ZENGİN:
El-Menhel yazarı zenginlik sınırına dair Alimlerin ve Mezheblerin görüşleerini
aktarırken şöyle der: "Zekat almayı haram kılan zenginlik derecesi
hakkında alimler ihtilaf etmişlerdir.
1. Hanefi alimlere göre, borcundan ve
asıl ihtiyaçlarından fazla olarak, zekata tabi malların her hangi birisinden
nisaba veya onun değerinde başka bir mala sahip olan bir kimse şer'an zengin sayılır, zekat alması haramdır. Din alimlerinin ihtiyaç duydukları kitapları ve sanatkarların
muhtaç oldukları tezgahları havaie-i asliyeden
sayılır. El-Mirkat sahibinin beyanına göre
el-Muhit'te: 'Ğina (şer'an
zengin sayılmak) üç nevidir: Birincisi, zekat ödemeyi
gerektiren zenginliktir. Bu da yıl boyunca nisaba malik olmaktır. İkincisi zekat almayı haram kılan ve fıtır
sadakası ile kurbanı vacip kılan zenginliktir. Bu ise asıl ihtiyaçtan artan ve
nisap değerine ulaşan her hangi bir nevi mala sahip olmaktır. Üçüncüsü halktan
mal istemeyi haram edip, istemeden verilen sadakayı kabul etmeyi haram kılmayan
zenginliktir. Bu da günlük nafaka ve avret mahallini
örtecek elbise sahibi olmak zenginliğidir'denilmiştir.
2. Malikiler'e göre, zekat almaya mani olan zenginlik, kişinin ve üzerine
nafakası vacip olanların bir yıllık ihtiyaçlarını karşılayacak mala sahip olmak
veya bu ihtiyaçlara yetecek meblağı çalışmakla kazanmaktır. Şu halde, yıllık
ihtiyaca yetmeyen bir veya bir kaç nisaba malik adam ve çalışmakla yıllık nafakasınırı ancak bir kısmını kazanabilen bir kimse zekat alabilir.
3. Şafiiler'e göre zekat
almaya mani olan zenginlik, kişinin ömünü galip
sayılan altmış yaşına kadar olan sürece nafakası ve üzerine nafakası farz
olanların nafaka yükümlülüğü süresince yetecek miktarda mal sahibi olmasıdır.
Bu mebIağa malik olmayan bir kimse, çalışmak
suretiyle mezkur nafakayı temin edemiyor ise zekat
alabilir.
4. Ahmed'den bu hususta iki rivayet
vardır. Bir rivayete göre, zekat almaya mani olan
zenginlik, ihtiyaç fazlası 50 dirhem gümüş, bu değerde altın veya akar, ticaret
malı, maaş, kira gibi daimi bir gelir ile yıllık nafakayı karşılayan varlık
veya el emeği ile bunu temin etmektir. Şu halde, yıllık ihtiyacı karşılayamayan
bir veya daha fazla nisab sahibi olmak zekat almaya mani değildir. Sevri,
Nehai, İbn-i Mübarek ve
İshak'ın kavli de böyledir.
Ahmed'den yapılan ikinci rivayete göre zekat
almaya mani zenginlil{, yıllık ihtiyacı karşılayan
bir geçim vasıtasıdır. Şu halde, muhtaç olmayan bir kimsenin hiç malı olmasa
bile zekat alamaz. Muhtaç adam, nisab
tutarında malı olsa bile zekat alabilir.