KADR:
Bir alış-verişte
karşılıklı olarak değiştirilen iki maldan herbirinin ölçek veya ağırlıkla
ölçülen mal olmaları.
Kadr (Kadir) Gecesi:
Ramazan ayı içinde bulunan
ve Kur’an-ı kerim’in indiği gece olan ve kendisine özel bir sure olan bu
gece’nin Ramazan’ın hangi günü olduğu kesin olarak bilinmemekle birlikte sahih
rivayetlerden anlaşıldığı kadarıyla Ramazan’ın son on gününde 21, 23, 25, 27
yada 29. gecesinde olduğu Nebi s.a.v.’in ağzından kesinleşmiş, hatta 27. gecesi
olduğu konusunda ciddi bir görüş birliği oluşmuştur. Kadr suresinde ki ‘’Bin
aydan hayırlıdır…’’ ifadesi bile gecenin büyüklüğünü anlatmaya yeter.
97- KADR
SURESİ:
سورة
القدر (97)
بِسْمِ
اللهِ
الرَّحْمنِ
الرَّحِيمِ إِنَّا
أَنزَلْنَاهُ
فِي لَيْلَةِ
الْقَدْرِ {1}
وَمَا
أَدْرَاكَ
مَا لَيْلَةُ
الْقَدْرِ {2} لَيْلَةُ
الْقَدْرِ
خَيْرٌ مِّنْ
أَلْفِ شَهْرٍ
{3} َنَزَّلُ
الْمَلَائِكَةُ
وَالرُّوحُ فِيهَا
بِإِذْنِ
رَبِّهِم
مِّن كُلِّ
أَمْرٍ {4}
سَلَامٌ هِيَ
حَتَّى
مَطْلَعِ
الْفَجْرِ {5}
MEALİ: (1-) Biz o (Kur'an)nu Kadir gecesinde indirdik. (2-) Kadir
gecesinin ne olduğunu sen nereden bileceksin? (3-) Kadir gecesi bin aydan daha
hayırlıdır. (4-) Melekler ve Ruh (Cebrail veya Ruh adındaki melek) o gece Rablerinin
izniyle, her iş için inerler. (5-) O gece, tanyeri ağarıncaya kadar süren bir
selamettir.
Tirmizi 3513 nolu hasen
sahih hadis-i şerif:
…عن
عائشة قالت
قلت يا رسول
الله أرأيت إن
علمت أي ليلة
ليلة القدر ما
أقول فيها قال
قولي اللهم إنك
عفو كريم تحب
العفو فاعف
عني
Âişe (r.anha)’dan
rivâyete göre, şöyle demiştir: “Ey Allah’ın Rasûlü! Kadir gecesinin hangi gece
olduğunu bilirsem hangi duâyı okumamı tavsiye edersin?” dedim. Rasûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: [ALLAHUMME
İNNEKE AFUVVUN KERİM, TUHİBBUL AFVE, FA’FU ANNİ]
Meali: “Allah’ım sen
affedicisin, ikram sahibisin affetmeyi seversin beni de affet.”
Kadir Gecesi İfadesindeki "Kadir" Ne Anlama
Gelmektedir?
"Kadir gecesi" ifadesindeki "kadir" kelimesinin
ne anlama geldiği konusunda farklı görüşler İfade edilmiştir. Bu görüşlerin bir
kısmı şunlardır:
* Bundan kastedilen
"yüceltme"dir. Nitekim kadir kelimesi bu anlamda "Allah'ı
hakkıyla takdir edemediler" ayetinde kullanılmıştır. Bu durumda, Kur'an'ın
bu gece indirilmesi yahut meleklerin İnmesi sebebiyle bu gece "kıymetli
bir gece" olmaktadır.
* Burada "kadr"
kelimesi "daraltma ve sıkıştırma" anlamına gelmektedir. Nitekim
kadir kelimesi "kimin rızkı kendisine daraltıhrsa" ayetinde de bu
anlamda kullanılmıştır. Daraltma ve sıkıştırma, bu gecenin hangi gece olduğunun
açıkça belirtilmemiş olmasından, yahut da o gece inen meleklere yeryüzünün dar
gelmesinden dolayıdır.
* Burada
"kadr" kelimesi "kader" anlamındadır. Bunun anlamı, o sene
meydana gelecek olaylara dair hükümlerin o gece takdir edilmesidir. Nitekim
Yüce Allah "Her hikmetli iş o gece birbirinden ayrılır" buyurmuştur.
Nevevî söze bu göflpşle başlayarak şöyle der: alimler şöyle
demişlerdir: "Her hikmetli iş o gece birbirinden ayrılır" ayetinde
ifade edildiği üzere melekler o gece insanların kaderlerini (Allah'ın emriyle)
yazdıklarından bu geceye "kadr" gecesi denilmiştir. Bunu Abdürrezzak
ve diğer hadis alimleri sahih senetle Mücahid, İkrime, Katade ve diğer tefsir
alimlerinden nakletmişlerdir.
