UMDETU’L

AHKAM

ALIŞVERİŞ

 

ALIŞVERİŞ YAPANLAR iÇİN MECLİS MUHAYYERLiĞİNİN SABİT OLDUĞU BABI

 

3833-44/3- Bize Kuteybe b. Said tahdis etti, bize Leys tahdis etti, Bize Muhammed b. Rumh da tahdis etti, bize Leys, Nafi'den haber verdi, o İbn Ömer'den, o Resulullah (s.a.v.)'den şöyle buyurduğunu rivayet etti: "İki adam alzşveriş yapacak olursa birbirlerinden ayrılmadıkları ve beraber kaldıkları sürece yahut onların biri diğerine muhayyerlik vermediği sürece her ikisi de muhayyerdir. Eğer biri diğerine muhayyerlik verip de bu şartla alzşveriş yapacak olursa artık alzşveriş vacip olur (bağlayıcı olur). Eğer alzşveriş yaptıktan sonra onlardan biri alışverişi terk etmeksizin ayrılacak olurlarsa alzşveriş vacip (bağlayıcı) olur. " 

 

Açıklama:

 

"Resulullah (s.a.v.)'in: İki adam alzşveriş yaptıkları taktirde ... bağlayıcı olur" buyruğundaki "yahut biri diğerine muhayyerlik hakkını verirse" ibaresinin anlamı şudur: Biri ötekine: Alışverişin geçerli olmasını seç, diyecek olursa öbürü de onu seçerse alışveriş vacip olur. Yani bağlayıcı olur, kesinleşmiş olur. Şayet biri diğerini seçmekte serbest bırakmakla birlikte susarsa, o taktirde susanın (meclis) muhayyerliği sona ermez. Böyle diyenin (teklifi yapanın) muhayyerliğinin sona ermesi hususunda ise Mezheb alimlerimizin iki görüşü vardır. Daha sahih olanına göre hadisin lafzının zahiri dolayısı ile bunun sona ereceği görüşüdür.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

ALIŞVERİŞTE DOĞRULUK VE (MALIN KUSURLARINI) BEYAN BABI