UMDETU’L AHKAM |
HACC BÖLÜMÜ |
ŞEYTAN TAŞLAMANIN, KURBAN KESMENİN, TRAŞ ETMENİN, İFADA
HACCININ YERLERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNİN HÜKMÜ
- KURBANINI KESMEDEN TRAŞ OLAN
YAHUT CEMREYE TAŞ ATMADAN ÖNCE KURBAN KESEN KİMSE BABI |
3143-327/1- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e İbn Şihab'dan rivayetini okudum.
O İsa b. Talha b. Ubeydullah'tan,
o Abdullah b. Amr b. el-As'dan
şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (s.a.v.) Veda
Haccında insanlar ona soru sorsun diye Mina'da durdu.
Bir adam gelip:
Ey Allah'ın Rasulü! Farketmedim, kurban
kesmeden önce traş oldum dedi. Allah Rasulü: "Kes, bir vebali yoktur" buyurdu. Sonra bir başka adam ona gelip: Ey Allah'ın
Rasulü! Farkına varamadım.
Cemreye taş atmadan önce
kurban kestim dedi. Allah Rasulü: "Taş at, bir
vebali yok" buyurdu.
(Abdullah b. Amr) dedi ki: O gün Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
öne alınan ve sonraya bırakılan her ne hakkında soru sorulduysa mutlaka:
"Yap, bir vebali yoktur" diye cevap vermişti.
Açıklama:
(3143) "Ey
Allah'ın Rasulü! Farketmedim,
kurban kesmeden önce traş oldum ... Yap, bir veba!
yok, buyurdu." (3144) "O gün ona kişinin unuttuğu ya
da bilmediği bazı hususları diğerinden önce yapmak ve benzeri hususlara dair
her ne soru sorulduysa mutlaka Rasulullah (s.a.v.)
onu yapın bir vebal yoktur diye cevap veriyordu." diğer rivayette (3150)
"Taş atmadan önce traş oldum dedi, Allah Rasulü: ';4t, bir veba! yok" buyurdu. Diğer rivayette
(3151) "Ona kurban kesmek, traş olmak, taş atmak
takdim ve tehir ile ilgili sorular soruldu o: "Bir veba! yoktur"
buyurdu.
Bundan önceki babta da kurban bayramı birinci günü yapılacak işlerin
Akabe Cemresine taş atmak, sonra kurban kesmek, sonra traş
olmak sonra da İfada tavafı yapmak olduğunu ve sünnetin bu sıralama ile
yapılmasını ama buna aykırı hareket ederek birisini diğerinin önüne geçirecek
olursa caiz olup bu hadisler dolayısıyla da fidye vermek yükümlülüğünün
bulunmadığını söylemiştik. Seleften bir topluluk da böyle demiştir.
Mezhebimizin görüşü de budur.
Şafii'nin bu hususta
zayıf bir görüşü de vardır. Buna göre eğer Akabe Cemresine taş atmadan ve tavaf
etmeden önce traş olacak olursa kurban kesmesi
gerekir. Bu da onun zayıf bir görüşü olan: Traş olmak
bir nüsük (hacc ibadeti)
değildir şeklindeki görüşüne binaen ifade edilen bir görüştür. Aynı zamanda Ebu Hanife ve Malik de burada
kaydedilen görüşü ifade etmişlerdir.
Said b. Cübeyr, Hasan-ı Basri, Nehai ve Katade ile İbn Abbas'dan gelen şaz bir rivayete göre de bunların birini
diğerinden önce yapan bir kimsenin kurban kesmesi gerekir. Ancak bu kanaat
sahiplerine karşı bu hadisler delil gösterilir ve kanaatleri reddedilir. Eğer
onlar bu hadisleri, kasıt bundan dolayı günah yoktur diye tevil edip kurban
kesmeleri gerektiğinin beyanının sonraya bırakılmasını caiz olduğunu ileri
sürecek olurlarsa biz de şöyle deriz: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
"Bir harec (vebal) yoktur" demiş olması
hiçbir şekilde senin üzerinde bir vebal yoktur anlamındadır. Hatta bazılarında
ise az önce kaydettiğimiz gibi Cemreye taş atmadan önce açıkça traş olduğunu ifade etmiştir.
Halbuki icma ile kabul ettiklerine göre bir kimse Cemreye taş
atmadan önce kurban kesecek olursa ona bir şey düşmez. Yine fukahanın
ittifak ettiklerine göre bu hususta fidyenin gerekip gerekmediği hususunda
kasten yapan ile yanılarak yapan arasında bir fark yoktur. Sadece takdimi kabul
etmeyenlere göre günahları bakımından aralarında bir fark olur. Allah en iyi
bilendir.
Rasulullah (s.a.v.)'in: "Kurbanını kes, bir veba! yok, taş at
bir veba! yok" buyruğu da şu demektir: Geriye kalan yapman gerekenleri
yap. Yaptığın da senin için geçerli olmuştur, takdim ve tehir dolayısı ile sana
bir vebal yoktur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
AKABE CEMRESİNE
TAŞ ATMANIN ŞEKLİ