Kadir Gecesinin Zamanı
Alimler kadir gecesinin zamanı hakkında çok farklı görüşler
ileri sürmüşlerdir. Cuma namazında duaların kabul edildiği an konusunda olduğu
gibi bu meselede de onların görüşlerinin sayısı kırkı bulmaktadır. Hem Cuma
günündeki bu an hem de kadir gecesi, bunu talep etme konusunda insanların ciddi
olmalarını sağlamak amacıyla gizli tutulma noktasında birleşmişlerdir.
Kadir gecesinin zamanı hakkında yirmi birinci görüş bunun yirmi
yedinci gece olduğudur. Bu Ahmed İbn Hanbel’in ve (kendisinden rivayet
edildiğine göre) Ebu Hanife'nin görüşüdür. Übey İbn Kab bu görüşü kesin olarak
kabul edip, Müslim'de yer aldığına göre bunun üzerine yemin bile etmiştir. Yine
Müslim, Ebu Hazim aracılığıyla Ebu Hureyre'den (r.a.) şunu rivayet etmiştir:
Aramızda kadir gecesinin zamanını müzakere ettik. Hz. Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem şöyle buyurdu: "Ayın tabağın yarısı gibi doğduğu zamanı hanginiz
zikrediyor (hatırlıyor)?" .
Ebu'l-Hasen el-Farisî bunun "yirmi yedinci gece"
anlamına geldiğini söylemiştir. Çünkü ay, yirmi yedinci gecede bu şekilde
doğar. İbnü'l-Münzir "Kadir gecesini araştıran, yirmi yedinci gecede
araştırsın" şeklinde rivayette bulunmuştur. Şafiîlerden el-Hilye isimli
eserin yazarı bunu alimlerin çoğundan nakletmiştir. İbn Abbas'ın Ömer'in
yanında, bu görüşü nasıl çıkardığı ve Ömer'in de bunu onayladığı yukarıda
geçmişti.
Yirmi beşince görüş, kadir gecesinin son on günün tekli
gecelerinde olduğudur. Aişe ve diğer sahabilerin rivayetleri de bunu
göstermektedir. Bu en çok tercihe şayan olan görüştür. Ebu Sevr, Müzeni, İbn
Huzeyme ve farklı mezheplere mensup alimlerden bir grup bu görüşü kabul
etmektedir.
Naklettiğimiz bu görüşlerin tümü yirmi üçüncü geceden
sonrasındaki tekli gecelere denk düşer. Bu görüşler bunun bu gecelerde
olabileceğini anlattığı gibi kadir gecesini bu günlerde arama konusunda ittifak
etmektedir.
İbnü'l-Arabî "doğrusu bu gecenin hangi gece olduğu
bilinmemektedir" demiştir. Bu, son görüştür.
Nevevî bunu reddederek şöyle demiştir: "Hadisler bunu bilmenin
mümkün olduğu konusunda birbirini destekler mahiyettedir. Bazı salih kimseler
de bu konuda bilgi vermişlerdir. Bunu inkar etmenin ve hangi gecede olduğunu
bilmenin mümkün olmadığını söylemenin bir anlamı yoktur."
Kadir gecesi ile ilgili görüşler hakkında benim vakıf olduklarım
bunlardan ibarettir. Bunlar birbirinden farklı gibi görünüyorsa da aslında bir
kısmını birbiri ile birleştirmek mümkündür. Bunlar içinde tercihe şayan olan
kadir gecesinin son on günde olmasıdır. En çok ümit edileni son on günün tekli
gecelerinde olmasıdır. Bu tekli geceler içinde Şafiîlerce en çok umut beslenen,
Ebu Said ve Abdullah İbn Üneys hadisi sebebiyle yirmi bir veya yirmi üçüncü
gecedir. Çoğunluğa göre kadir gecesi olduğu en çok ümit edilen gece yirmi
yedinci gecedir.
Kadir Gecesinin Zamanının Gizli Tutulmasının Hikmeti
Alimler şöyle demişlerdir: Kadir gecesinin zamanının gizli
tutulmasının hikmeti, onu araştırma konusunda insanların çaba harcamasını
sağlamaktır.
Şayet bunun hangi gece olduğu belirtilseydi insanlar bu gece ile
yetinirlerdi.
Bu durum Cuma günündeki "duaların kabul edildiği an"
hakkında da geçerlidir.
Bu hikmet, "kadir gecesi senenin tümündedir",
"Ramazanın tümündedir", "Ramazanın son on günlerinin
tümündedir", "son on günün tekli gecelerindedîr" diyenlerin
görüşlerine de uymaktadır. Ancak bu hikmet birinci ve ikinci görüşe daha çok
uymaktadır. (Fethu’l-Bari)