UMDETU’L AHKAM |
TAHARET |
BAŞA VE VÜCUDUN DİĞER KISIMLARINA SUYU ÜÇ DEFA DÖKMENİN
MÜSTEHAB OLDUĞU BABI |
738-5411- ... Rasulullah (s.a.v.)'in huzurunda gusül hakkında
tartıştılar. Oradakilerden biri: Ben başımı şöyle şöyle
yıkarım, dedi. Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) 'de: "Ben de başımın üzerine
üç avuç su dökerim" buyurdu.
Açıklama:
"Rasulullah (s.a.v.)'in huzurunda gusül hakkında
tartıştılar."
Yani bu hususta kendi
aralarında çekiştiler, kimisi gusül şöyle olur derken, başkaları böyle olur
dediler.
Bu hadisten ilmi
konularda münakaşa ve tartışmanın caiz olduğu anlaşıldığı gibi fazilet
itibariyle daha alt mertebede olanların daha faziletli kimsenin huzurunda
tartışmalarını ve arkadaşların imamları ve büyükleri huzurunda da tartışmalarının
caiz olduğu da anlaşılmaktadır.
Rasulullah (s.a.v.)'in: "Ben de başıma üç avuç su
dökerim."
Burada üç avuçtan
maksat her bir seferde iki avucun dolu halidir.
Hadiste guslederken
başa üç defa su dökmenin müstehab olduğu
anlaşılmaktadır ve bu üzerinde ittifak edilmiş bir husustur. Bizim Mezheb ''alimlerimiz başa ve abdest
azalarına kıyas yaparak vücudun diğer bölümlerini de bunun gibi
değerlendirmişlerdir. Hem gusülde vücudun üç defa yıkanması abdeste
göre daha evladır. Çünkü abdestin temeli külfetin
hafifletilmesidir ve bir günde birkaç defa tekrarlanılabilen bir ameldir. Böyle
bir amelde azaları üç defa yıkamak müstehab olduğuna
göre gusülde bu öncelikle söz konusudur. Bu hususta ayrıca görüş ayrılığı
olduğunu da bilmiyoruz. Şu kadar var ki, kadılar kadısı mezhebimize mensup ve
el-Havi adlı büyük eserin sahibi Ebu'l-Hasan el-Maverdi gusülde su dökmenin tekrar edilmesi müstehab değildir demiştir, bu ise şaz ve terkedilmiş bir
görüştür.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: