve dedenin babasının ne kadar yukarı çıkarsa çıksın kızkardeşi, mecazen teyze ise annenin annesinin ve büyük
annenin annesinin -anne ve baba cihetinden farketmeksizin-
ne kadar yukarı giderse gitsin kızkardeşidir. Bu
şekilde bunların hepsini (hala, teyze ve yeğen olarak) bir arada bir nikah
altında tutmak ilim adamlarının icmaı ile haramdır.
Haricilerden bir kesim ile Şia caizdir demişler ve yüce Allah'ın: "Ve
bunların dışındakiler size helal kılındı" (Nisa, 24) buyruğunu delil
göstermişlerdir.
Cumhur ise bu
hadisleri delil göstererek bunlarla bu ayeti tahsis etmişlerdir.
Usul alimlerinin
cumhurunun benimsedikleri doğru kanaat ise Kur'an'ın
genel Hadesininvahid haber ile tahsis edilmesinin
caiz olduğu şeklindedir. Çünkü Nebi (s.a.v.) insanlara Allah'ın kitabından
kendilerine indirileni beyan edendir.
Bu şekilde hala ve
teyze ile yeğenlerini cariye mülkiyeti yolu ile ilişkide bulunmak sureti ile
bir arada tutmaya gelince -nikahta olduğu gibi- bu da bütün ilim adamlarına
göre haramdır. Ama Şiaya göre mübahtır. Onlar derler
ki aynı şekilde cariye olarak iki kızkardeşi de aynı
nikah altında bulundurmak mübahtır. Derler ki: Yüce
Allah'ın: "Ve iki kızkardeşi bir arada
bulundurmanız" (Nisa, 23) buyruğu ancak nikah hakkında söz konusudur.
Fakat bütün ilim
adamları şöyle derler: Bu da nikah gibi haramdır. Çünkü yüce Allah'ın: "Ve
iki kızkardeşi bir arada (bir nikah altında) tutmanız
da (haramdır)" (Nisa, 23) buyruğunun ifadesinin genelliği sebebi ile nikah
gibi haramdır demişlerdir. Bu bakımdan Şianın bu yalnızca nikaha ait özel bir
hükümdür demeleri kabul edilemez. Aksine ayet-i kerimede sözü geçenlerin tamamı
hem nikah yolu ile hem cariye olarak mülk edinmek yolu ile haram kılınmıştır.
Buna delil olan hususlardan birisi de yüce Allah'ın: "Bir de kadınlardan
evli olanlar(ı nikahlamak) da (size haramdır). Sağ ellerinizin Malik oldukları
(cariyeleriniz) müstesnadır." (Nisa, 24) buyruğu da buna delilolan hususlardan birisidir. Çünkü buyruğun anlamı: Sağ
el ile Malik olmak (cariye) ile ilişki kurmak onun mülk edinilmesi ile helal
olur. Nikahlanması ile değiL. Buna göre efendisi tarafından
ayrıca onun nikahlanması zaten caiz değildir. Allah en iyi bilendir.
Bunların dışında kalan
amca kızları, teyze kızları ya da benzer akrabaları
aynı nikah altında tutmaya gelince bu hem bize göre hem de genelolarak
bütün ilim adamlarına göre caizdir. Bundan Kadı lyaz'ın
seleften birilerinden bunu haram kıldığına dair yaptığı nakil müstesnadır.
Cumhurun delili yüce Allah'ın:
"Bunların dışında
kalanlar size helal kılındı" buyruğudur. Allah en iyi bilendir.
Rasulullah (s.a.v.)'in: "Kadın, halası ve teyzesiyle bir arada
bir nikah altında tutulmaz" buyruğu her ikisini birlikte nikahlaması ile
birisini önce nikahlayıp sonra diğerini nikahlaması arasında bir fark olmadığı
ve nasılolursa olsun her ikisinin aynı nikah altında
bulundurulmasının haram olduğu hususunda açık bir delildir. Diğer taraftan Ebu Davud'un ve başkalarının
rivayetine göre küçük, büyük üzerine de nikahlanamaz; büyük, küçük üzerine de
nikahlanamaz. Ama her ikisini aynı anda bir akit ile nikahlayacak olursa her
ikisinin de nikahı batıldır. Şayet önce onlardan birisini nikahlayıp sonra
ikincisini nikahlayacak olursa birincisinin nikahı sahih, ikincisinin nikahı
batıldır. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
NİKAHTA ŞARTLARI
EKSİKSİZ YERİNE GETİRMEK BABI